abs
nuk e di...
Re: Historia e Mirdites
Nga Bardhok Sulejmani
- Pervoje nga Mirdita -
PAJTIMI…
Po..., nje Akt i madh Njerzor Hyjnor
Pajtimi- Akt i kahershem-Aktuali i diteve tona. Pajtim kerkon femija kur qan, pajtim kerkojne dy fermere kur sherlisen per nje vije uji apo per nje gardh kopshti, pajtim edhe per dy politikan qe i sulen shoqishojt, pajtim edhe per dy shtete kur kane mosmarrveshje per çeshtje kufijsh apo etnike, per…Pajtim kerkohet, kur dy familje jane :- njera e ngujuar ne kulle, ndersa tjetra ne pusi shtigjeve dhe udhkryqeve me syrin ne shenjester per te shuar nje jete. Por…: -Nje gje duhet kuptuar e ngulitur tek te gjithe: As njeri nuk ka te drejte t`ia shuaje jeten tjetrit, dhe as te ngujoje-burgos brenda kater mureve te kulles. Jeten ia ka dhene Zoti, e Zoti t`ja marre.
Ne treven e Midites ka nje pervoje te mire te kahershme e te tanishme. Burrat e zgjuar, urtesia e mençuria si dhe Kisha Katolike kane qene kurdohere ne kembe per te paqtuar e pajtuar njerezit ne prishje, u jane gjetur prane, i kane marre punet e qetesimit e te pajtimit shtruar e bute me dore ne zemer e besim tek zoti, kane hyre ne çdo vater me nje vetorganizim e pergjithesi te larte, jo me nje bajraktarizem klasik, por duke shfrytezuar lidhjet vllaznore e miqsore per te shuar nje grindje, per te ulur gjakrat e per te falur gjer ne gjene me te shtrejte: Gjakun.
Edhe sot e kesaj dite, mirditasit kujtojne Kuvendin e Shpalit 6.Nentor 1944. Nderojne gjeneral Gjin Markun, Bardhok Biben,e Ndrec Ndue Gjoken qe vune dore ne njeren nga plaget qe i kishte dhimbsur me shume Mirdites, Gjakmarrja.
Perse? Sepse, brenda pese vjetesh gjakmarrja kishe shuar 501 jete.
Duhej bere ai Kuvend, e ja rezultati i tij: ne harkun e 45 vjetve vetem 3 vrasje per gjaksi.
Analize historike, kujtesa dramatike e gjaksise, flasin kurdohere ne procesin e Pajtimit, kurdohere eshte vlersuar i Penduari ne kte proces, por me shume mirditasi ka vlersuar e lartesuar Ate qe ka falur, duke e quajtur trim mbi trima e te zgjuar mbi te zgjuarit, dhe kudo eshte vulosur ne deren e Kulles e gjer n kanunin e Maleve: Trimi fal! Dhe eshte e vertete, Trimat e Mirdites kann falur e do falin.
Ne kohen qe po jetojme eshte rizgjuar gjakmarrja…por, u rizgjua dhe Pajtimi. Po, po Mirdita veshtron pajtime te medha, dhe pershendet: Pajtimin e Fisit te Dodajve me te Sulejmanit e fshatin Perlat, te Zef gjon Markut dhe Mirash Palin ne Selite, te Ndue Tomes me Gege Pjeter Gjergjin e Gjergj Ndue Gjergjin ne fshtin Lurth, te Pal Prenges me Llesh P.Lleshin ne Fane, te djemve te Marka Dode Gjinit me fisin e Kabalve e te tjere ne fshatin Prosek, te Ndrec Preng Markut me Ndrec Mesulit ne Kacinar, te Gjin Bardhok Lekgeges me Frrok Dede Krosit ne Komunen Kthelle, te djemve te Valentin Preng Ndrej nga qyteti i Rreshenit me djemt e Marash Trojes e te Markut nga Kurbini e shume te tjerve qe kane ul armet e kane shternguar doren e pajtimit.Keto burra trima e te zgjuar kane kerkuar falje e kane falur jane bere flamurtar e nismetare per te pajtuar e paqetuar shume familje te tjera ne mbare Mirditen.
