Re: Nice-Idiot apo Gjeni?
Shikoni si e shpjegon Zhane Hersh ne historine e saj te filozofise te titulluar “Habia filozofike”, këtë problem:
Gjithmonë është e mundur për t’a përdorur Nicen apo për të abuzuar me të, për të cituar këtë apo atë frazë, këtë apo atë paragraph dhe të thuash: ja, është mendimi I Nices, kështu mendonte ai. Por më pas, hasim pasazhe ku ai thotë pikërisht të kundërtën, saqë mund t’a mbash për një të papërgjegjshëm. shpjegimi I vërtetë I një situate të tillë faktike, është se asnjë thënie tek ai nuk është e vlefshme në vetvete. Asnjë shprehje nuk duhet kuptuar në mënyrë statike; ajo ka një farë funksioni dinamik për të përmbushur në një kontekst të dhënë. Një shembull: Nicja e ka luftuar krishterimin me një ashpërsi të skajshme, aq sa atë mund t’a konsiderosh si një lloj Antikrishti. Krishterimin ai e konsideronte si një shpikje e të dobtëve, si një apologji të frikës, të disfatës, të vujtjes dhe të vdekjes, ndërkohë që sipas mendimit të tij bëhet fjalë për të rritur vullnetin për pushtet. Për Nicen, njeriu I frymëzuar nga vullneti për pushtet sheh të rritet liria e tij, krenaria e tij. Ai I bën thirrje asaj që con drejt të madhërishmes, fisnikërisë, asaj që tek njeriu hedh poshtë kompromiset e rehatshme të jetës mediokre dhe kënaqësive të vogla. Nicja, si me thënë, shkatëron Krishtin e kryqëzuar, që për të simbolizon gjithcka që ai përbuz tek qenia njerëzore: dobësinë, nënshtrimin, pritshmërinë.
Por nga ana tjetër, tek Nicja hasen pasazhe plot me admirim tek personaliteti I Krishtit, pasazhe në të cilat ai hyjnizon mëshirën, butësinë, nënshtrimin, dashurinë. Tek ai, dobësia nuk është gjithmonë e kundërta e vullnetit për pushtet. Bile duket se në raste të kufizuara, vullneti për pushtet mund të përputhet me dobësinë më të skajshme, pikërisht atëherë kur kjo nuk është pasojë e frikës, porn jë që ndrim I dëshiruar, I ndërmarrë me vullnet të lirë.
“U bëftë vullneti yt”: ja se cfarë mund të jetë shprehja e një dorëheqjeje të mirfilltë dhe kjo është gjëja që përbuz më shumë Nicja. Megjithatë, sikurse e kemi parë, në veprën e tij, shpeshherë haste tema stoike e amor fati, domethënë dashuria për domosdoshmërinë e fatit, kundër të cilit nuk mund të bëhet asgjë.
Si mund të pajtohen këto dy qëndrime? Për Nicen kjo është një pyetje tepër e madhe. Nëse unë nënshtrohem për shkak të karakterit tim frikacak, unë jam më pak se njeri; por nëse unë nënshtrohem, ashtu sic bëjnë stoicët, për hir të pavarësisë sime të brendshme, atëherë ky është veprim I madhërishëm.
Ajo cka Nice na jep është më pak një doktrinë sesa një reflektim I aftë të rrënjosë tek njeriu një kurajo telbësore nëpërmjet së cilës pohohet dhe kapërcehet vetë liria. Një kapërcim I tillë mund të shprehet në format më të ndryshme dhe më kontradiktore.
“Zoti ka vdekur”. Nicja e shpall këtë lajm. Tashmë njerëzit edhe sikur të jenë në kulmin e ankthit – pikërisht pra nëse janë në kulmin e një gjendjeje ankthi – nuk mund më t’I drejtohesh Zotit, as për të kërkuar një shpjegim tek Ai, as edhe për të gjetur atje një kuptim. Tashmë qenia njerëzore është e detyruar të mbështetet vetëm tek vetja e saj, pa asnjë shpresë (të paktën pa asnjë shpresë të përligjur) dhe të ruajë, e vetme, brenda saj, me vigjilencë dhe fort, vullnetin e saj për pushtet. Shpesh këto fjalë janë interpretuar sikur shprehin një sfidë prometeane, ambicjen e një njeriu që, nëpërmjet fshehjes pas mbinjeriut, në të vërtetë dëshironte të ishte Zot.
