Shqiptarët, kinse moskokëçarës dhe xhelozë

Adonis

Primus registratum
Shqiptarët, kinse moskokëçarës dhe xhelozë

Në vijim të serisë “Fjalë evropianësh” në gazetën franceze “Le Figaro” dje flitej për Shqipërinë. Tiparet e shqiptarëve dhe të Shqipërisë së sotme sipas reportazhit kritik të gazetarit francez Vianney Aubert. Konkluzioni i tij: “Moskokëçarja orientale maskon një shoqëri së cilës i mungojnë pikat e referimit”

Shqiptarët, kinse moskokëçarës dhe xhelozë


B.Budini

“Tërë shoqëria shqiptare ndodhet në një periudhë krize identiteti. Individi nuk e di më ku është. Ky është një problem thuajse ekzistencial”,- parathotë shkrimtari Fatos Kongoli. A duhet besuar kjo? Në pamje të parë jo. Është ora 19.00 e mbrëmjes dhe Tirana ka pamjen e një vendi përrallash. Në zemër të kryeqytetit shqiptar, “Blloku”, dikur i rezervuar për drejtuesit e lartë të Shqipërisë komuniste, zgjohet. Lagjia e ndaluar e së shkuarës është pushtuar nga një turmë zhurmëmadhe që vijon traditën e shëtitjes së mbrëmjes.
Në kohën e regjimit komunist, pas gjumit të drekës, në shëtitoren më të madhe të qytetit ishte koha e ecejakeve familjare. Shëtitja është zhvendosur tanimë në rrugë më të ngushta dhe me më shumë dyqane, por rituali nuk ka ndryshuar. Gjatë të cilit mund të këmbehesh me një mik ose me një të njohur të thjeshtë dhe të përshëndetesh. Në mënyrën orientale. Burrat përqafohen duke shtrënguar duart, pyesin njëri-tjetrin për shëndetin ca minuta të gjata, për fëmijët, punët dhe shtëpinë... Kjo traditë, që haset edhe në shoqëri të tjera myslimane, deri në Mauritani dhe në Mali, “është qari i shoqërive të telefonisë lëvizëse”, - shakaton industrialisti francez Julien Roche, i vendosur në Shqipëri qysh prej afro 15 vjetësh. “Merr dikë në telefon për t’i kërkuar diçka dhe je i shtrënguar t’i nënshtrohesh kësaj loje pyetjesh dhe përgjigjesh. Aq sa në fund fare ke harruar edhe arsyen për të cilën e ke marrë në telefon”.
Që prej rënies së komunizmit, shëtitja rituale është pasuruar sa i përket ekstravagancës. Vajzat e reja me flokët thëngjill të zeza të provokojnë me veshjet e tyre. Mbi rrugën e zgavëruar nga gropat ato sfilojnë me një saktësi të habitshme, të ngritura mbi taka të larta, me format e tyre që kërcejnë mbi tee-shirtet dhe xhinset me bel të shkurtër. Vizitorit i mbeten sytë vetëm tek ato; ato nuk ia hedhin sytë vilës së vjetër të despotit stalianian të Evropës, Enver Hoxhës. Ndërtimi i saj e kishte çakërdisur fantazinë e një populli të privuar nga liria dhe veturat. “Sikur mbinte nga toka një anije hapësinore”, - komenton një banor i Tiranës.
Ishte botë tjetër. Shtëpia e jashtëzakonshme e ka humbur mrekullinë e saj. Suvaja e rënë e fasadës së saj, perdet e shpërvjela, portali me luspa nuk mund të rivalizojnë me kafetë shik dhe me shkëlqim vulgar që e rrethojnë. Tarracat vijojnë njëra bri tjetrës si në shëtitoren e një stacioni balnear. Parisi mund të ngashërehet, e ka humbur kurorën e vet. Tirana e ka zbritur nga froni, ajo është mbretëresha e kafeneve. Mund të gjesh të tilla në çdo cep të rrugës, deri brenda në katet e pallateve. Frekuentohen gjatë gjithë ditës. Deputeti, profesori i universitetit, ashtu si dhe nëpunësi i administratës i lënë aty takimet. Mjafton të ulesh në ndonjë rast dhe të vëresh. Në tavolinën përkundruall negociohet me ashpërsi, këmbehen letrat, bëhen afera pa u bërë merak për shikimet aspak diskrete. “Zyra ime është në kafene”, - shakaton një shqiptar.