E veçante dhe e lavderushme eshte puna plot vullnet e pasion, e urte dhe e mençur e burrave dhe intelektualeve te tille si: Nikoll Preng Nikollit, Zef Gjon Markut, Ndrec Picakut, Zef Persimonit,Pal Kukes, Ndrec Dodes,Lek Becit,Preng Tomes,Viktor Gjikoles,Prenge Ded Lleshit,Zef Rucit,Gjete Dod Kolaj,Pal Marka Dedes,Bardhok Hacit, Ndrec Lekgeges,Bardhok Dukes, Anton Lleshit, Preng Gjete Dodes e shume te tjerve qe me vetdije e vetorganizim,pa ndonje shperblim e pa u shty nga askush, jane gjendur prane atyre familjeve qe kane patur probleme, i kane ndihmuar me biseda dhe keshillat e tyre te ngrohta e miqsore, dhe rezultati: As nje familje ne tersi e ngujuar, asnje femije nuk i eshte privuar shkolla nga ngujimi, shume konflikte jane zgjidhur, shume grindje e ngaterresa jane paqetuar, shume duar jane shtrire drejt pajtimit, e disa gjaqe jane pajtuar e falur pa kaluar ne procese gjygjsore.
Zjarr me zjarr po shkon pajtimi…faqebardhe Mirdita po çelet, frymarrja po çlirohet, rast pas rasti. Ka shume shembuj e ngjarje qe kane emocionuar, frymezuar e frymezojne per pajtime te reja. Dhe ja…
Trimi Fal
Po, trimi fal.
- Hej, hej eheeej, e fali gjakun e fali gjakun..
- I qofte faqja e bardhe, per hajir , faqja e bardhe.
Keto fjale i kane percjelle nder shekuj malet e Mirdites, i kane zbritur embel ujvarat qe zbresin nga bjeshket me bore. Kjo jehone ngadhnimtare e jetedhense degjohet edhe sot kesaj treve.
- Hej e fali gjakun e babes Zef Gjon Marku.
- Paste faqen e bardhe, - kthehet jehona.
Dhe burrat e Selites e te Kthelles, burrat dhe nga flamure te tjere te Mirdites u mbodhen ne dy kullat. Pine kafe, ngriten dolli dhe shtine doren e pajtimit. Po si ndodhi e si e fali gjakun e babes Zef Gjon Markut? Te vras…te mos vras? Te marre gjakun e babes apo ta fal…? Kandari peshtonte sa nga njera ane ne tjetren. Eshte nder…eshte turp. Te vras, kjo fjale i dukej e ashper, e rende, e kishte perjetuar. Te fal, po si te fal? Burrat e zgjuar e te nderuar te Mirdites, shoke dhe miq te tij i shkuan ne dere. I thane, e çfare si thane. Dhe Zef Marku me mendje te kthjellet e zemer te paster, u be me trim seç ishte, me i zgjuar seç ishte, dhe me burreror, vendosi e deklaroi publikisht:
- I qofte fale gjaku i babes Mirash Palit.
- Faqebardh,- urim I pergjithshem nga te gjithe: Miqte, shoket dhe vete hasmi I tij, Mirash Pali.
Dhe keshtu, te gjithe sebashku, sup me sup me njeri – tjetrin shkuan ne shtepine e Mirash Palit. Nje dreke e perbashket e nje gezim akoma me i madh I perbashket.
Duke ngritur dolli e duke shtrire doren e pajtimit, Zef Gjon Marku tha:
- Ai qe pendohet e kerkon falje eshte i nderuar.
- Po,- thene te gjithe njezerei, - Nje burre i moshuar shtoi:
- Me i nderuar e me trim eshte AI qe fal.