Por kushdo qoftë që I vihet leximit të Nices fiton mbresa krejtn të tjera. Vdekja e Zotit, mungesa e tij, në këtë vepër zë një vend më të fuqishëm sesa në shumë teologji. Këtu bëhet fjalë për një mungesë të shumfishuar në mënyrë të pafundme, e cila nuk rresht së provokuari njeriun, për t’I dhënë, në mënyrë të dhimbshme dhe heroike, përgjigje gjithmonë të reja nëpërmjet të cilave ai kapërcen veten e tij. E gjithë kjo ndodh sikur e vetvetishmja në vetvete të mos jetë gjë tjetër vecse mohimi I transhendencës, sikur Nicja sikur Nicja t’I shkruante frazat e tij nën vështrimin e Zotit që mungonte, të shkruante ndoshta vetëm për të, për Zotin e vdekur, dhe kapërcimi nëpërmjet vullnetit për pushtet kryhet gjithherë në “hapësirën” e transhendencës që ai mohon.
Tema e kapërcimit të vetvetes nënkupton se në qendër të mendimit të Nices ndodhet përvoja themelore e procesit të ndryshimit. Gjithcka është në ndryshim. Por ne duhet ta pajtojmë historinë, që nuk rresht së krijuari gjëra të reja, me idenë e ndryshueshme të amor fati. Tek Nicja hasen pasazhe madhështore mbi qetësinë e së përjetshmes dhe pandryshueshmërinë e së përjetshmes. Të dyja temat, ajo e ndryshimit dhe ajo e pandryshueshmërisë së përjetshme, të përjetuara në natyrën e tyre më të thellë, janë të padurueshme për njeriun. Ne të tjerët, ne qeniet njerëzore, ne kënaqemi me një të ardhme më të lehtë dhe në një përjetësi të tejshkueshme në të cilën mund të futet rrjedha kohore. Por Nicja vetë, në të dyja drejtimet, shkon drejt skajesh të papërballueshme. Në Sils-Maria Nicja fitoi një përvojë të cuditshme. Aty ndodhej një shkëmb I cuditshëm dhe para këtij shkëmbi iu duk se gjeti kthimin e përjetshëm.
Për të kjo ishte një ngjarje tronditëse. ai u shkreh në lotë, u përshuka nga një ndjenjë, të cilën nuk dinte ta përcaktonte: bëhej fjalë për dhimbjen më të madhe, për kulmin e gëzimit, apo për qetësinë e përkryer. Ai ndodhej në një gjendje të tillë ku emocioni, që ushqehej nga ndryshimi kohor dhe dhe kuptimi për thellësinë e të përhershmes të rrënjosur tek e përjetshmja, shkrihen papritur në mënyrë mistike në nj ëunitet të vetëm. Rikthimi I përjetshëm bën që në ndërgjegje të përputhen gjithcka që ndodh në tokë dhe që nuk rresht së ushqyeri jetën tonë nostalgjike, me atë që përkundrazi është e ngurtësuar në një lloj madhështie fantastike, soditëse. një përvojë që nuk mnd të shprehet me fjalë.
Mjerisht, pranë Nices së vërtetë, thirrja e të cilit duhet të nashërbejë sin jë shigjetë e pakrahasueshme busulle, është formuar edhe një Nice mistik. Një mit kundër të cilit vetë Nicja nuk u mbrojt sa duhet. E gjithë kjo u ka lejuar shumë njerëzve të shpallen partisanë të tij, ndërsa kanë qenë krejt në kundërshtim me atë që Nicja ka dashur në të vërtetë.