Re: Sistemi politik i Shqiperise
Sipas nenit 81 te Kushtetutes e drejta per te propozuar ligje i takon Keshillit te Ministrave, cdo deputeti si dhe 20 mije zgjedhesve. Aktualisht, ne praktike ne me te shumten e rasteve projektligjet propozohen me iniciative te Keshillit te Ministrave, karakteristike kjo per te gjithe sistemet parlamentare. Keshilli i Ministrave e ushtron te drejten e iniciatives legjislative ne menyre kolegjiale, gje qe do te thote se kjo iniciative nuk i takon nje ministri te vecante. Projektligjet, te shoqeruar me relacionin perkates, i dergohen Kuvendit dhe Kryetari i Kuvendit urdheron shumefishimin dhe shperndarjen e tyre per t'u njohur deputetet. Nje projektligj nuk mund te futet ne rendin e dites pa kaluar te pakten nje afat prej 10 ditesh nga dita e paraqitjes se tij. Kopje te projektligjeve u vihen ne dispozicion perfaqesuesve te medias dhe personave te tjere te interesuar me kerkesen e tyre.
Per organizimin e punes dhe shqyrtimin e projektligjeve, miratohet programi dhe kalendari i punimeve te Kuvendit. Projekt-programi dhe projekt-kalendari pregatitet nga Kryetari i Kuvendit dhe miratohet me konsensus ne mbledhjen e Byrose se Kuvendit (Kryetari, Zevendeskryetaret dhe kryetaret e grupeve parlamentare). Ne kete mbledhje merr pjese edhe nje anetar i Keshillit te Ministrave i ngarkuar per te mbajtur lidhjet me Kuvendin. Nje deputet qe ka paraqitur nje projektligj ka te drejte te kerkoje venien e ketij projektligji ne rendin e dites per shqyrtim ne seance plenare brenda 6 javeve nga data e paraqitjes.
Shqyrtimi i projektligjeve ne seance plenare behet sipas radhes se percaktuar ne rendin e dites te pregatitur nga Byroja e Kuvendit.
Perpara se te kaloje per miratim ne seance plenare, projektligji shqyrtohet nga Komisionet parlamentare perkatese. Keto te fundit i shqyrtojne projektligjet sipas nje radhe te pregatitur nga kryesia e komisionit, por qe duhet te perkoje me programin dhe kalendarin e punimeve te Kuvendit. Komisionet zhvillojne nje diskutim te gjere gjate mbledhjes ne te cilin thirren autoret e projektligjit si dhe persona te tjere qe mund te ndihmojne ne sqarimin e problemeve te ndryshme qe lidhen me projektligjin. Nje rol te rendesishem ne kete proces luajne organizatat jo- qeveritare si dhe subjektet e tjera te interesuara.
Mbledhjet e Komisionit jane te hapura. Ne perfundim te diskutimin Komisioni harton nje raport, i cili i paraqitet Kryetarit te pakten dy dite perpara dates se percaktuar per shqyrtimin e projektligjit. Ne raport mund te propozohet me arsyetimin perkates, miratimi i projektligjit sic eshte, miratimi i tij me ndryshime per nene te vecanta ose mosmiratimi i tij dhe kthimi i tij autorit qe e ka iniciuar. Ne rastin kur Komisioni nuk eshte unanim, ne raport pasqyrohet edhe mendimi i pakices. Komisioni i Ceshtjeve Kushtetuese dhe Ligjeve i shqyrton te gjitha projektligjet dhe jep mendim per perputhshmerine e tyre me Kushtetuten.
Ne seance plenare ne fillim procedohet me miratimin ne parim te projektligjit, ne te cilen kane te drejte te diskutojne te gjithe deputetet. Kuvendi vendos me shumicen e votave ne prani te me shume se gjysmes se te gjithe deputeteve, por ka edhe projektligje ( te parashikuara ne nenin 81 te Kushtetutes) qe kerkojne nje shumice prej tre te pestash per miratimin e tyre ose ne rastet te vecanta te parashikuara ne Kushtetute shumicen e te gjithe anetareve te Kuvendit. Asnje projektligj joqeveritar qe ben te mundur rritjen e shpenzimeve te buxhetit te shtetit ose pakeson te ardhurat, nuk mund te miratohet pa marre me pare mendimin e Keshillit te Ministrave, i cili duhet te shprehet brenda 30 ditesh nga data e marrjes se projektligjit. Ne rast se Keshilli i Ministrave nuk shprehet brenda afatit te sipermendur, projektligji kalon ne shqyrtim sipas procedures se zakonshme.
