Re: Si te behesh shkrimtar
Margarite Jursenar
‘Te shkruash eshte si te mbrush buken’
Me 17 dhjetor te vitit qe shkoi vdiq ne moshen 84-vjecare shkrimtarja e shquar franceze Margarite Jursenar (anagram i mbiemrit te vertete Krajenkur). Ne historine e letersise se vendit te saj ajo, qysh ne te gjalle, zuri nje vend te nderuar si poete, romanciere, dramaturge dhe eseiste. Pjesa me e mire e kesaj vepre, sic jane romanet ‘Kujtimet e Hadrianit’, ‘Aleksi dhe traktati i luftes se kote’, ‘Goditja e fundit’, ‘Nje veprim te te erret’ e mjaft novela e tregime, i dha popullaritet ehde ne shume vende te botes. Margarite Jursenari u shqua per interesat e gjere ndaj letersise dhe artit boteror, ndaj kultures se antikitetit, mitologjise e folklorit te popujve te ndryshem e, ne vecanti, te atyre te Ballkanit. Lexuesi shqiptar ka pasur rast te vleresoje novelen e saj ‘Qumeshti i nenes’, e cila ka per subjekt legjenden e murimit te Rozafes. Intervista qe po botojme eshte nder intervistat e saj te fundit, dhene ne tetor te 86-s.
Shkrimtarja i pret vizitoret ne apartamentin numer 417 te hotel ‘Ricit’. Zjarri ne vater eshte shuar. Ne divan eshte ulur krijesa pothuaj mitike, e para femer qe me 1980, pas tre shekujsh e me shume te formimit te saj, u pranua ne Akademine Franceze. S’para duket ne forme. Zbehtesia e fytyres se saj te le pershtypjen se nje njeriu te sfilitur, qe duket sikur mezi po e merr veten pas nje lengimi te gjate. Dhe, me te vertete, nentorin e shkuar Margarite Jursenari eshte operuar ne zemer. Ne tryezen para saj ndodhet nje gote me uje, nje kuti karamelesh me limon dhe botimi ne frengjisht i ‘Alefit’ te Borhesit. Nga dritarja hyn nje drite ngjyre gri. Qielli i Parisit eshte mbuluar nga re te rimta. Zonja plake i ka pulitur syte sikur te jete duke medituar rreth lavdise dhe barres qe i ka ngarkuar ajo. Toni i zerit te saj eshte i bute. Por ja, qepallat ngrihen dhe lene te duken syte e kalter si detrat e Veriut: sy depertues, te kulluar, me nje veshtrim krenar. Shkrepetimat e befta te syve te saj te shtyjne te mendosh qe ata jane me te forte se rrudhat ne fytyre dhe ato levizje te ngathta duarsh. Jane ata sy qe kane bere cmos te shohin pertej rrenojave te Greqise dhe Romes se lashte, permes zjarreve te Inkuizicionit mesjetar.
- Zonja Jurcenar, kohet e fundit, me nismen e shtepise botuese ‘Bompiani’ ne Itali, ka filluar botimi i nje serie veprash te zgjedhura qe eshte titulluar ‘Klasiket’. Njeri prej vellimeve te para permban veprat e Moravias nga viti 1927 deri me 1947, ndersa nje tjeter romanet dhe tregimet tuaja, ndermjet te cilave edhe dy librat qe, me teper se te tjeret, ju bene te famshme: ‘Kujtimet e Hadrianit’ dhe ‘Nje veprim ne te erret’. Fakti qe ju konsiderojne klasike, c’efekt shkakton te ju?
- Asnje lloj efekti, per arsyen e thjeshte se asnjehere nuk e kam mbajturveten per te tille. Por, ne qofte se ky eshte emri me te cilin eshte ‘pagezuar’ kolana, nuk mund te bej gje tjeter vecse ta pranoj.
- Nje estet eshte shprehur: ‘Nese ka ndonje fjale qe mund te jape ne menyren me te plote idene e Klasikes, ako eshte fjala Pjekuri’. Ju e pranoni kete mendim?
- Jam e shtrenguar t’ju rrefej se nuk kam idera shume te qarta per sa i perket kesaj ceshtjeje. Sidoqofte, duke u ngjitur etiketen ‘klasik’ – dhe ketu eshte fjala per shkrimtare me vlera ‘ ne njefare menyre atyre u parapergatitet nje ceremoni varrimi e klasit te pare. Me pak fjale, gjithcka eshte pak a shume e vagullt. Per mendimin tim, kemi te bejme me teper me politike letrare sesa me letersi.
