Kanuni

Kondrapedali

Kondrapedali
Re: Kanuni

Dik, e ke kap pak për s'mrapmi muhabetin.

Bëhet fjalë për njohuri mbi Kanunin e jo zbatimin e tij në Shqipëri në ditët e sotme. Nuk ka pse irritohesh, mjafton të kuptosh drejt.

Duke u njohur më në hollësi me Kanunin (Kanunet) shqiptar, mund të veçojmë një, asnjë ose disa të mira të cilat mund t'i shërbejnë ndofta më mirë ligjit të Shtetit sesa disa ligje të huaja të cilat i shërbejnë mirë një populli tjetër por jo popullit shqiptar.

Mos të harrojmë që çdo popull ka veçoritë e veta dhe nuk duhet të luftohen këto veçori por të udhëzohen.
 

D-J

Forumium maestatis
Re: Kanuni

kondre spo kupton ti me duket

po flas me dike qe pretendon te ruhet kanuni ne kopertina ligjore, dhe qe pyet per krahasime midis ligjit fetar dhe atij laik

jo te gjithe kane interesa te njeja
 

Kondrapedali

Kondrapedali
Re: Kanuni

Me ç'kuptova unë, bëhet fjalë për pjesë të Kanunit e jo për të tërin.

Nejse, besoj se kjo temë ka rëndësinë e saj pasi tenton të hedhë dritë mbi ligjin e parë shqiptar të ardhur deri në ditët tona.
 

u74

Primus registratum
Re: Kanuni

Une nuk kam peyet nojhere per krahasime midis ligjit fetar dhe atij laik , sepse nuk ka kurrefare shenje barazimi ashtu sic u mundave ti per ti barazu me lart . Mu as nuk me kishte shku neper mend se ne kete teme mund te flisnim per Sheriatin apo noj ligj tjeter fetar . Thjeshte per faktin se teorite filozofike qe udhezojne ligjet laike dhe ato fetare jane komplet te ndryshme .

Ligji laik eshte i barabarte dhe i aplikueshem per te gjithe ndersa ligji fetar eshte i aplikueshem vetem per besimtaret e asaj feje. Prej ketu krejt lehtesisht spjegohet se perse Kanuni u aplikua edhe nga shqiptare te besimit musliman .

Problemi eshte se ne shkojme shume mas opinioneve dhe tabuve qe na jane servire gjate regjimit komunist . Si Osmanet, Kisha Katolike dhe ne menyre te vecante regjimi komunist Kanunin e kishin kundershtar kryesor ne rrugen e tyre per te imponu doktrinat perkatese te populli shqiptar .Njihuni njehere me Kanunin dhe atehere jepni opinione .

Nuk eshte kurresesi e rastit qe Fan Noli e quan Kanunin monumentin me te rendesishem te kultures shqiptare gjate Reminishences Evropiane .Dhe jo vetem Fan Noli per edhe te tjere studiues shqiptare dhe te huaj .

Problemi eshte kur te evulojne shoqeria shqiptare se sot per sot jemi pothuaj pertoke per ka vlerat dhe identiteti shqiptare jam i sigurte se nje pjese e mire e traditave shqiptare qe sanksionohen ne Kanun do te jene edhe pjese e ligjeve moderne shqiptare, eshte dicka qe ne me te drejte mund te krenohemi .

Si e tha edhe Kondra ka shum gjana ne Kanun qe mund te aplikohen krejt mire edhe ne kohet e Shqiperise moderne .

Kanuni qysh para 500 vjetesh sanksiononte mos dallimin e njierit prej njierit. Shprehja e famshme e Lek Dukagjinit "prej te mirit del i keqi , dhe prej te keqit del i miri,pra para Kanunit te tan jena baraber".

Tjeter gruaja ka qene e paprekshme ne Kanu .

Eshte tjeter gja shtremberimi dhe abuzimi i Kanunit ne ditet tona .
Prandaj eshte e mira qe te studiohet dhe njihet Kanuni ne themel,
masandej mundemi te dalim ne konkluzione .
 

atman

Forumium maestatis
Re: Kanuni

Shprehja e famshme e Lek Dukagjinit "prej te mirit del i keqi , dhe prej te keqit del i miri,pra para Kanunit te tan jena baraber".

- Eshte kopjuar nga Bibla.
BIbla thote: Gjaku i i te drejtit(mirit) dhe i te keqit,kane te njejten vlere.


Tjeter gruaja ka qene e paprekshme ne Kanu.

- Jo vetem pse ajo vleresohej sa nje lope, por edhe pse ne kanun njihej martesa me prove. Dmth nese gruaja per nje vit te tere nuk lindete femije, burri mund ta kthente mbrapsh, ose ta mbante per meshire ne shtepine e tij, nderkohe qe mund te merrte tjeter grua. Jemi brenda poligamise dhe ne kete rast as edhe larg asaj myslimane.

- Po ashtu eshte teper qesharake te lidhesh kanunin me Rilindjen Europiane e cila si ekuipolence ka Humanizmin. Flasim per 1400 dhe gjysmen e 1500-es periudhe perfshirese per Rilindjen. Nese ky budallallek i pohuar do te qe i vertete do te kishim ne duar dokumentin e pare te shkruajtur te gjuhes shqipe. Por nuk e kemi sepse: E para nuk ka qene shkruajtur kurre ne ate kohe. E dyta sepse nuk e ka shkruajtur Leke Dukagjini dhe e treta se u permblodhen si doke nga Shtjefen Gjeçovi dhe behet fjale per shume e shume e shume me vone, atehere kur shqipja ekzistonte si nje gjuhe e formuar e shkruajtur e publikuar etj etj etj etj etj...
Ndaj idene per ta lidhur Kanunin si nje refleks te Rilindjes futeni gjekundi ju "Intelektualet" dhe nxirreni kur te "evoluojne" shqiptaret... Per ke pjese te shqiptareve e ke fjalen? Per ne te prapambeturit qe perbejme shumicen e vendit? Nuk e duam evoluimin tuaj!
Me 1400-en Rilindja europiane edhe ne ...!!!
- Tjeter.
Mos e lidhni kanunin me pjesen tjeter te Shqiperise. Nuk ka gjetur zbatim dhe jo per arsye fetare, por per arsye te mirefillta kulturore, . Kanuni eshte zbatuar dhe mbeti si nje fantazme ne krahina mire te percaktuara gjeografike, te lidhura ngushte me katolicizmin. Gje qe shpjegon pse-ne e sotme.
Ishte me shume nje ligj fetar. Mjafton te shikojme nje detaj te vogel, (jo librit qe rregullon raportin njerez - kishe)si psh i dhise qe ha hardhine e cila(hardhia) per tre vjet s'ben rrush sepse eshte e mallkuar...Mos ju duket pak ketu nga paragjykimi fetar i djallit qe personifikohet me koken e dhise? E shkreta dhi, ta dinte se do te konsiderohej keshtu, do t'i linte ata mjerane pa asnje pike qumeshti.

Eshte e vertete qe ne krahina te tjera ka pasur kanune te tjera, por ato shkuan sebashku me periudhen ne te cilen u krijuan, pra e mbaruan rolin e tyre dhe e njohen kete mbarim. Ndersa Kanuni i quajtur i Leke Dukagjinit(nuk dihet nese eshte i tij, ose i ndonje prifti) vazhdoi me kryeneçesi te tutelonte vdekjen e pjeses katolike sepse vete feja katolike nuk tutelon jeten, por vdekjen.
- Jashte ligjeve shteterore, (Shqiperia eshte nje shtet ne gjithe kuptimin e vertete te fjales dhe legjislacioni i saj eshte modern, nuk eshte i kopjuar nga ndonje shtet i huaj.) çdo lloj vrasjeje eshte krim dhe çdo lloj justifikimi (e mbeshtetur ne kanun) nuk synon gje tjeter veç te hedhe ne ere ekuilibrin e vendit.