Por i gjithë ky nuk është veçse një dekor me bukëpeshku. Ëmbëlsia e të jetuarit mesdhetar është dukje, parfumi i moskokëçarjes dhe i kortezisë orientale nuk deh askënd. Kafenetë në shumë raste nuk janë veçse biznese të destinuara për të larë para të pista. Në tarraca nuk trokasin gotat. Në orën e aperitivit pihet një expresso. Popullariteti i kafesë lidhet më tepër me varfërinë e popullit shqiptar sesa me influencën turke- Otomanët e pushtuan Shqipërinë për pesë shekuj. “Është pija më pak e shtrenjtë”, - justifikojnë në kor konsumatorët. Për çmimin e një bilete autobusi ose të një kileje djathë mund të diskutohet dy orë mes miqsh.
Sepse, si në të gjitha vendet mesdhetare, pëlqehet ta vrasësh kohën me llafe. Nuk flitet për politikë. Shqipëria është një demokraci e re, por njerëzit nuk kanë besim tek dy partitë politike kryesore të gjykuara si të korruptuara dhe të paafta. Abstenimi në zgjedhjet e fundit bashkiake i ka tejkaluar 50%. Flitet pak për kulturë. Kinematë nuk frekuentohen fare. Dhe nëse në Festivalin e Kanës, Michael Moore ka lajmëruar, duke marrë Plamën e Artë se kishte gjetur një distributor në Shqipëri për filmin e tij pamfletues mbi administratën Bush, të rinjtë nuk kanë dëgjuar të flitet për këtë.
Atëherë për çfarë diskutohet? Merren me “tashethem” (shqip në origjinal), me llafe. Ky është okupimi i preferuar i shqiptarëve. “Është art ballkanik”, - e zbut Besnik Mustafaj, ish-ambasador i Shqipërisë në Francë dhe deputet i Partisë Demokratike. Shqiptarët e përdorin. Një intelektual di me hollësi të ardhurat e fqinjit, çmimin e veturës së tyre, studentët komentojnë vajtjet dhe ardhjet e shokëve të tyre të klasës. “Shikimi i të tjerëve është i tmerrshëm. Të gjithë janë pa punë dhe e kalojnë kohën duke diskutuar, duhet të jemi shumë të kujdesshëm për ato që bëjmë”, - rrëfejnë studentët. Ato nuk shkojnë asnjëherë të vetme në kafene pse kushedi ç’mendojnë burrat e ulur në tavolinat fqinje. Paraqitja e tyre provokuese fsheh në fakt një ndrojtje të vërtetë; ajo nuk është veçse një mënyrë për të tërhequr vëmendjen në një shoqëri që kultivon maçizmin mesdhetar dhe që, si gjetiu në botën myslimane, e konsideron virgjërinë si një virtyt. “Mëkati i një djali lahet lehtësisht. Por për një vajzë, uji i detit nuk do të mjaftonte”, - thotë një proverb
“Ne preferojmë të merremi me gjëra që nuk na përkasin”, - thotë me keqardhje një studente e re për ekonomik. Për të mos ushqyer xhelozinë shqiptare. Ajo është legjendare. Një biznesmen tregon që konkurrenti i tij do të preferonte më tepër të shpenzonte energjinë e vet për t’i vënë shkopinj nën rrota sesa të merrej me punën e vet. Marie-Thérèse Marchal, e cila ka hapur një pastiçeri-sallon çaji shumë të kuruar në lagjen e “Bllokut”, nuk i ka harruar telashet që i ka kushtuar. Një ditë aparati i ajrimit i vjedhur gjatë natës, një herë tjetër guriçkat e hedhura në oxhak.