- A eshte e vertete se pjesa me e madhe e atyre qe keni shkruar kane lindur duke u nisur nga idete fantastike te nje njezetvjecareje?
- Asokohe kisha filluar te udhetoja bashke me tim ate, Mishelin. Nenen, Fernanda e quanin, s’e kasha. Ajo kishte vdekur nga ethet e lehonise dhjete dite mbasi une pata lindur. Me 1922, kur fashistet bene marshimin mbi Rome, ndodhesha ne Itali, per te qene me e sakte, ne Milano dhe me pas ne Verone. Atehere kuturisja pas nje projekti letrar te cilit nuk i dukej fundi, njefare ‘romani total’; kuptohet, dicka krejtesisht e paarritshme, qe e kisha titulluar ‘Gjeratorja’. Ne te doja te kallezoja historine e nje sere familjesh te shtresave nga me te ndryshmet pergjate rrjedhes se kohes. Deri diku, projekti i mesiperm te u be pararendesi i disa librave mevonshem, si, per shembull, ‘Kujtime te shtrenjta’.
- Ka ne qendrimin tuaj nje mospranim te se tashmes, nje mohim te saj?
- Per ke te tashme e keni fjalen? Per kete qe une, ju, te gjithe ne tok jemi duke jetuar? Ajo eshte nje makth rreqethes qe s’mund ta duash kurre. Ngandonjehere pyes veten se si mund te pajtohet njerezimi me terrorizmin, lufterat e besimeve te ndryshme fetare, ndotjen e shfrenuar te mjedisit apo me ate coroditje qe sundon ngado? Dhe jeta ime vetjake ne keto caste nuk eshte per t’u lakmuar. Jam e semure, madje me shume se c’dukem, has veshtiresi te jashtezakonshme per cdo gje, dhe, se fundi, humbjet e te dashurve me kane goditur rende.
- Mos valle kjo do te thote qe jeni e dashurruar me teper me te shkuaren tuaj sesa me te tashmen?
- Duhet te tregohemi te matur kur flitet per dashurine qe lidhet me te shkuaren. Dashuria per te kaluaren. Ne thelb ajo eshte dashuri per vete jeten, sepse filli i saj i tjerrur ne te shkuaren eshte me i gjate se ai i se tashmes. Si te me jete dhene rasti, qofte me goje a qofte me shkrim, une kam pohuar se ‘e kaluara duhet me shume, se, ne fund te fundit, ajo eshte e tashmja e cila ka mbijetuar dhe gjallon ne tempullin e kujteses njerezore’.
- Atehere mund te themi qe e kaluara perben per ju nje ‘periudhe te arte’?
- Jo, jo, ne asnje menyre. Shpesh ajo ka qene mizore, e pavlere ose, c’eshte me e keqja, pa ideale te medha. Por fakti i kohezgjatjes, i shtrirjes se saj deri te ne, eshte njefare perjetesie iluzive, disi ngushelluese. Ashtu sic ka thene nje poet grek, emri i te cilit nuk me kujtohet ne kete cast, ‘e kaluara eshte dicka madhore, nje bote e paskajshme ne krahasim me mikroboten e se tashmes te secilit prej nesh’.
- A eshte e vertete qe shkrimtari nga natyra eshte krijese vetmitare?
- Te gjithe jemi nga pak te tille, pa qene nevoja te jesh shkrimtar. Eshte nje lloj vetmie qe u detyrohet vendeve te zbrazeta qe shkojne duke u shtuar rreth e rrotull nesh. Cdo jete njerezore eshte e vurratosur ngavdekja e dikujt dhe nga ndarja e perhershme prej tij. Megjithate, une them se eshte me mire kur njeriu e ka ngjeruar kete lloj dhimbjeje, sesa mos ta kete njohur dashurine dhe njerezit me te cilet e ka lidhur ajo.
- Ku qendron per j uajo terheqje magjepsese qe te ben historia?
- Historia te krijon mundesine te ndermarresh udhetime mahnitese, gje qe une e adhuroj, sepse ne cdonjerin prej tyre meson dicka te re. Per mendimin tim, ne nje udhetim duhet t’u kushtosh te njejten vemendje si peisazhit, ashtu edhe njerezve qe levrijne ne te. Megjithate, casti vendimtar per shkrimtarin eshte nje tjeter, pikerisht atehere kur arkeologjia fiton perparesi dhe e udheheq historine me synimin per te hedhur gulce drite ne gollet e erreta te epokave te largeta.
- Kohe me pare, ne nje interviste, ju keni deklaruar se ‘perpjekjet per t’iu shmangur procesit te natyrshem te plakjes jane nje menyre per te mos e dashur jeten’. Cila eshte arsyeja?