- Persa i perket Beses si institucion. Duke mos njohur historine behen pohime te tilla qe zbulojne vete mosnjohjen. Besa ka lindur mijera vjet me pare dhe historia thote se kasta fetare qe e ruante dhe e ndiqte ruajtjen e beses ishte tek fisi Thrakas i quajtur "Beset". Qe ketu nuk eshte shume veshtire te kujtojme se besa qe institucion i gjithe trako-ilireve dhe jo i asaj zone qe kerkoni ta rrenjosni ju, gje qe e perjashton vetiu kanunin.
- Nuk ka asnje shtremberim, asnje abuzim, asnje shperfytyrim te Kanunit, ju nuk kuptoni se eshte i nje kohe tjeter dhe se nuk ka si te tingelloje ndryshe, nuk ka se si te trajtohet ndryshe muzika e tij nga tingellimi. Ndaj çdo pretendim per vlera te pergjitheshme ose te pjeseshme eshte tentative qesharake. Nga nje i vdekur s'mund te marrim organe per ti plazmuar sot tek trupi i nje te gjalli. Legjislacionit modern te sotmit, s'mund t'i ngjitim rudimente. Anasjelltas, s'mund te ringjallim nje kufome varrzbuluar, duke i plazmuar organe jetedhenese.
Shqiperia s'ka nevoje per kanunin. Eshte nje mumie qe duhet te rrije ne sarkofagun e vet dhe te shikohet neper muze. Per fat te keq keto muze jane shume, dhjetra mijera shtepi ku te gjallet rrine mbyllur dhe Mumia e Kanunit bredh e lire.
- Hidhini nje sy te drejtes romane dhe kjo do t'ju ndihmoje shume te fshini mjegullen nga truri.
 

atman

Forumium maestatis
Re: Kanuni

Mos harrojme se ne kanun flitet per njelloj bese perverse, ate qe duhej dhene pasi kryhej vrasja.
 

D-J

Forumium maestatis
Re: Kanuni

Kondra said:
Me ç'kuptova unë, bëhet fjalë për pjesë të Kanunit e jo për të tërin.

Nejse, besoj se kjo temë ka rëndësinë e saj pasi tenton të hedhë dritë mbi ligjin e parë shqiptar të ardhur deri në ditët tona.

se kuptove si duhet

sbehet fjale per thejsht pjese te kanunit. por per NORMA MORALE. si besa mikpritja etj, qe jane pre-kanunore dhe gjithshqiptare dhe qe s'kerojne kanun per tu trumpetu

norma morale dhe si te tilla te painkorporueshme ne ligj

tjeter, nuk shte as ligji i pare, nuk ka ardh as si ligj.

por si antiligj. Ma sakt si kanun apo kod moral.

nga mosberja e dallimit midis ligjit kanunor dhe normave morale kanunure vijne dhe probleme te tilla.
 

^Res-Cogitans^

Primus registratum
Re: Kanuni

s'kuptoj pse perdor synorin "antiligj" , nga ty se prisja.

zakonet e njerzve,te trashiguara brez pas brezi,te kujtuar nga pleqt (mund ti quajm si "law-maker" ne kte kohe),te mbrojtur nga nje élite intelektuale,vone te zbuluara nga Udheheqsit si nje form fuqie ... = Ligj!

nje tjeter thot : ka kopju Biblen.
po njeriu i shkret , njeri mbetet. te njejtat gjera pothuajse ben,thot,kerkon,shkruan. Ka nej news???
edhe Bibla ka kopju ,edhe une kam kopju A L F A B E T I N ...se do i jap perkthim mendimit,do kombinoj ca germa te "kopjuara" doemos.

shif :XII Tabularum,Gaio,Iustiniani [...].
atman - ktu ke te drejt qe permend te drejten Romane,ne frazen e fundit.
jan thjesht "zakone" te perkthyer ne shkrim - qe i jep "fjales" nje fuqi akoma me te madh dhe stabel, por JO te prodhuara nga "origjinaliteti dhe fantazia" i Lekes,i Justinianit,te Gajos etj.etj.
ta quaj empirizem , ofendohet njeri? :tongue:
 

D-J

Forumium maestatis
Re: Kanuni

Joe Somebody,


Sepse gjerat jane te ndryshme sdo te thote se skane te perbashketa apo te krahasueshme. Ideja eshte per te treguar problemet qe lindin ne shoqeri nga dualizmi apo paralelizmi dhe ligjet konfliktuese. Thuaj shyqyr qe muslimanet jane me te integruar, pa kerkuar Sherihat, ne kete drejtim se sa pjesa qe kerkon kanun. Prandaj pyetja jote ishte komplet pa vend. Jo vetem kaq, por nqse kerkon te ndash ligjet ne laike apo fetare, per nga burimi, dije se pak a shume vetem ketu qendron ndryshimi, por menyra aplikuesa apo metodat jane pothujse te njejta, ashtu sic jane dhe marredhenjet qe rregullojne.

Nqse kerkon te ndash ligjet ne fetare apo laike, per nga marredhenjet qe rregullon, ketu karakteri laik i kanunit cenohet. Pasi ligjet laike zakonisht nuk rregullojne marredhenje te perditshme kishtore sic ben kanuni me me kapitullin e pare.

Per sa i perket regjimit komunist kanuni u luftua. Po duhet te besh dallimin qe luftua pjesa ligjore e tij, pasi normat morale gjithshqiptare te koduara ne kanun nuk kishin pse.

Rilindja evropinae ka mbi 600 vjet kurse ti e permend sikur ka nje jave qe ka kaluar. I takon asaj kohe kur ne evrope mbizoteronin marredhebje feudale, pre-industriale, pre-moderne dhe nqse kerkon ti tregosh te tjereve qe nuk ke qene majmun nuk pse genjen veten apo te tjert duke thene qe kanuni ishte me i miri i Evropes. Ne nje kohe qe Evropa kishte nje tradite te pathyer greko-romake legale dhe me universitete. Europa e rilindjes rregullonte marredhenje te mbreterive te medha, te qytetve shtete, marredhenje te avancuara feudale apo tregti kontinetale dhe jo tribalizma malesh ku forma kryesore e prodhimit ishte (dhe eshte)blegtoria. Get real man.

Dhe se fundi, me kete klime fetare ne shqiperi eshte me se e kuptueshme qe muslimanet te jene skeptike apo cinike ndaj kesaj hurraje per te trumeptu kanunin
 

D-J

Forumium maestatis
Re: Kanuni

_Aurora_ said:
s'kuptoj pse perdor synorin "antiligj" , nga ty se prisja.

As une se prisja nga ty :pipiripi: . Por ne ditet tona pjesa ligjore e tij vepron, ka ardh si antiligj. prandaj bera dallimin midis noramave morale te kanunit dhe ligjit kanunor ne kuptimin sanksionues ndeshkimor :grin:
 

^Res-Cogitans^

Primus registratum
Re: Kanuni

ti the,ka ardh si "antiligj" ... prandaj ;) .

ne ditet tona,shihet si pjes e historis/prejardhjes te ligjit - jo antiligj.

duhet te kesh me kujdes ne perdorimin e synorit,sepse -siç din,ose duhet te dish- fjalori juridik ka synore specifike.
 

Kondrapedali

Kondrapedali
Re: Kanuni

Ligji më i lashtë shqiptar i arritur në ditët tona është Kanuni.

Kanuni ka vepruar si në Veri ashtu edhe në jug të Shqipërisë megjithëse ka patur ndryshime relativisht të mëdha nga njëra krahinë në tjetrën. Sot, shumë pak njihet mbi Kanunin (Kanunet) shqiptare nga masa dhe mendoj se është e nevojshme që të njihemi më shumë me të.

Ju ftoj të sillni materiale mbi kanunet shqiptare dhe të diskutojmë për ta.

Ky është shkrimi hapës i temës, shkrim të cilin më duket se pak e kanë lexuar apo më keq, kuptuar. Fillimisht sillet material e më pas diskutohet. Nuk kam parë akoma diçka të Kanuneve shqiptare të sjellë këtu (përveç pjesës së Kishës).
 

u74

Primus registratum
Re: Kanuni

Ke shume te drejte,edhe nga kanunet shqiptare edhe nga historia shqiptare ka shum gjana per tu zbulu dhe hulumtu qe deri me sot shum pak eshte hedh drite mbi to . Une per vete kur te kem me shume kohe do te sjelli materiale mbi Kanunin e Lekes.

Kondra welcome back :wave:
 

u74

Primus registratum
Re: Kanuni

atman said:
- Jo vetem pse ajo vleresohej sa nje lope, por edhe pse ne kanun njihej martesa me sprove.Dmth gruaja per nje vit te tere nese nuk linde femije,burri mund ta kthente mbrapsh, ose ta mbante per meshire ne shtepine e tij...