Zilia shqiptare është një histori e vjetër. Ka mijëra fabula rreth saj. Tregohet edhe kjo: “Në kohën e Perandorisë Otomane, dy shqiptarë shëtisnin në brigjet e Bosforit në Stamboll kur vunë re një burrë që po mbytej në mes të dallgëve. Shqiptari i parë u hodh në shpëtim të fatkeqit, i dyti e ndihmoi të ngjitej. Burri shpëtoi: ishte djali i sulltanit. Për t’i falenderuar dy shpëtimtarët, sovrani i ftoi në pallat dhe, duke iu drejtuar atij që nuk u hodh për ta shpëtuar por ndenji në breg i tha: “Do të të ofroj çfarë të duash dhe shokut tënd që u hodh në ujë do t’i jap dyfishin”. Burri i cili ishte i njohur për aftësitë e tij me femrat, i përgjigjet: “Atëherë, më prit mua njërën testikul, kështu që atij do t’ia prisni të dyja...”.
Rënia e komunizmit vetëm sa e ka përforcuar këtë tipar. Shqiptarët nuk duan të dëgjojnë më të flitet për kolektivitet. Fjala kooperativë është hequr. Në 1991 Besnik Mustafaj mori 16 traktorë të ofruar nga Gjermania për veriun e Shqipërisë. Asnjë plantacion agrar nuk kishte shtrirje të mjaftueshme për të justifikuar përdorimin në vit të këtyre pajisjeve, ai tentoi për disa javë t’i bindte familjet fqinje që t’i përdornin së bashku traktorët. Mundim i kotë. “Edhe dy vëllezër nuk donin të dëgjonin për këtë. Si përfundim i refuzova traktorët, përndryshe do të kisha 4800 familje armike për 5000 familjet e krahinës sime”.
Individualizmi mbretëron në fshatra ashtu si dhe në Tiranë. Apartamenteve nuk ke ç’u qorton për nga pastërtia, por koshat e plehrave varen shkallëve. Fryma civile është zhdukur. Gjithçka shihet si liri individuale dhe si cënim i të drejtave të njeriut. Të mbikëqyrur për 40 vjet deri në shijet muzikore dhe në mënyrën e të veshurit- flokët e gjatë dhe Bitëllsat ishin të ndaluar - , shqiptarët, tashmë bëjnë vetëm sipas kokës së tyre. “Vajzat e reja vijnë tani në mësim sikur të ishin duke shkuar në plazh. Kemi ftuar studentë për të diskutuar por do të jetë e vështirë të hartojmë një rregullore, sepse disa na kujtojnë të drejtat e njeriut”, - tregon Ylli Pango, dekan i Fakultetit të Psikologjisë në Tiranë. “Populli ngjet me një gaz të presuar derisa të shpërthejë”, -shton ai.
“Është një shoqëri që vuan nga mungesa e vazhdimësisë. Shqipëria e dikurshme me familjet e mëdha u shkatërrua nga komunizmi. Ky provoi të krijonte një shoqëri tjetër, por ajo u vdiq në 1991”, - thotë Besnik Mustafaj. Përkundër vendeve të tjera të bllokut të Lindjes, zgjedha e fesë nuk zëvendësoi atë të shtetit me rënien e komunizmit. Të ndarë në katër besime- synitë, bektashinj, katolikë dhe ortodoksë-, të zhytur në një ateizëm të hekurt qysh se Enver Hoxha kishte mbyllur dhe rrafshuar të gjithë vendet e kultit në 1967, populli shqiptar nuk di cilit shenjt t’i jepet..
 