Kuvendi me kerkesen e bere nga Keshilli i Ministrave ose te nje te pestes se deputeteve mundet qe te shqyrtoje dhe miratoje nje projektligj me procedure te pershpejtuar, por gjithmone jo me pare se 1 jave nga fillimi i procedures se shqyrtimit. Kjo procedure nuk lejohet te perdoret ne rastet e ligjeve te cilat miratohen me nje shumice prej tre te pestash, me perjashtim te ligjit per gjendjen e jashtezakonshme.
Mbas miratimit ne parim te projektligjit ne parim, ai miratohet nen per nen. Propozime per ndryshim, heqje apo shtime te neneve te reja nuk mund te paraqiten drejtpersedrejti ne seance plenare, ne rast se ato nuk i jane dhene me shkrim me pare komisionit perkates per shqyrtim dhe diskutim. Mbas miratimit nen per nen behet miratimi ne teresi i projektligjit se bashku me ndryshimet e bera.
Mbas miratimit te projektligjit ai i dergohet Presidentit te Republikes i cili duhet ta shpalle ate brenda 20 diteve nga paraqitja e tij. Presidenti ka te drejte ta ktheje per rishqyrtim ligjin vetem nje here. Dekreti i tij per rishqyrtimin e nje ligji e humbet fuqine kur kunder tij votojne shumica e te gjithe anetareve te Kuvendit. Ne rast se Presidenti nuk e shpall ose nuk e kthen ligjin per rishqyrtim brenda 20 ditesh nga paraqitja e tij, atehere ligji quhet i shpallur.
Kushtetuta parashikon qe ligji hyn ne fuqi jo me pak se 15 dite pas botimit ne Fletoren Zyrtare, por ne rastet e masave te jashtezakonshme si dhe ne rast emergjence dhe nevoje, kur Kuvendi vendos me shumicen e te gjithe anetareve dhe Presidenti i Republikes jep pelqimin, ligji hyn ne fuqi menjehere vetem pasi te jete njoftuar publikisht. Gjithashtu, ai duhet qe te botohet ne numrin me te pare te Fletores Zyrtare
NGA PARLAMENTI SHQIPTAR
Sipas nenit 81 te Kushtetutes e drejta per te propozuar ligje i takon Keshillit te Ministrave, cdo deputeti si dhe 20 mije zgjedhesve. Aktualisht, ne praktike ne me te shumten e rasteve projektligjet propozohen me iniciative te Keshillit te Ministrave, karakteristike kjo per te gjithe sistemet parlamentare. Keshilli i Ministrave e ushtron te drejten e iniciatives legjislative ne menyre kolegjiale, gje qe do te thote se kjo iniciative nuk i takon nje ministri te vecante. Projektligjet, te shoqeruar me relacionin perkates, i dergohen Kuvendit dhe Kryetari i Kuvendit urdheron shumefishimin dhe shperndarjen e tyre per t'u njohur deputetet. Nje projektligj nuk mund te futet ne rendin e dites pa kaluar te pakten nje afat prej 10 ditesh nga dita e paraqitjes se tij. Kopje te projektligjeve u vihen ne dispozicion perfaqesuesve te medias dhe personave te tjere te interesuar me kerkesen e tyre.
Per organizimin e punes dhe shqyrtimin e projektligjeve, miratohet programi dhe kalendari i punimeve te Kuvendit. Projekt-programi dhe projekt-kalendari pregatitet nga Kryetari i Kuvendit dhe miratohet me konsensus ne mbledhjen e Byrose se Kuvendit (Kryetari, Zevendeskryetaret dhe kryetaret e grupeve parlamentare). Ne kete mbledhje merr pjese edhe nje anetar i Keshillit te Ministrave i ngarkuar per te mbajtur lidhjet me Kuvendin. Nje deputet qe ka paraqitur nje projektligj ka te drejte te kerkoje venien e ketij projektligji ne rendin e dites per shqyrtim ne seance plenare brenda 6 javeve nga data e paraqitjes.
Shqyrtimi i projektligjeve ne seance plenare behet sipas radhes se percaktuar ne rendin e dites te pregatitur nga Byroja e Kuvendit.