Ndersa Kanuni i quajtur i Leke Dukagjinit(nuk dihet nese eshte i tij, ose i ndonje prifti) vazhdoi me kryeneçesi te tutelonte vdekjen e pjeses katolike sepse vete feja katolike nuk tutelon jeten, por vdekjen.

Shihet qarte se nuk ke aspak njohuri prej Kanunit .

Ne baze te Kanunit gruaja ndahej vetem ne dy raste :

- nje kur vertetohej se ajo vjedh, dhe
- dy kur vertetohej se ajo kurvnon pra ka lidhje jashtmartesore .

Edhe sot po vertetove njeren prej ketyre dy arsyeve cdo gjykate ne bote ta jep divorcin.

Me Kanu ne asnje rast tjeter nuk ke pase te drejte per ta nda gruan.

Ndersa per gjoja Kanuni i Lekes qenka shkruajtur nga ndonje prift apo "feja katolike tuton vdekjen dhe jo jeten" ,me thane te drejten tipat me emocione kaq te smura sa ti nuk meritojne pergjigje.
Meqe ketu ka edhe te tjere qe mund ti lexojne diskutimet tone per respekt te tyre po te sqaroj se :

Kisha Katolike nuk e ka dashte kurre Kanunin .Kanuni eshte ne kundershtim me Doktrinen Katolike dhe Kristiane ne pergjithesi dhe me cdo lloj doktrine tjeter fetare .

Shih Edith Durham tek "High Albani" - ku prifterinjte katolike i ankohen mbi ndikimin me te madh qe kishte Kanuni tek besimtaret dhe Kisha ishte gjithmone ne vend te dyte pra pas Kanunit .
 

u74

Primus registratum
Re: Kanuni

Dick Darlington Delarge said:
Rilindja evropinae ka mbi 600 vjet kurse ti e permend sikur ka nje jave qe ka kaluar. I takon asaj kohe kur ne evrope mbizoteronin marredhebje feudale, pre-industriale, pre-moderne dhe nqse kerkon ti tregosh te tjereve qe nuk ke qene majmun nuk pse genjen veten apo te tjert duke thene qe kanuni ishte me i miri i Evropes. Ne nje kohe qe Evropa kishte nje tradite te pathyer greko-romake legale dhe me universitete. Europa e rilindjes rregullonte marredhenje te mbreterive te medha, te qytetve shtete, marredhenje te avancuara feudale apo tregti kontinetale dhe jo tribalizma malesh ku forma kryesore e prodhimit ishte (dhe eshte)blegtoria. Get real man.

Dhe se fundi, me kete klime fetare ne shqiperi eshte me se e kuptueshme qe muslimanet te jene skeptike apo cinike ndaj kesaj hurraje per te trumeptu kanunin

Rilindja Evropiane nuk ka si te kete me se 600 vjet ,ne po flasim per Evropen dhe shqiptaret ne shekujt XV . Pra ne kohen kur Evropa po perjetonte "terrin e mesjetes" dmth kohe kur njerezit digjeshin ne turra drush dhe grate qe dyshoheshin per shtriga digjeshin po ashtu etj..etj .
Prej ketu mund te besh krahasime midis Kanunit te Lekes dhe ligjeve te tjera Evropiane te kohes .

Muslimanet ne Veri te Shqiperise se paku e kane zbatu pa asje problem Kanunin . Sepse si ligj laik qe eshte dhe puro shqiptar ishte i aplikueshem per te gjithe.

Une e kam thene edhe me lart se nuk jam per ta rikthy Kanunin sot, dhe nuk di se thot askush hajt ta kthejme Kanunin sic ishte . Thjesht mund te kete disa referenca ne ligjet shqiptare per respekt te tradides .Ashtu sic e kane SHBA,Anglia,Kanadaja etj. Kjo gja vec do te na nderonte te gjithve .
 

tushi

Valoris scriptorum
Re: Kanuni

Paskam ardhe teper vone me i kap rrenat prej fillimit :liar:

per Dikun e kam dit se ashte shume shkelate ne diskutimet ku nuk ka njohurite ma elementare (shih temen "miqesi me Serbet" apo "Mikpritja seksuale e zonave malore" po per Atman s'kam dit gja nejse

po filloj avash avash
*********
Shprehja e famshme e Lek Dukagjinit "prej te mirit del i keqi , dhe prej te keqit del i miri,pra para Kanunit te tan jena baraber".

- Eshte kopjuar nga Bibla.
BIbla thote: Gjaku i i te drejtit(mirit) dhe i te keqit,kane te njejten vlere.

**********
me kallxo ne çfare vendit Europian ka gjet zbatim ky ligj

a e din ti bagluc se kur asht hek ne Europe/SHBA ligji i skllaverise
e cila ishte parulla e revolucionit borgjez frances
e kur u ba ky i fundit

***********
Tjeter gruaja ka qene e paprekshme ne Kanu.

- Jo vetem pse ajo vleresohej sa nje lope, por edhe pse ne kanun njihej martesa me prove. Dmth nese gruaja per nje vit te tere nuk lindete femije, burri mund ta kthente mbrapsh, ose ta mbante per meshire ne shtepine e tij, nderkohe qe mund te merrte tjeter grua. Jemi brenda poligamise dhe ne kete rast as edhe larg asaj myslimane.

***********
turp...... ajo e para ishte manipulim per analfabetet kurse kjo ashte puro rrene :naughty:

shikoni se çka thote kanuni qi kam une se ky spurdhjaku paska nji version tjeter

"L I B R I I T R E T Ë.

MARTESA.

NYE I NJIMBDHETËT.

Percaktimi e mëndyrët e Martesës..


§. 28. Pecaktimi i Martesës në Kanu.



M’u martue më kanun do’me thanë m’u ba shpi, me i a shtue shpis nji rob ma teper, sa per krah të punve, sa per të shtuen të fmive.



§. 29. Mëndyrat e Martesës.



a) Martesa me kunorë, e pelqyeme kah Feja e kanuja e Lekës

b) Gruja e mbajtne mbi kunorë, kundra Fejet e kanujet të Lekës;

c) Gruja e vajza e grabitme, e jasht-zakonshme kah Feja e kanuja;

d) Martesa me provë kundra Fejet e kanuiet."

pra ktu edhe lopa e kupton se perveç marteses me kunore te gjitha te tjerat jane te ndalume
************
Ndaj idene per ta lidhur Kanunin si nje refleks te Rilindjes futeni gjekundi ju "Intelektualet" dhe nxirreni kur te "evoluojne" shqiptaret... Per ke pjese te shqiptareve e ke fjalen? Per ne te prapambeturit qe perbejme shumicen e vendit? Nuk e duam evoluimin tuaj!
***********

nks do te vesh ne dyshim autoresine apo origjinen e ktij dokumenti (mgjths me dukesh teper langareç per ket gja) te pakten bjer disa fakte apo studime e jo disa arsyetime mbi rrena

se perndrysh je duke fol per Princin ma te fuqishem shqiptar mbas Skenderbeut
i cili njihet boterisht per intelekt e zgjuarsi
e qi ka mbajt vendin 10 vjet mbas vdekjes se Skenderbeut e drejtu luftrat vitet e fundit te jetes se ktij te fundit
e deri mbas pushtimit turk s'ka pas asnji dallim me shoket e tij europiane

kuptohet ne dallim me shume kolege te tjere nuk pranoi me ndrru fene e me ju nenshtru Sulltanit, por pranoi ma mire me u zhduk ne zonat ma te thella malore

*************

Ishte me shume nje ligj fetar. Mjafton te shikojme nje detaj te vogel, (jo librit qe rregullon raportin njerez - kishe)si psh i dhise qe ha hardhine e cila(hardhia) per tre vjet s'ben rrush sepse eshte e mallkuar...Mos ju duket pak ketu nga paragjykimi fetar i djallit qe personifikohet me koken e dhise? E shkreta dhi, ta dinte se do te konsiderohej keshtu, do t'i linte ata mjerane pa asnje pike qumeshti.
*************
nuk e di se kush ashte tall me ty, po sido te ishte mundu ma bukur s'kishte mujt me e ba :lol:
nks ke problem me leximin, mgjths me duket ma shume me trunin po ta spjegoj fjale per fjale si femive se çka thote kanuni


§.745. "Nji dhi thàn nji vrri". ‑ Dhija âsht frymë e keqe; shka të perkasë me gojë, e thàn.