- Une nuk u beso jaspak llomotitjeve per te ashtuquajturin problem pleqeri’rini. Eshte marrezi me brire te robtohesh per te zhdukur nga fytyra zhubrat e rrudhave. E di qe e kam kapercyer majen e tetedhjetave, por, sidoqofte, nuk them se jam pak apo shume e moshuar, vetem se gjendem prane ‘kufirit te mbrame te gjithckaje’.
- A mund ta duash jeten edhe pa qene optimist per te?
- Them se po, madje edhe ne menyre te gezueshme, ndonese duhet te shtoj se eshte nje gje shume e veshtire. Po c’kuptim ka te flasesh pareshtur per optimizmin e pesimizmin? Diskutime te tilla jane pa buke, qendrime shtinjake qe nuk e prekin te verteten, por i kalojne asaj tangent.
- Eshte e veshtire te thuash te verteten per vetveten?
- Sic e dini, ne librat e mi nuk shprehem kurre ne veten e pare. Do te thoni ju qe e kam bere ne ‘Kujtimet e Hardianit’, por ai qe shprehej aty me ‘une’ ishte vete madheria e tij perandori. Une, mua, e imja, i imi... Te gjitha keto ne letersi mund te behen shprehje e nje egoizmi te cilin s’kam dashur kurre as t’ua predikoj te tjereve dhe as ta pranoj prej tyre. Shume nga rrefimet e kesaj natyre, qe hasen neper libra, jane krejtesisht konvencionale. Eshte lexuesi ai qe e kerkon kete lloj intimiteti me autorin. Por, per mendimin tim, nje lexues i tille nuk ka dhe aq haber nga letersia.
- Pothuaj dyzet vjet me pare zgjodhet si vendbanim ishullin Mon Dezer, pergjate brigjeve te Menit, ku, me sa dime, keni nje shtepi te drunjte, prej nga pyjet dhe oqeani jane fare prane. Vazhdoni te banoni atje?
- Gjate muajve te veres. Ne dimer ben shume ftohte, bie teper debore, ndersa hejte e akujve zgjaten e zgjaten si ca piramida fantastike.
- Zgjedhja e nje vendi si Mon Dezeri eshte rastesi, apo ka te beje me pasionin tuaj per udhetime ne vende pak te njohura?
- Kam qene gjithmone e mendimit qe do te ishte idiotesi te ikje nga kjo bote pa e bredhur anekend ‘kuvline’ ku banon.
- Ne Mon Dezer e gatuani buken vete...
- Jam vertet e zonja, vec te me shihni. Gatimi i bukes eshte si te shkruarit. Dora duhet ta ndieje kur brumi eshte i ardhur dhe nuk ka nevoje me te mbruhet. Keshtu duhet te ndodhe edhe me nje faqe apo fjale te librit qe po shkruan.
- Ne librin ‘Syhapur’ keni bere nje liste te tere te gjerave qe do te deshironit t’i shihnit edhe nje here para castit te fundit. A ju kujtohen te gjitha?
- Ne kete grime shoh Parisin, korridoret e zbukuruara me dekoracione te shumellojshme te Hotel ‘Ricit’, sheshin Vandom...
- Nje here keni thene se cdo njeri duhet te jete i perkore, te dije te zgjedhe ne morine e gjerave te shtrenjta qe ka perjetuar gjate gjallimit te tij, sepse ne feksjen e nje casti te vetem nuk mund t’i rishohe dot te gjitha. Keni folur per vjollcat e Kenektikatit, per nje varreze ne Zvicer, te veshur me kadifen e purport te trendafileve, per dunat e Flandres te pergjumura nga shushuritjet e valeve ne bregdet ‘qe kur bota ka qene bote’…
- Me kujtohet. Fluturimthi u bashkova me nje trumbe mjellmash qe shtegtonin drejt Arktikut, iu qasa per t’I ledhatuar maceve te nje fhsati ne Anadoll dhe mberrita ne Segesta duke u capitur perms monopateve te nje vendi qe kundermonte era trumze.
- Deshira juaj eshte qe te varroseni ne Mon Dezer?
- Po. Atje eshte gati gjithcka per ceremonine e permotshme: varri me emrin, mbiemrin dhe daten e lindjes. Mungon vetem data tjeter. E kam gjetur edhe epitafin. Eshte nje fjali qe e kam nxjerre nga libri im ‘Nje veprim ne te erret0. Po te kini deshire, shkruajeni: ‘Vepra ime eshte per ate qe jeten e tij ua perkushton ndjenjave njerezore’.
Perktheu Virgjil Muçi.
Revista Nentori, 3/1988