Perpara se te kaloje per miratim ne seance plenare, projektligji shqyrtohet nga Komisionet parlamentare perkatese. Keto te fundit i shqyrtojne projektligjet sipas nje radhe te pregatitur nga kryesia e komisionit, por qe duhet te perkoje me programin dhe kalendarin e punimeve te Kuvendit. Komisionet zhvillojne nje diskutim te gjere gjate mbledhjes ne te cilin thirren autoret e projektligjit si dhe persona te tjere qe mund te ndihmojne ne sqarimin e problemeve te ndryshme qe lidhen me projektligjin. Nje rol te rendesishem ne kete proces luajne organizatat jo- qeveritare si dhe subjektet e tjera te interesuara.
Mbledhjet e Komisionit jane te hapura. Ne perfundim te diskutimin Komisioni harton nje raport, i cili i paraqitet Kryetarit te pakten dy dite perpara dates se percaktuar per shqyrtimin e projektligjit. Ne raport mund te propozohet me arsyetimin perkates, miratimi i projektligjit sic eshte, miratimi i tij me ndryshime per nene te vecanta ose mosmiratimi i tij dhe kthimi i tij autorit qe e ka iniciuar. Ne rastin kur Komisioni nuk eshte unanim, ne raport pasqyrohet edhe mendimi i pakices. Komisioni i Ceshtjeve Kushtetuese dhe Ligjeve i shqyrton te gjitha projektligjet dhe jep mendim per perputhshmerine e tyre me Kushtetuten.
Ne seance plenare ne fillim procedohet me miratimin ne parim te projektligjit, ne te cilen kane te drejte te diskutojne te gjithe deputetet. Kuvendi vendos me shumicen e votave ne prani te me shume se gjysmes se te gjithe deputeteve, por ka edhe projektligje ( te parashikuara ne nenin 81 te Kushtetutes) qe kerkojne nje shumice prej tre te pestash per miratimin e tyre ose ne rastet te vecanta te parashikuara ne Kushtetute shumicen e te gjithe anetareve te Kuvendit. Asnje projektligj joqeveritar qe ben te mundur rritjen e shpenzimeve te buxhetit te shtetit ose pakeson te ardhurat, nuk mund te miratohet pa marre me pare mendimin e Keshillit te Ministrave, i cili duhet te shprehet brenda 30 ditesh nga data e marrjes se projektligjit. Ne rast se Keshilli i Ministrave nuk shprehet brenda afatit te sipermendur, projektligji kalon ne shqyrtim sipas procedures se zakonshme.
Kuvendi me kerkesen e bere nga Keshilli i Ministrave ose te nje te pestes se deputeteve mundet qe te shqyrtoje dhe miratoje nje projektligj me procedure te pershpejtuar, por gjithmone jo me pare se 1 jave nga fillimi i procedures se shqyrtimit. Kjo procedure nuk lejohet te perdoret ne rastet e ligjeve te cilat miratohen me nje shumice prej tre te pestash, me perjashtim te ligjit per gjendjen e jashtezakonshme.
Mbas miratimit ne parim te projektligjit ne parim, ai miratohet nen per nen. Propozime per ndryshim, heqje apo shtime te neneve te reja nuk mund te paraqiten drejtpersedrejti ne seance plenare, ne rast se ato nuk i jane dhene me shkrim me pare komisionit perkates per shqyrtim dhe diskutim. Mbas miratimit nen per nen behet miratimi ne teresi i projektligjit se bashku me ndryshimet e bera.
Mbas miratimit te projektligjit ai i dergohet Presidentit te Republikes i cili duhet ta shpalle ate brenda 20 diteve nga paraqitja e tij. Presidenti ka te drejte ta ktheje per rishqyrtim ligjin vetem nje here. Dekreti i tij per rishqyrtimin e nje ligji e humbet fuqine kur kunder tij votojne shumica e te gjithe anetareve te Kuvendit. Ne rast se Presidenti nuk e shpall ose nuk e kthen ligjin per rishqyrtim brenda 20 ditesh nga paraqitja e tij, atehere ligji quhet i shpallur.
Kushtetuta parashikon qe ligji hyn ne fuqi jo me pak se 15 dite pas botimit ne Fletoren Zyrtare, por ne rastet e masave te jashtezakonshme si dhe ne rast emergjence dhe nevoje, kur Kuvendi vendos me shumicen e te gjithe anetareve dhe Presidenti i Republikes jep pelqimin, ligji hyn ne fuqi menjehere vetem pasi te jete njoftuar publikisht. Gjithashtu, ai duhet qe te botohet ne numrin me te pare te Fletores Zyrtare
NGA PARLAMENTI SHQIPTAR