§.746. Po u glet dhija tuj bâ dâm në vêshtë, sà cûgj hardhije të ketë verbue, kanûja kà pré këto dâme:

a) Cungu i hardhis i verbuem prej dhije nuk bân rrush per tri vjet;

b) nji cung hardhije bân rrush sà per dy okë venë e per nji okë raki në vjetë,

c) hardhija e verbueme prej dhije prà kà gjashtë okë venë e tri okë raki per dâm.



hardhija thote kanuni more bole cjapit kur e han dhija nuk ban rrush tri vjet, jo sepse dhija asht e mallkume por se damton ma shume se çdo kafshe tjeter
se ajo i han e demton te gjithe lastaret e njome e kjo thahet ose e merr vedin me shume veshtiresi

per kete ma mire pyt gjyshin si çoban dhish se te kallxon ma gjate


pra ma poshte parashikon se sa asht dami qi do te paguhet nga i zoti
kur me dy fjali qi ke lexu i ke kuptu kaq bukur llogoriti atehere komentet e analizat :lol:
ktu mbaron edhe durimi jem me shkrimin tand medioker e te pavertete
 

tushi

Valoris scriptorum
Re: Kanuni

Ma mire se asgja, se perndysh kto kozmopoleshat tane te bajne hor :lol: do te sjell ktu te gjithe kanunin e mbledhun nga Gjeçovi


ma pare parathanjen e Fishtes mbi kanunin

********

2. – Randsia e të mledhunit të ligjvet dokesore.

Françeskâjt shqyptarë kjenë njatà, qi nder mâ të parët në Shqypní pán randsín e madhe e ndîen nevojen e të mledhunit të «folklorës» komtare; e nder kta mâ i pari kje – dritë pasët! – Át Shtjefen Konst. Gjeçov, qi me zéll, entuzjazm e duresë i u vû ksajë pune.

Të kryemen kndimet e veta e të marrmen qi muer Urdhnat e Meshtarís, ky françeskan i shkelqyeshem me nji herë i a nisi me mbledhë kangë e valle popullore, prralla, bestytní mitologike, thânje, fjale e kashë-të lashta, lojna, lojë fjalësh, fjalë synonime etr. të popullit t’onë. Edhè mbas pak vjetsh bashkoi nji materjal folkloristik mjaft të madh. Françeskâjt, at herë, ndertuen mbrenda rrethit të vet vepren «Visari komtar», per të mbledhunt e të botuemt e «folklorës», në të cillen vepër mueren pjesë edhè do djelm civila, atdhetarë entuzjastë shkodranë. Edhè kshtû vjetin 1910 botuen të parin blê të ktij kolekcjoni folkloristik, nen titullin «Visari Komtar» të perbâm prej kangësh, vallesh popullore e rojmesh fmijsh, të mledhuna – sidomos prej A. Shtjefen Gjeçov – n’anë të Gegnís. – Kjo vepër do të kishte vijue botimet e veta metodikisht, por erdhen kryengritjet, luftat, kohët e vshtira e jo veç se nuk u botue mâ ndoni tjeter blê, mu hupi shumica e materjalit të bashkuem.

Gjatë ksajë kohe A. Sh. Gjeçov, tue vijue gjithnji me nji cenë e duresë të pa shoqe nder rmime të veta folkloristike, kishte bashkue shum materjal mbí Kanunin e Lekë Dukagjinit: e kúr Françeskâjt (1913) ndertuen të perkohshmen «Hylli i Dritës», nisi me botue m’tê numer per numer shinimet e pikzimet e veta mbí kanûn. Botimi i ktij studjimi të tij mbí kanûn kje pritë me entuzjazm prej Shqyptarësh e prej dijetarësh jashta Shqypnijet. – Disá profesora Akademísh e Universitetesh: nder të cillët edhè Thallòczy: me inzistenca të mdhá lypen prej drejtimit të së perkohshmes autorizimin, qi me mûjtë e me perdorue ato studjime nder vepra të veta. – Nderkaq A. Shtjefni vijote pa i a dá kurr nder rmime e studjime mbí kanûn, edhè pat shtue materjal tjeter të rí kshtû, qi botimi definitiv i kanunit do të kishte dalë, nen ç’do pikpame, nji veper pernjimend fort e interesantshme. Veç shka se u vrá mizorisht në Jugoslaví, e i hupen edhè dorshkrimet, posë qi vepra i mbet pa krye. Tash, Françeskâjt i kan bâ bashkë kto studjime t’A. Shtjefnit Konst. Gjeçov, të botueme rresht mbas rreshti në «Hýll të Dritës», e po botojn tok në nji liber: të sugurtë se me ket veper i ngrefim nji pomendore të padekshme êmnit t’Autktorit, e nji sherbim të pelqyeshem marë komit shqyptár.

Me të vertetë se neper botim të «Kanûnit të Lekë Dukagjinit» i bâhet komit nji sherbim i dobishem, mbasì per ç’do Shtet, qi thotë, se do me jetue e me zhvillue mbas parimeve t’arsyes e të hullís së gjytetnís së vertetë, ligjët gojdhânse e qi permblidhen në kanunin doketar të komit, kan nji randsí të madhe fort në vetvedi: e se prandej duhen pasë para sýsh prej gjith njatyne, qi presin e zbatojn ligjët e Shtetit.

Te bashkuemt e shum njerzve nuk mund të quhet – shoqní, po s’paten të gjith nji qellim të perbashktë. – Qellimi i perbashktë paracakton natyren ase esencen e shoqnís civile të Shtetit.

Nieri ndollë në shoqní në nji mëndyrë të domosdoshme: prandej nieri âsht i detyruem me bashkveprue me tjerë shokë, per pranimin e qeltimit të perbashktë. – Veprimi i perbashktë konsolidon ekzistencen e Shtetit.

Per me veprue mbas nji qellimit, nierit i duhet me kqyrë neper arsye, qi mjetet të jenë të perkueshme me pronim të qellimit: neper vullndesë me nzitë fuqít shpirtnore e fizike per pronim të ktij qellimi. Prandej, per me bashkveprue nieri me shokë tjerë, per nji qellim të perbashktë, lypet arsyeja e vullndesa. – Arsyeja e vullndesa zhvillojn perparimin moral e materjal të Shtetit.

Por arsyeja e vullndesa, qi do të bâjn me veprue kolektivitetin në hullí me pronimin e qellimit, per arsye qi gjithkush i shef e i kupton, nuk mund të jenë individuale, por kolektive, – të perbashkta. Ligja âsht arsyeja e perbashktë; Auktoriteti vullndesa e perbashktë. – Në të pershtatunt me ligjë e me auktoritet ngallitë lumnija e mjerimi i Shtetit: i gjytetasvet marrë kolektivisht e individualisht.

Tash, mâ se pari ligja, per me detyrue gjytetast, do të jét e drejtë ase e ndershme: pse ligja e padrejtë e jo e ndershme nuk mund të krijojë detyrë.

Së dyti, ligja do të jét e dobishme, e preme per të sjellë njimend të miren e posaçme: mbasì shî prej ksajë të mire ngallitë të kênunt e karakteri i ç’do shoqnije të konkretueme e i ç’do auktoriteti qi e qeverisë.