Kjo veper e Zef GJon Markut eshte si nje pellumb I bardhe qe fluturon ane e kend Mirdites, te cilen e shoqeruan e po e shoqerojne dhe pellumba te tjere, qe po sjellin bardhesi ne vatrat e malesise, ku jetes po i japim jete.
Trimeri eshte kjo qe po rrijme balleperballe, e jo ajo qe beme
Mes Fisit te Sulejmanit e atij te Dodajve ne Komunen e Kthelle, plasi nje sherr i madh. Dikush hodhi benzine ne nje zjar te shuar me zgjuarsi e humanizem te larte nga baballaret e tyre. Ky zjarr i rindezur, ne nje hark kohor 1994-96, mori 6 jete,3plagosje,6 gra mbeten te veja,18 femi mbeten jetim nga te dy palet, dy fise u ngujuan, 4-5 vete te arratisur neper male. Secili ne pusi njeri-tjetrit per te shuar jete. Dhe ky zjarr qe perpinte jete veshtire te shuhej. U gjenden vetem njerezit e tyre, shoke dhe miqte qe ta fikin kete zjarre jetemarres, ku egersia kishte marre permasa te medha, ku te dy palet ishin te ngujuara ne kulla, e jeta me vdekjen ishin aq prane.
Takimet, bisedat,ecejaket e shokeve dhe miqeve nuk kishin te sosur ne te dy fiset e me ato qe ishin ne male e pyje te armatosur. Shume fjale, shume keshilla, shume kundershtime, por dhe renkime e lot shikoje ne syte e atyre njerezve, atyre djemve dhe burrave, ku gjithnje e te gjithve u kerkohej: Pajtim, Pajtim.
- Nuk pajtohem e nuk e ul kte arme pa vrare kete apo ate
- Perse, - kerkohej.
- Ishin lidhur besa-bese me tim vella qe tretet ne dhe, se do shpagonim njeri-tjeterin,- pergjigjej i armatosuri.
E veshtire, e lodhshme, por kembengulese ishte puna e shokeve dhe miqeve te te dy paleve, qe per nje çast nuk u terhoqen, por kerkonin vetem Pajtim. Pajtim per hire te Zotit dhe te Femijve.
Dhe…me ne fund nisi nje jete e re. Pas nje akt Pajtimi te dy fiset ne gezime e hidherime se bashku tek njeri-tjetri, krah per krah ne pune, ne kishe, ne kuvende e ne takime qe zhvilloheshin ne Komune.
Nje dite, ne shtepine e Gjin Ndue Dodes kishe nje gezim. Ishin edhe djemt e burrat e fisit te Sulejmanit. Mes fjaleve, urimeve dhe pershendetjeve e merr fjalen Zef Gjin Sulejmani:
- Trimeri eshte kjo qe po rrime balleperballe, e jo ajo qe beme, duke i vene pushken njeri-tjetrit. Kete trimeri ta mbajme. T`u a leme amanet dhe femijve. Ngriti goten e rakise, dhe ju uroj te gjithve shendet. Te gjithe ne kembë, takuan gotat, ngriten dolli duke uruar njeri-tjetrit mbaresi. Te gjithe ulen, por njeri nuk ulet. Ky ishte Gjin Ndue Dodaj,.. e rende…dy djemt dhe vellai…
- Une nuk do te ulem, pa i thene dy fjale. Nje te keqe e nje te mire. Te gjithe u tronditen- ç eshte kjo fjale e keqe pas gjithe atyre qe kaluan?
- Po, po, te keqen do ta them me pare. E para eshte mallkim. Po , mallkim. Qofte mallkuar Ai qe ndezi zjarr ne mes familjeve tona. Na dogji rend. E dyta eshte Urim, po po, Urim. Qofshin te nderuar e te bekuar te gjithe ato qe leshuan uje ne kete zjarr, I uroj te gjithe e te gjithe u cliruan nga ai ankth qe i kapi aty per aty. Te gjithe uruan njeri-tjetrin, e te gjithe se bashku uruan ata qe punuan per pajtimin e ketyre familjeve.