Erind

Forumium maestatis
Re: Shqiptarët, kinse moskokëçarës dhe xhelozë

E lexova kete artikullin tek "Gazeta Shekulli" dhe me pelqeu shume analiza. Ishte shume e holle dhe e goditur, nuk humbte ne fjale, por i kishte radhitur ne menyre te drejte (edhe pse te pergjitheshme) hapat lidhur shoqerise shqiptare
dhe s'mu duk asnje gje e ekzagjeruar nga ato qe shkuheshin.
 

Anana

Primus registratum
Re: Shqiptarët, kinse moskokëçarës dhe xhelozë

Ndoshta dukem si idealiste une tani por a nuk do qe me mire qe ne vend qe shtypi e kushdo tjeter te kritikoje shqiptaret e shqiptarizmin, te vinte ne dukje gjerat pozitive? Me ngadale njerezit do kuptojne dhe disa gjera mund te ndryshojne. Rritet dhe konfidenca keshtu ne vend qe te rrime te analizojme pse jemi keq e me keq mund te nxjerrim ne dukje te mirat dhe me kohe brezi i ri do rritet duke kuptuar me shume.
 

zog

Primus registratum
Re: Shqiptarët, kinse moskokëçarës dhe xhelozë

pozitivja eshte qe figaro, bile dhe moore ne festival, merren me ne. kjo tregon qe shqiperia dhe shqiptaret po terheqin vemendjen e botes se madhe me ORIGJINALITETIN e tyre, siç e kane trehequr vazhdimisht pergjate shekujve te kaluar.


eshte shume mire kur behesh i famshem.

pastaj nje francez e ka veshtire ta kuptoj mentalitetin shqiptar. ate qe s'ka kuptu francezi eshte qe ne shqiperi nuk ka vdek SHPRESA, ajo qe ne france ka dhene shpirt ka kohe.

e shpresa vdes e fundit tek nje njeri.
 

iliriano

Primus registratum
Re: Shqiptarët, kinse moskokëçarës dhe xhelozë

Zog shum dakort...eshte shum mire kur behesh i famshem :thumbsup: ska rendesi se per mire apo per keq /pf/images/graemlins/laugh.gif :lol:

Ah ne shqiptareve na ka q*** nenen Turku :smash:
 

soni2

Primus registratum
Re: Shqiptarët, kinse moskokëçarës dhe xhelozë

ne te famshem jemi per mire edhe per keç por sa per francezet qe kan humbur shpresen sjam dhe aq dakort sepse po jetoj ne france ka 6 vjet dhe te shprehja (l espoir fait vivre ) eshte aktualitet te merremi me thashetheme do te thote ti krahasojme ato qe thuhen ne france dhe ato qe thuen ne shqiperi .