Por në çë mndyrë mund do të reshet kjo e mirë dobije të perbashktë? Mjetet do të jenë të pershtatuna subjektit, qi do të lvitet, do të veprojë: ligjët prá do të jenë të pershtatuna popullit, qi do t’i qesë në punë e jo vetem në pikapame t’idés shoqní, por edhè të rrethânavet individualizuese të tija (Tapparelli). Prandej nji ligjë mund të jét e mirë per nji vend e e keqe per nji tjeter (Beutham). Nji ligjë e preme, po zâmë, per ingilz, aleman e tjerë popuj të shtruem e të gjytetnuem, sugurisht nuk bân – sado e drejtë e e ndershme të jèt – per rrebela të Ballkanit, fatalista të Azís, kanibal t’Afrikës etr. Por edhè kodi penal, per arsye qi ndeshkimi do të jét i pershtatun me vehtjen qi ndeshkohet, si thotë Tapparelli, ndryshon mbas kohve, vendit e komevet; pse shekuj e popuj të ndryshem duen të mira të ndryshme. – Lodra, fjala vjen, dikúr edhè naten permallote gjinden në Shypní; por sod merzitë gjithkendin edhè diten. Kohët ndrrojn, e na me to! Shifet kjartas, pra, se ligjët, per me kênë vertè të dobishme, posë se të drejta e të ndershme, do të jenë edhè të gjashme, due me thânë: të préme mbas psihes e mbas nevojve të njimendta të popullit, qi do t’i majë; e se prandej fuqija ligjdhânse e nji Shteti, para se të presë nji ligjë të ré, duhet t’a njofë mirë shpirtin e popullit e t’i peshojë sa duhet nevojët e kohvet e të vendit, per të cillat ajo ligjë pritet. Per ndryshe ligja del dhûnë e jo hullí jete. Prandej nji filozof i madh thotë, se ligja, para se me kenë ligjë, âsht nji fakt – nji doke, zakon, "adet" e se ligja e drejtë âsht të shprehunt e nji faktit të vertetë – ligjë e kanuni populluer. Kta nuk do me thâne, se dokja, zakoni, "adeti" – kanuni të bâhet ligjë, pa kenë sankcjonue prej auktoritetit; por do me thânë, se nji auktoritet i drejtë do të presë ligjët, tue pasë gjithmonë para sýsh doket, zakonet – kanunin e vendit.

Por kû mâ mirë e mâ kjarët se nder ligjë doketare të nji kanuni ligjdhansët e Shtetit kan për të njoftë shpirtin, karakterin e nevojët e verteta të popullit? Fuqija ktyne ligjve, mâ fort se prej sankcjonit të ligjdhânsve, u vjen prej faktit se janë bâ doke e prej vedit kan hî shî në jetë të popullit; e prandej janë mâ të gjashme, pse edhe influencen e kan mâ të madhe mbí masat, qi merr seicilli nder ato interesat e veta. Ligjët neper kohë e rrethâna ndrrojn: prandej edhe ligjët e kanunint do të ndrrojn; por, para se të ndrrohen, jurista të specjalizuem do të studiojn kohen, mndyren se si me i ndrrue, tue ruejtë gjithmonë frymzimin karakteristik të tyne edhè nder ligjë të reja, neper të cillat të zevendsohen. Kshtû kan punue të gjitha kombet e gjytetnueme, e dér dikû edhè Turkija vetë. – Prane Mehqemes Turkija mbate në Shqypní edhè Xhibalin, i cilli nder do çashtje gjykote mbas ligjvet gojdhânse të kanunit.

Prandaj me gjith arsye tham, se botimi i «Kanunit të Lekë Dukagjinit», perpilue prej A. Shtjefnit Konst. Gjeçov, O.F.M. – dritë pasët! – i sjell komit nji sherbim të dobishem, të pelqyeshem.



3. – Kanuni i Lekë Dukagjinit.

Fjala kanûn s’ká dyshim, se etimologisht rrjedhë prej fjalet greqishte «kanón», qi don me thânë : mastár – njajo vegel drunit a e ndonji brumit tjeter, qi vien me terhjekë viza të ndrejta. Metaforikisht shenjon shtillin e ligjvet gojdhânse e të pa kodifikueme, mbas të cillave hecte dikúr hullija e jetës e e veprimit të popullit shqyptár.

Por pse i thonë: i Lekë Dukagjinit? qe nji çashtje e cilla enè nuk âsht zhvillue krejt mirë e me sugurí të plotë. Nji palë thonë, se quhet i Lekë Dukagjinit, per arsye qi ky Leka e paska mledhë e kodifikue i pari. Ktij mendimi duket se ká kêne edhè Dr. Milan Šufflay, i cilli ne librin e vet «Serbtë edhè Shqyptarët» (perkthye prej slavishtes) thotë në faqe 90 – «Gojdhâna, mbas së cillës këto zakone ligjare të quejtuna me êmnin «Kanuni i Lekës», âsht në lidhje me Lekën III. Dukagjinin» (1459-1479). E vertetë se Auktori i famshem, nuk thotë, se ky Lekë Dukagjini III. ká permbledhë e kodifikue Kanunin në fjalë; por prej do vendeve tjera të librit të tij të sypripermendun mund të thohet edhè, se pernjimend Kanuni ká mûjtë me kênë kodifikue prej Lekës III.

Prej vepret të citueme të Dr. Šufflay theksohen do fakte, qi mund të kenë të perpjekun me kodifikim të ligjvet në Shqypní. Qe nji herë Auktori thotë, (f. 23 et seq.) se që prej së të tremdhetes qindvjete nder do gjytete të Shqypnís gjindeshin zyre noterjale, kû u shkruejshin e prej kahë u perhapshin lajmet gjygjtare të vendit. «Prej trajtës e prej mbrendsís së lajmevet noterjale shqiptare – dukljane, shkruen mandej (f. 25 et seq.) mund të xjerrim ndonji gjâ mbí faret e statutevet të gjytetevet...»

Në nji tjeter vend mandej shton (f. 27) «...qytetasit e Durrsit kishin qenë të shternguem t’i mshehshin statutet e veta. Në fillimin e periudhës së Venedikut (1398) u gjet vetem nder Franciskâjt e atjeshem neni i 35 i nji Statuti, i shkruem mbí papír». Paska pasë pra aso kohe statute të shkrueme në Shqypní.

Mâ teper (op. cit. f. 87 et seq.) Dr. Šufflay kallxon, se si rreth së të tremdhetës qindvjetë filluen me u trajtue në Shqypní si do republika të vogla të permbâme prej disá fshatesh a bajrakësh, «tue marrë me vedi dý elemente të reja: nji ushtarak e nji ligjuer» Kshtû (1414 «e mâ tutjè») bâhet jashtzaonisht i fortë fisi i Hotit, kryetari i të cillit quhej: Kapetan (Capitaneus montanae Hottorum), e rreth vjetit 1415 trajtohet lidhja e barjakvet të Mirditës, e cilla aso kohe mund të dyndte nji ushtrí 12,000 luftarësh. – Se do të ketë pasë dikúr kso republikash të vogla në Shqypní, na difton – mbas mendimit t’êm – fakti, qi ktû ka vise, qi quhen me dy êmna pllojcë. Per shembull: Shalë e Shosh, Pukë e Iballe, Shllak e Temal, Mat e Çidhen etr. Tash, tue kênë se Auktori thotë, se edhe Drishti n’interland të verit të Shqypnís – ká pasë Statutin e vet të kodifikuem (op. c. f. 25) nuk âsht krejt fjalë e pa vend, me thâne, se edhè kto republika kan mûjtë me pasë të kodifikueme ligjët e veta – mos seecilla m’vedi, nji kanûn të perbashktë të gjitha.

Masandej Auktori shkruen, (f. 91 e 180 op. c.) se disá nder kryetarë fisesh në Shqypní u naltsuen në dinast të pamvarun. T’a merr mendja prá, se kta dukë e princa, qi drejt per së drejti e n’êmen të vet lidhshin besë e merrshin e epshin me Shtete të mdhá t’Europës, s’do të kenë lânë mbas dore kodifikimin e ligjvet per vise të veta: mbasì aso kohe u gjindshin kso ligjësh e kso statutesh të kodifikueme. Prandej âsht të gjith gjasa se «Kanuni i Lekë Dukagjinit» dikúr ká kênë i kodifikuem. Ket punë e dishmojn edhè analogít e shumta, qi ligjët e Kanunit te sodshem kan me ligjë të Romës, të Byzantit, të Serbvet. – Merret vesht prej vedit, se, mbas të hîmit të Turqvet në Shqypní, «Kanuni i Lekës» ká hupë si formë kodi, e âsht perdhosë si landë drejtsije.

E po nder cillat vise të Shqypnís qitej në punë, a – si thonë sot – zbatohej «Kanuni i Lekë Dukagjinit»? Qe nji tjeter pvetje, së cilles nuk mund t’i pergjegjet me sugurí; pse mjerisht per shum do arsye mungojn shenime pozitive mbí ket çashtje. Por, per me folë pergjithsisht, mund të thohet se ká pasë vlerë legale nder Lekë (Malsorë të Mbíshkoders) e në Dukagjin. – Dukagjini nder kohë të kalueme perfshîte Shalë e Shosh, Pukë e Iballe, Mirditë, Kthellë e Selitë e Zhuben (Malsín) e Lezhës. – Per ket punë thonë nji palë, se Kanuni quhet i Lekë Dukagjinit, jo pse ká kênë kodifikue prej Lekë Dukagjinit, por pse ká kên zbatue nder «Lekë» e «Dukagjin»; pra: «Kanuni Lekë-Dukagjin», e jo i «Lekë Dukagjinit». Kto çashtje tash i zhvillon me kohë historija.