…..vazhdon
Nga Bardhok Sulejmani
- Pervoje nga Mirdita -
PAJTIMI…
Po..., nje Akt i madh Njerzor Hyjnor
Pajtimi- Akt i kahershem-Aktuali i diteve tona. Pajtim kerkon femija kur qan, pajtim kerkojne dy fermere kur sherlisen per nje vije uji apo per nje gardh kopshti, pajtim edhe per dy politikan qe i sulen shoqishojt, pajtim edhe per dy shtete kur kane mosmarrveshje per çeshtje kufijsh apo etnike, per…Pajtim kerkohet, kur dy familje jane :- njera e ngujuar ne kulle, ndersa tjetra ne pusi shtigjeve dhe udhkryqeve me syrin ne shenjester per te shuar nje jete. Por…: -Nje gje duhet kuptuar e ngulitur tek te gjithe: As njeri nuk ka te drejte t`ia shuaje jeten tjetrit, dhe as te ngujoje-burgos brenda kater mureve te kulles. Jeten ia ka dhene Zoti, e Zoti t`ja marre.
Ne treven e Midites ka nje pervoje te mire te kahershme e te tanishme. Burrat e zgjuar, urtesia e mençuria si dhe Kisha Katolike kane qene kurdohere ne kembe per te paqtuar e pajtuar njerezit ne prishje, u jane gjetur prane, i kane marre punet e qetesimit e te pajtimit shtruar e bute me dore ne zemer e besim tek zoti, kane hyre ne çdo vater me nje vetorganizim e pergjithesi te larte, jo me nje bajraktarizem klasik, por duke shfrytezuar lidhjet vllaznore e miqsore per te shuar nje grindje, per te ulur gjakrat e per te falur gjer ne gjene me te shtrejte: Gjakun.
Edhe sot e kesaj dite, mirditasit kujtojne Kuvendin e Shpalit 6.Nentor 1944. Nderojne gjeneral Gjin Markun, Bardhok Biben,e Ndrec Ndue Gjoken qe vune dore ne njeren nga plaget qe i kishte dhimbsur me shume Mirdites, Gjakmarrja.
Perse? Sepse, brenda pese vjetesh gjakmarrja kishe shuar 501 jete.
Duhej bere ai Kuvend, e ja rezultati i tij: ne harkun e 45 vjetve vetem 3 vrasje per gjaksi.
Analize historike, kujtesa dramatike e gjaksise, flasin kurdohere ne procesin e Pajtimit, kurdohere eshte vlersuar i Penduari ne kte proces, por me shume mirditasi ka vlersuar e lartesuar Ate qe ka falur, duke e quajtur trim mbi trima e te zgjuar mbi te zgjuarit, dhe kudo eshte vulosur ne deren e Kulles e gjer n kanunin e Maleve: Trimi fal! Dhe eshte e vertete, Trimat e Mirdites kann falur e do falin.
Ne kohen qe po jetojme eshte rizgjuar gjakmarrja…por, u rizgjua dhe Pajtimi. Po, po Mirdita veshtron pajtime te medha, dhe pershendet: Pajtimin e Fisit te Dodajve me te Sulejmanit e fshatin Perlat, te Zef gjon Markut dhe Mirash Palin ne Selite, te Ndue Tomes me Gege Pjeter Gjergjin e Gjergj Ndue Gjergjin ne fshtin Lurth, te Pal Prenges me Llesh P.Lleshin ne Fane, te djemve te Marka Dode Gjinit me fisin e Kabalve e te tjere ne fshatin Prosek, te Ndrec Preng Markut me Ndrec Mesulit ne Kacinar, te Gjin Bardhok Lekgeges me Frrok Dede Krosit ne Komunen Kthelle, te djemve te Valentin Preng Ndrej nga qyteti i Rreshenit me djemt e Marash Trojes e te Markut nga Kurbini e shume te tjerve qe kane ul armet e kane shternguar doren e pajtimit.Keto burra trima e te zgjuar kane kerkuar falje e kane falur jane bere flamurtar e nismetare per te pajtuar e paqetuar shume familje te tjera ne mbare Mirditen.