ne si komb jemi fatalista sepse kemi vuajtur aq shume sa e ardhmja nuk e dime çdo na sjelle ku do te jemi dhe çfare do te bejme
krahasim i vogel
nje francez/eze mosha 18/25 vjeç ka mbaruar bac (shkollen e mesme tek ne) do te filloje pune ose do te vazhdoje shkollen e larte apo bts shkolle profesionale ata kane maman papa qe ju paguajne shkollen apartamentin dhe patenten me pas makinen dhe jane te lire te nderrojne te dashura te pine alkol dhe nga njehere ndonje join (cinare)pushimet e veres i shfrytezojne te punojne per te bere leke xhepi per rroba dhe dalje .
nje shqiptar/ere 18/25 vjeç ka mbaruar shkollen e mesme ose jo dhe nuk e di çfare te beje gocat nga qytetet do mundohen te ikin ne shkolle ashtu edhe çunat ato nga fshati e kane lene shkollen si çuna dhe goca(se si le kush) dhe mos pyt per te ardhmen.ato qe ikin ne shkolle te larte duhet te çajne koken tere veren per ato te shkreta provime pranimi(gjeja me absourde e sistemit shkollor sh)dhe ndonjeri do te hedhi 10000 euro apo usd sepse kaq edhte tarifa e pranimit ne juridik apo ak rendi etj do te lene lesht duke bere ato vite shkolle duke jetuar ne qs pa leke pa pune dhe duke i bere naften shkolles kur e mbarojne do te drejtohen nga tregu i punes inekzistent dhe do te kerkojne pune puna qe mund te gjejne do te shperblehet me 20000 leke te reja ne muaj qe sdalin as per kafe ju rrofte disave qe bene 17 vjet shkolle
nje shembull kam nje shok dhe nje shoqe qe kane mbaruar te dy juridikun ai shoku me medalje te arte ajo shoqja me nota normale shoku punon ne shkoder ndihmes avokat me 20000 lek ne mauj kurse ajo punon ne tirane ne nje firme shume te madhe ndertimi keshilltare juridike me 22000 lek ne muaj ..
flas per keto qe kane bere shkolle po ato qe skane as shkolle as zanat si do te fitojne buken e gojes apo do te rrine gjithmone ne shipe te prinderve
diferenca mes nje francezi normal dhe nje shqiptari normal(nqs ka )eshte shume e madhe sepse mundesia per te jetuar normalisht ktej ekziston ndersa ne shqiperi duhet mbijetuar
kemi shume gjera per te bere se sa te merremi me shpifje dhe sharje dhe kritikime
te ndajme shapin nga sheqeri ka qeveri dhe shtet nuk jane te njetat gjera shteti ngelet qeveria shkon dhe vjen
te mesojme te themi me fal
te themi faleminderit
ju lutem
te heqim mentaitetin se me pisllek vihet leku
çna duhet komshija kur ne na piko çatia
nqs nuk jemi te kenaqur me kete qeveri te ikim te votojme per te shprehur pakenaqsine ne vend te rrime duke shajt
gure gure behet mur
te mundohemi te mendojme pozitivisht per te ardhmen dhe jo te kujtojme te kaluaren(kush e harron te kaluaren ju qerrofte nje sy kush e harron ju qerrofshin te dy)
e ardhmja e te gjithve kalon nga puna dhe nga te qenurit indipendent tj bejme kraheve tone marshallah (si thone te vjetrit)
ka nje levizje (mjaft)qe po e shpreh pakenaqsine
dhe me tema shume te forta
o njerez a do te behet ndonje here shqiperia qe te mburremi me te dhe te kemi kenaqesi te shkojme aty ku kemi lindur sepse sado te jesh i integruar ne refugjatllek (straniero etranger foreigners alvanos )do te ngelemi
çdo rreforme duhet te behet me shkolle dhe e studiuar brezat e ri qe po dalin nga bankat e shkollave shqiptare kane ** me te larte mesatarisht ne europe nga fushat e pergjithshme
nqs duam qe nje dite shqiperia te ndryshoje duhet te gjithe ta duam kete ndryshim
sepse ka nga ata qe mjegull duan
leku edhe i piste qe po fitohet ne shqiperi po investohet
ne vend te nderotjme shtepi kater katshe te bejme nje kat dhe nje investim
ti perkrahim ato reforma
shqiperia ka nevoje per nje reforme fiskale
qe te hiqet tvsh qe eshte e pakuptimshme dhe te vihet si ketej tva tatimi mbi vleren finale dhe jo ate te shtuar kjo do te sillte te ardhura ne arken e shtetit pa shtuar çmimet dhe krijim e nje numri tva per te gjithe kontribuesit
nje reforme shendetsore spitale dhe kurim per te gjithe
nje reforme pune me krijim e nje tregu pune te kontrolluar me oferta dhe kerkesa krijim e nje organizmi (jo per kontrollet e pasurise)po per te kontrolluar nqs padronet kane paguar taksen padronale inekzistente ne sh
sigurimet shendetsore jane pertoke sepse nuk kane nje sistem rimbursimi dhe nje sistem mbulimi
pse duhet te presim te ardhura nga jashte atehere kur mund ta bejme nenen shqiperi nje fole trustesh
1 krijimin e sekretit bancar per njezet vjet
2 thjeshtimin e shtetesise ekonomike
3 thjeshtimin e procedurave te hapjes te nje firme ne rregjistrimin e dhomes te tregtise dhe te gjykates ekonomike
me pas shqiperia do te kete nje zhvillim te pa pare ne ballkan dhe do te vihem ne te njejtin rang me luxembourg monako e licheschtein andorre e bahamas te cilat jane nje parajsa fiskale .
besoj se nqs te githe ne vertete e duam kete ndryshim mund tja arrijme qe shqiperia te behet nje dite ajo qe kemi deshire .

me falni nuk fola per artin sepse me dhemb shpirti kur i kujtoj sepse me ato kushte qe kane po bejne maximumin ..

reformat qe france gjermani e europe e vjeter ka kaluar mbas luftes se dyte boterore ne duhet ti bejme tashi dhe jo te behemi menefregista duke hedhur pas kraheve çdo prob . :thumbsup:
 

soni2

Primus registratum
Re: Shqiptarët, kinse moskokëçarës dhe xhelozë

ndoshta por ishin ato gjera qe me te vertete i mendoj ashtu
 
Top