******

ma siper duke fol per randsine e folklores kombtare Fishta shprehet keshtu per disa Dika e Atmana se mgjths 100 vjet perpara ata kane ekzistu me shumice per fatin tone te keq e do te vazhdojne me ekzistu (shpresoj jo ne ate mase si atehere)

*******
Mjerisht disa nder atà të bij të fisit shqyptar, qi mbahen per intelektuala e udhëhjeksa të fatit e të shartevet të komit, por qi shkolla, neper të cillen paten kênë pershkrue, nuk mrrîjti me u a qirue shpirtin krejt prej zdramit të do parimeve sterelizuese e shkatrrimtare, e as me u a hjekë at lmashk pedantizmi e kulimlleku vagabond-modern, qi ata quejn «kultur», perbuzin njomsín e vallevet popullore, bâjn n’asgja bukurín gjithmonë të njethtë e të kerthnestë të rapsodijavet kreshnike, kerveshin buzen mbí randsí të vendimevet të kanunit doketar – droit coutumier – mbí fjeshtsín e artë të mytologís, të prrallavet, e mbí marë «folkloren» t’onë komtare.
********
 

tushi

Valoris scriptorum
Re: Kanuni

KISHA


Artikull i parë.

PJESA QYTETNORE

KRYE I PARË

Hija e kishës, Vorret, Pronet e pasunija e Kishës, Famullitari, Rrogtari, Puntorija e Kishës
NYE I PARË
Hija e Kishës.

-. 1. Kuptimi i hijes së Kishës

Per hije kishet xehet rrethi mje ku mrrin kufini i tokës, në të cillen asht nertue:
a) Kisha b) bana (qela) e famullitarit.

-. 2. Tagari i Kishës

“Kisha ban tym në famulli.”

1.- Kisha ka tager pasunijet si per gja, si per per tokë e shpija mbrendë e jashta famullijet.
2.- Kisha ka pjesë në mal, në vrri, nd’ujë e në mulli të kujris së famullis.
3.- Kishës i duhet ba pjesë në giobë të famullis.
4.- Kisha ka tager me ble e me shitë, si edhe me marrë e me mbajtë të falunat, qi i vijnë prej bujaris së bamirve e me i vendue si t’a shofë vetë me udhë.

-. 3. Paperlimsija e Kishës.

“Kisha nuk giobitet.”
„Kisha s’ka peng me kend.“

1.- Kisha gjindet e vendosne nen sundim të të Parit të Fes e jo nen ligjë të Kanunit: prandej Kanuni s’mund ti vejë kurrnji barrë kishës, veç se ka detyrë me i dale zot, kur kjo hupë ndihmen e tij.
2.- Me bijtë ndonji kundershtim ndermjet kishës e famullis, famullia s’mund t’i lypë peng kishës; veç do të bajë vaj te i Pari i Fes – te Ipeshkvi – e gjygjit të këtij, si kisha si famullia, do t’i rrijn pa fjalë.
3.- Per çdo mungesi, qi kisha mundet me ba në sy të famullis, kishës s’mund t’i mirret gioba, vetun i vehet me la damet, qi t’jenë ba per shkak të saj.
4.- Kisha s’ep pagesa as del n’ushtri, as u qet buken djemve të Bajrakut, as shkon angari nder punë të famullis. Veç se kur famullia dan me ba ndo’i punë per me mbajtë a per me shtue pasunin e kujris së vendit, në të cilin kasha të ket pjesë, kjo, atëherë, asht në detyrë me la pare, me qitë buken e me que puntorin në punë, mbas mndyret qi famullia t’i a u ketë da të gjithve për tym.

-. 4. Ndera e Kishës.

“Kisha shpatë e konop s’ka.”
“Kush dhunon Kishën, dhunon Famullin.”
“Nderen e Kishës e lypë Famullia.”
“Kishës, mullinit, farkës e tragtores nuk i pritet kush mik.”

1.- Kush dhunon kishën ka detyrë gioben a) kishës, b) famullis, c) Flamurit (Bajrakut).- Dhunon kishën njaj, qi fjaliset, shan a i kercnohet kuej, qi rreh a vret kend në Hije të kishës.
2.- Gioben fajtorit i a merr famullia e jo kisha; pse kisha shpatë e konop s’ka
3.- Kush vritet a rrihet a në çë farë-do mndyre koritet prej kuejt, tuj hi a tuj dalë prej hijes së kishës, marre kishës nuk i len; pse kishës si pritet kush mik.
4.- Por, me pasë me krisë pushka jashta Hijes së kishës e me i ra kush ndoren kishës, atëherë aj njifet miku i kishës; e me pasë me i a çartë kush ndoren kishës, famullia asht në detyrë me e çue nderen e saj në vend (Vinctum, si aedes ejus (Dialis Flaminis) intrierit, solvit necessum est.- Gelliuws, b. 10. c. 15.-)

NYE I DYTË
Vorret.
-. 5.-

1.- Në vorre të njij vllaznije a të njij fisi s’hin i dekuni a i vrami i vllaznis a i fisit tjeter.- Po e bani kush ket punë pa leje të vllaznis a të fisit, të cilit janë vorret, Kanuni i venë detyrë me nxjerrë të deknin prej vorrit të huej.
2.- Me ardhë me ngulë në katund nji shpi, qi s’ka vllazni as, fis, të pelqyemit të katundit, i caktohet vendi i vorrit ndër të famullis, tuj i a vu detyrë me ble qira a ndo’i send tjeter per lter.
3.- Kush fjaliset, a shan e i kercnohet kuej, e kush vret a rreh kend nder vorre, bjen në giobë si per Hije të kishës.

NYE I TRETË
Pronet e Pasunit e Kishës.
-. 6. Pronet e pasunija e kishës janë të paprekshme.

1.- Pronet e pasunija e kishës janë të paprekshme e s’mundet kush me vu dorë më to.
2.- Pronet e pasunija e kishës janë nen roje të Mesharit të kishës e të famullis.
3.- Atë, qi guxon me shty kah pronet e pasunija e kishës, e bjen në mend famullija çmon damin, qi do t’a lajë damçori.
4.- Kur ndokush t’i a baj dam kishës kah pronet e pasunija, famullija çmon damin, qi do t’a lajë damçori.
5.- Kush vjedhë gjanë e kishës, posë se do t’a kthejë at gja mbas kanunit të vendit, ku gjindet kisha, ka edhe detyrë me i la gioben kishës për nderë të marre, e gioben famullis per ndore të çartun, pse kisha asht ndorja e famullis
6.- Kur cubi e njef gabimin e vet e, pa u marrë vesh dhuna, qi i ka
ba kishës, i bjen në dorë Meshtarit të Famullis, tuj i a kthye gjanë e vjedhme, s’ka detyrë kurrfarë giobet: Meshtari ka tagar me e falë.
7.- Me pasë me i ra cubi në dorë Meshtarit mbasi ky t’a ket leçit vjedhsin në famulli, famullija ka tagar me i marr gioben si per vendi si per kishë, edhe pse famulltari t’a ket falë gabimin, me gjith gja të vjedhne.

-.7. Rregullimi i pasunis së kishës

1.- Pronet e pasunin e kishës rregullon Famulltari, e famullija nuk ka tagar me lypë arsye Famulltarit per perdorim të frytit të xjerrun prej pasunis së kishës.

NYE I KATERT.
Meshtari i Famullis, ase Famulltari.

-. 8. T’emnuemit e famulltarit.

1.- Famulltarin e ven Ipeshkvi në Famulli, dhe Ipeshkvi vetun ka me hjekë prej Famullije.

-. 9. Tagari e detyrët e Famulltarit.