E veçante dhe e lavderushme eshte puna plot vullnet e pasion, e urte dhe e mençur e burrave dhe intelektualeve te tille si: Nikoll Preng Nikollit, Zef Gjon Markut, Ndrec Picakut, Zef Persimonit,Pal Kukes, Ndrec Dodes,Lek Becit,Preng Tomes,Viktor Gjikoles,Prenge Ded Lleshit,Zef Rucit,Gjete Dod Kolaj,Pal Marka Dedes,Bardhok Hacit, Ndrec Lekgeges,Bardhok Dukes, Anton Lleshit, Preng Gjete Dodes e shume te tjerve qe me vetdije e vetorganizim,pa ndonje shperblim e pa u shty nga askush, jane gjendur prane atyre familjeve qe kane patur probleme, i kane ndihmuar me biseda dhe keshillat e tyre te ngrohta e miqsore, dhe rezultati: As nje familje ne tersi e ngujuar, asnje femije nuk i eshte privuar shkolla nga ngujimi, shume konflikte jane zgjidhur, shume grindje e ngaterresa jane paqetuar, shume duar jane shtrire drejt pajtimit, e disa gjaqe jane pajtuar e falur pa kaluar ne procese gjygjsore.
Zjarr me zjarr po shkon pajtimi…faqebardhe Mirdita po çelet, frymarrja po çlirohet, rast pas rasti. Ka shume shembuj e ngjarje qe kane emocionuar, frymezuar e frymezojne per pajtime te reja. Dhe ja…
Trimi Fal
Po, trimi fal.
- Hej, hej eheeej, e fali gjakun e fali gjakun..
- I qofte faqja e bardhe, per hajir , faqja e bardhe.
Keto fjale i kane percjelle nder shekuj malet e Mirdites, i kane zbritur embel ujvarat qe zbresin nga bjeshket me bore. Kjo jehone ngadhnimtare e jetedhense degjohet edhe sot kesaj treve.
- Hej e fali gjakun e babes Zef Gjon Marku.
- Paste faqen e bardhe, - kthehet jehona.
Dhe burrat e Selites e te Kthelles, burrat dhe nga flamure te tjere te Mirdites u mbodhen ne dy kullat. Pine kafe, ngriten dolli dhe shtine doren e pajtimit. Po si ndodhi e si e fali gjakun e babes Zef Gjon Markut? Te vras…te mos vras? Te marre gjakun e babes apo ta fal…? Kandari peshtonte sa nga njera ane ne tjetren. Eshte nder…eshte turp. Te vras, kjo fjale i dukej e ashper, e rende, e kishte perjetuar. Te fal, po si te fal? Burrat e zgjuar e te nderuar te Mirdites, shoke dhe miq te tij i shkuan ne dere. I thane, e çfare si thane. Dhe Zef Marku me mendje te kthjellet e zemer te paster, u be me trim seç ishte, me i zgjuar seç ishte, dhe me burreror, vendosi e deklaroi publikisht:
- I qofte fale gjaku i babes Mirash Palit.
- Faqebardh,- urim I pergjithshem nga te gjithe: Miqte, shoket dhe vete hasmi I tij, Mirash Pali.
Dhe keshtu, te gjithe sebashku, sup me sup me njeri – tjetrin shkuan ne shtepine e Mirash Palit. Nje dreke e perbashket e nje gezim akoma me i madh I perbashket.
Duke ngritur dolli e duke shtrire doren e pajtimit, Zef Gjon Marku tha:
- Ai qe pendohet e kerkon falje eshte i nderuar.
- Po,- thene te gjithe njezerei, - Nje burre i moshuar shtoi:
- Me i nderuar e me trim eshte AI qe fal.