1.- Famulltari ka tagar me mësue e me qortue Famullin e me i krye zyret e Fes gjithsi t’a lypë puna e shpirtit, e kurkush i famullis s’ka pushtet me i u përzie nder detyrë të Meshtaris.
2.- Famulltari, për sherbim, qi i ban Famullis, ka tagar me marrë të dhetat e kishës, mbas Kanunit të vendit ku gjindet kisha.
3.- Famullia nuk ka detyrë me i a çue famulltarit të dhetat te dera; Famulltari do t’i nxjerrë e do t’i bajë me puntorë të vet.
4.- Famulltari ka tagar me marrë frytin e pasunis së kishës si të tokave, ashtu dhe gjave të gjalla, e kurrkush per te s’mund t’i lypë arsye perposë të Parit të vet.
5.- Famulltari ka detyrë me i ba Famullis gjith at sherbim shpirtit e Fejet, qi atij i a ven barrë Kanuni i kishës; e ma teper edhe do sherbime, si me thanë; me bekue shpijat, me thanë Meshë ndo’i herë në motmot nder vorre të largta prej kishës së Famullis etj.

-. 10. Vehtja e Famulltarit asht e paprekshme.

“Prifti asht ndorja e Famullis.”
“Prifti s’bjen më gjak.”
“Prifti s’çohet në be.”

1.- Kush ven gjojë në Famullitar, a e shan e i germushet, e ven dorë më te rreh, ase e vret aj do t’i perligjet Famullis në mëndyrë të Kanunit të vendit. Famullija asht në detyrë me e lypë nderen e Famullitarit të vet.
2.- Me vra kush Famullitarin, gjaksin e ndjek Famullija, Bajraku e shpija e të vramit.
3.- Me vra dorërasi prej Famullije a prej Bajrakut, shpija e Meshtarit, nuk mund të vrasë tjeterkend prej shpis së gjaksit; pse ndryshej e çon gjak te shpija.
4.- Me vra kend Meshtari, as kisha as Meshtari s’giobiten, edhe Meshtari nuk bjen në gjak: gjakun e ban shpija e Meshtarit
5.- Rrallë e gati kurr s’çohet Meshtari në be 1) e vetun per punë të madhe fort.
6.- me ndollë qi Meshtari çohet në be, a per me dlirë vendin a per poronik, ky vetem do të njehet e do zehet per njizet-e-kater vetë.
7.- Kur Meshtari ban be, tuj kenë se xehet per njeri i drejt e i kushtuem së Drejtës së pasosme, nuk lypet qi ai të perkasë Unjillin me dorë; por mjafton qi të shqyptojë fjalët e bes para Unjillit.
8.- Me ra Famulltari nen giobë s’e kapë Kanuni: asht puna e të Parit të vet.
9.- Po kje teper i randë faji i Meshtarit ndaj Famiullin, Meshtari do t’i shtrohet gjygjit të Kanunit. I Pari dergon nji Meshtar tjeter me shtrue pengun në Kanu n’emen të Famullitarit.
10.- Meshtari i Famullis mundet me i u matë edhe me i ra ndokuj e me gjith këta s’i lshon marre as të rrahunit as vetë nuk bjen në fjal para Kanunit.

NYE I PESËT
Rrogtari i Kishës.

-. 11.- 1.- Rrogtari i kishës asht lirë me punue në shtek të vet.
2.- Rrogtari i kishës kudo të shkojë e per çë do fjalë qi do t’i trokllojë kuej te dera mbas urdhnit të zotnis së vet, aj shkon e tregon n’emen të Famullitarit.
3.- Me e tundue kush rrogtarin e kishës me fjalë a me punë, zehet se tundon Famullitarin, e bjen në giobë të kishës mbas Kanunit.
4.- Gioba, qi mirret per punë të rrogtarit të kishës, nuk i perket rrogtarit, por kishës e katundit.
5.- Me vra kush rrogtarin e kishës, dorërasi per në kjoftë i Famullis së vendit, ndiqet vetem prej shpis së të vramit; por, në kjoftë se asht i katundit të huej, atëher e ndjek edhe Famullija, në të cilin rrogtari kje vra.

NYE I GJASHTËT.
Puntorija e Kishës.

-. 12. – 1- Me nga kush puntorët e kishës, bjen në giobë të Famullis.
2.- Sado puntorë me pasë për të kenë në punë të kishës gergasi lan vetem nji giobë, por ma të randë.
3.- Gioba, qi merret per ngase të puntoris së kishës, dahet ndermjet kishës e puntorve.

Artikull i dytë.

PJESA NDESHKIMTARE

NYE I SHTATËT.
Amtyra e ndeshkimeve.


-. 13. Kuptimi i ndeshkimit.
Per ndeshkim kuptohet nji e keqe, qi prej pushtedit të ligjshem i pertrihet kuej per të bam.

-. 14. Të caktuemit e ndeshkimeve.
Vetem Bajraktari me krenë, e ndo’i herë edhe me të parë të kishës, ka tager me i a caktue ndeshkimin fajit të bam kundra kishës.

-. 15. Të dhanunat e ndeshkimit.
Fajtori, qi ka fye kishën, ndeshkimi i epet prej krenëve e prej vogjliet.

-. 16. Cilltia e ndeshkimeve kundra fajtorve të kishës
Ndeshkimet, qi nepen per faje kundra kishës, janë njikëto:

a) Të gjykuemt per dekë;
b) Të xjerrunt prej Bajrakut me rob e robi;
c) Të djegunt e shpis ;
d) Të Lanunt e tokës djerr a të premt e pemve;
e) Gioba me gja të gjalla ;
f) Gioba me pare.

V.O. mbas kanunit gioba me pare mundet me u la me do gja, tuj dhanë okën e drithit 1 grosh, okën e rakis 5 grosh, e kan e hullis 400 grosh.

NYE I TETËT
Caktimi i ndeshkimit mbas cillsis së fajit.
-. 17.-

1.- Kush then kishën, asht i djegun e i pjekun e i qitun me rob e robi jashta Bajrakut. Fajtori – dorërasi bahet batare prej Bajrakut, e shkon gjakhupë. Vllaznia e fisi ma i afermi i bakeqit e blen token e tij, e çmimi i saj i shkon kishës së thyeme.
2.- Kush vjedhë gjan e huej e shkon e e mshehë në kishë, pa dije të Famullitarit, i ka detyrë kishës 1000 grosh giobë per nderë të marre, e 100 desh e 1 ka giob Bajrakut, posë gjasë, qi do t’i a kthejë të zot’t në mëndyrë të Kanunit.
3.- Kush të vjedhë gjanë e gjallë të kishës, më rreth kupreshin Kanuni, ka me la dy per nji, si gjithkuej.
4.- Kush të vjedhë në qelë a banë të Famullitarit, do të lajë dy per nji gjan e vjedhne, 100 grosh kishës, per nder të marre, e 100 desh e 1 ka giobë Bajrakut.
5.- Aj, qi shan a ven gojë më Meshtar të Famullis perpara popullit, ka 100 grosh giobë kishës, e 100 desh e 1 ka giobë Bajrakut.
6.- Aj, qi i kercnohet a i germushet Famullitarit, do ti laj 10 desh giobë.
7,- Kush t’i shpifet Meshtarit në punë të rënd kah ndera, ka shpin e djegun e 100 desh e 1 ka giobë Bajrakut.
8.- Me vu kush dorë më Meshar, me e rrahë, me e shty a se me pshty, aj digjet e piqet e qitet jashtavendit, tuj i a lanë token bar (djerr) per disa vjet.
9.- Ai, qi vret Meshtarin, bahet batare prej Bajrakut e gjaku i hupë. Ma teper i digjet shpija, toka i lihet bar, pemët, vneshta e kopshtijet i priten e i rrenohen. Toka e pronet e dromet e tija jesin per kishë; por vllaznija munden me i shperblye me pare.
10.- Me i folë ndokush keq, a me nga rrogtarin e kishës, aj do t’apë 10 desh giobë Bajrakut, a se edhe ma, mbas rendis së fajit.
11.- Aj qi vret Rrogtarin e kishës, po ke dorasi i katundit, i digjet shpija e i merren 100 desh e 1 ka per giobë.
12.- Me nga kush me fjalë a me punë puntorët e kishës, fajtori do të lajë gioben e 10 deshve.
13.- Aj, qi s’i vehet ndeshkimit të kishës e të Kanunit, Bajraku do të mblidhet tok te shpija e tij e do ti marr gjithshka në ket vathë.
***************

L I B R I I D Y T Ë.

FAMILJA.

KRYE I DYTË



NDERTIMI I FAMILJES.



NYE I NANDËT.



Familja e kuptueme në vedvedi..




§. 18. Percaktimi i familjes.

Familja asht nji të mbledhun gjymtyrësh, të cilët gjallisin nen nji kulum, qellimi i të cillvet asht të shtuemt e gjindes nper mjet të martesës, të mkanbuent e tyne kah zhdrivillimi i shtatit e kah zhvillimi i mendes e i shises.





§. 19. Pjestarët e Familjes.

Familjen e perbajn gjindja e shpis; si të shtohen këta, dahen në vllazni, vllaznija në gjini, gjinija në fise, fiset në flamur e të gjith zbashku permblidhen në nji Familje ma të hapët, e cila quhet Kom, e kan nji atme, nji gjak, nji gjuhë, e doke.



§. 20. Tagri, perlimi e detyra e të zot’t të shpis.

Mbas Kanunit, sundimi i shpis i perket ma të vjetrit nen kulm të shpis a se vllaut të parë; po s’paten ato veti , qi duhen per me krye ket zyre si e lyp detyra, atbotë zgidhet kuvendisht prej shpjakve njaj, qi të jet ma i meqem, i urtë e ma kujdestar.



Zot shpije mundet m’u ba edhe njeri i pamartuem.

I zoti i shpis ka tager:



1) me ndejë në krye të vendit në shpi të vet, edhe pse gjinden ma të vjerer se ky në shpi;

2) mbi armët e veta, edhe njiqind qese n’i bashin; mbi kal të shalës; mbi shtrojë e mblojë të veten; mbi veglat e kafes, e këto sende as kunaja e dahes s’i pershin;

3) mbi fitime të gjindes së shpis, të rrogës a të falmeve;

4) me ble, me shitë e me ndrrue tokë, si arë, livadhe, xana (ograja), prozhme, rendin e vadës gja të gjalla e remet;

5) me dhanë e me merrë uha e me hi dorzanë;

6) me ndreqë shpija, ksolla vithna, etj;

7) me çue në punë a në shtek gjinden e shpis;

8) me çue gjinden e shpis per puntorë uha a edhe fjal;

9) mbi venë e raki, a me ble a me shitë a me dhanë uha;

10) me ndeshkue gjinden e shpis, kur kur mos të hecin si e

lypë e mara e shpis.



Ndeshkimet jan njikëto:



a) Me lanë pa hanger

b) Me u hjekun armët e krahit a të brezit per nji a dy javë;

c) Me lidhë a me burgosun në shpi;

d) Kryekcyemin me e da shpijet me pjesë, qi i perket, per me shporrë shnerzimin e rrezikun.



10) Me hi dorëzanë kush i shpis pertej se i ban arma; me shitë, me ble a me ndrrue gja pa leje të zot’t të shpis, ka tager mos mu pergjegjë, se Kanuja s’e xen per të zakonshme as të shitmen, as të blemen as të ndrruemen e as dorëzanin këso dore, e çdo send a gja do të shkembet, se a’ba pa leje të zot’t të shpis.



§. 21. Perlimi e detyra e të zot’t të shpis.



1) Mu perkujdesë per të marët e gjindes e të shpis;

2) Me mbajt në fre gjinden e shpis të mos t’i sjellin ndo’i dam a rrenim;

3) Me pri ma i pari në punë qi i perkasin vehtjes së tij;

4) Me mbajtë sy mbi tokët, të mos të jesin djerr; mbi tufë të gjas s’gjallë, të mos praptohet e mara e sajë;

5) Me punue me mend e urti merenda e jashta shpijet e të mos t’a çoj rrenimi e fika shpin;

6) M’u perkujdesë per veshë e mbathë të gjindes së shpis prej fitimeve të shpis;

7) Me mbajtë udhen e drejtsis në shpi, e mos me i a mbajtë krahin ma teper njanitt se tjetrit;

8) M’u ble armët djelmvet, kur të shofë se janë ba per to.



§. 22. Tagri i së zojës së shpis.

E zoja e shpis ka tager:



1) Mbi të gjtha sendet, qi bahen në shpi;

2) Me dhanë a me lypë uha miell, bukë, krypë, djath, e tlyen ;

3) Me i urdhnue grat e shpis, me i çue per ujë, per dru, m’u çue bukë puntorvet, me ujët (me vaditë), me bajtë pleh, me korrë e me mihë a me qirue.



§. 23. Perelimi i zojës së shpis.

E zoja e shpis ka:



1) Me ba gati mjesditen e darken, me zie, me ndreqë tryezen e me da haenat;

2) Me i a vu menden bylmetit të mos të shkoj dam ;

3) Mos me shitë, a me ble a me ndrrue gja pa leje të zot’t të shpis. E zoja e shpis s’gatuen, s’shkon per ujë, s’ban dru, as pleh, as me ujët as me korrë a me qirue, as bukë m’u çue puntorvet;

4) Me shikue drejtsin në të ndrequn të gjindes e të fmive të shpis; mos me i a mbajtë krahin kuej ma teper se tjetrit;

5) E zoja e shpis do të përkujdeset per fmi, sa të jen në punë grat.



§. 24. Tagri i gjindes së ships.

Gjindja e ships ka tager:



1) Me hjekë të zo’n e ships per në pashin se nuk punon per të marët e shpis a i çon kah fika;

2) Me hjekë të zojen e shpis, per n’u raftë per sysh se bracnon, a shet gja tinëz – edhe nji kokerr voejet me kenë – a n’u mbajtë krah fmivet të vet ma teper se të tjervet.

3) Mbi armët e veta seicili; munden me shitë, me ndrrue, a me lanë peng, porse s’kan tager me lypë tjetren në shpi;

4) Mbi qe ka tager bulku, qi i nget: me i ndimue kuej a uha a falë pa pasë nevojë per leje të zot’t të shpis;

5) Mbi tuf dhensh ka tager bariu, qi i ruen; i zoti i shpis s’ka tager me i u perzie në ket zyre; para se të shes gja a të prese ndo’i kambë berri, bariut do t’i thotë, e ky e din se çë fare berri a lope asht per t’u hjekë.



§. 25. Perlimi i gjindes së ships asht:



1) Mos me hi dorzanë pa leje të zot’t të shpis ;

2) Munden me hi dorëzanë edhe pa e pvetë të zo’n e shpis, porse per aq, sa u ban arma, se kjo asht e vehtja;

3) Nuk munden me i shkue kuej per puntorë pa leje të zot’t të shpis

4) Nuk munden me shit as me ble as me ndrrue gja;

5) Gjindja e ships nuk munden me mundshtue të zo’n e shpis në punët e shpis a të krahit;

6) Me ndigiue, e me shkue gjithkund t’urdhnoje i zoti i ships;

7) Kuj t’i a njese gishtin i zoti i shpis me dal n’ushtri, do të dale;

8) Granija janë në detyrë me punue per shpi; po u teproj koha, si të lirohen prej punve të shpis, munden me ba punë doret të vetat.







NYE I DHETËT.

Familja e kuptueme në Katund e në Flamur.



§. 26. Tagri i Familjes.



1) Ka tager e za në kuvend të katundit;

2) Ka tager në pjesë të giobës së katundit;

3) Ka tager në kujri të katundit;

4) Ka tager me marr më ndore kedo;

5) Ka tager me pri me unë zjarmi e me spatë në të djegun të nji shpije në fis të vet;

6) Ka tager me pri gjobtarvetnë vathë të fisit të vet;

7) Me ra më ndo’i faj të randë shpja, per të cilin i shkon ndeshkimi i unës së zjarmit e i spatës, as katundi as Flamuri s’mund vej dorë më rrenim pa pri vet fajtori.



§. 27. Perlimi i Familjes.



a) në Katund:

1) I zoti i shpis do të pergjegjet per çdo dam, qi t’bajn kuej gjindja;

2) Do të dalë në kuvend gjith sa herë të mblidhet katundi;

3) Do të çojë puntorin në punë, qi ka katundi rrethas;



b) në Flamur:

1) Do të dalë në kuvend të Flamurit kur të thirren “Burrë per shpi’’ ;

2) Do të pergjigjet rrethas me katund per “dy hae bukë” djemvet të Flamurit ;

3) Do të lajë 400 grosh giobë Derës së Gjomarkut per çdo vrasë ;

4) Do të dalë n’ushtri të Flamurit.
 
Top