Kjo veper e Zef GJon Markut eshte si nje pellumb I bardhe qe fluturon ane e kend Mirdites, te cilen e shoqeruan e po e shoqerojne dhe pellumba te tjere, qe po sjellin bardhesi ne vatrat e malesise, ku jetes po i japim jete.
Trimeri eshte kjo qe po rrijme balleperballe, e jo ajo qe beme
Mes Fisit te Sulejmanit e atij te Dodajve ne Komunen e Kthelle, plasi nje sherr i madh. Dikush hodhi benzine ne nje zjar te shuar me zgjuarsi e humanizem te larte nga baballaret e tyre. Ky zjarr i rindezur, ne nje hark kohor 1994-96, mori 6 jete,3plagosje,6 gra mbeten te veja,18 femi mbeten jetim nga te dy palet, dy fise u ngujuan, 4-5 vete te arratisur neper male. Secili ne pusi njeri-tjetrit per te shuar jete. Dhe ky zjarr qe perpinte jete veshtire te shuhej. U gjenden vetem njerezit e tyre, shoke dhe miqte qe ta fikin kete zjarre jetemarres, ku egersia kishte marre permasa te medha, ku te dy palet ishin te ngujuara ne kulla, e jeta me vdekjen ishin aq prane.
Takimet, bisedat,ecejaket e shokeve dhe miqeve nuk kishin te sosur ne te dy fiset e me ato qe ishin ne male e pyje te armatosur. Shume fjale, shume keshilla, shume kundershtime, por dhe renkime e lot shikoje ne syte e atyre njerezve, atyre djemve dhe burrave, ku gjithnje e te gjithve u kerkohej: Pajtim, Pajtim.
- Nuk pajtohem e nuk e ul kte arme pa vrare kete apo ate
- Perse, - kerkohej.
- Ishin lidhur besa-bese me tim vella qe tretet ne dhe, se do shpagonim njeri-tjeterin,- pergjigjej i armatosuri.
E veshtire, e lodhshme, por kembengulese ishte puna e shokeve dhe miqeve te te dy paleve, qe per nje çast nuk u terhoqen, por kerkonin vetem Pajtim. Pajtim per hire te Zotit dhe te Femijve.
Dhe…me ne fund nisi nje jete e re. Pas nje akt Pajtimi te dy fiset ne gezime e hidherime se bashku tek njeri-tjetri, krah per krah ne pune, ne kishe, ne kuvende e ne takime qe zhvilloheshin ne Komune.
Nje dite, ne shtepine e Gjin Ndue Dodes kishe nje gezim. Ishin edhe djemt e burrat e fisit te Sulejmanit. Mes fjaleve, urimeve dhe pershendetjeve e merr fjalen Zef Gjin Sulejmani:
- Trimeri eshte kjo qe po rrime balleperballe, e jo ajo qe beme, duke i vene pushken njeri-tjetrit. Kete trimeri ta mbajme. T`u a leme amanet dhe femijve. Ngriti goten e rakise, dhe ju uroj te gjithve shendet. Te gjithe ne kembë, takuan gotat, ngriten dolli duke uruar njeri-tjetrit mbaresi. Te gjithe ulen, por njeri nuk ulet. Ky ishte Gjin Ndue Dodaj,.. e rende…dy djemt dhe vellai…
- Une nuk do te ulem, pa i thene dy fjale. Nje te keqe e nje te mire. Te gjithe u tronditen- ç eshte kjo fjale e keqe pas gjithe atyre qe kaluan?
- Po, po, te keqen do ta them me pare. E para eshte mallkim. Po , mallkim. Qofte mallkuar Ai qe ndezi zjarr ne mes familjeve tona. Na dogji rend. E dyta eshte Urim, po po, Urim. Qofshin te nderuar e te bekuar te gjithe ato qe leshuan uje ne kete zjarr, I uroj te gjithe e te gjithe u cliruan nga ai ankth qe i kapi aty per aty. Te gjithe uruan njeri-tjetrin, e te gjithe se bashku uruan ata qe punuan per pajtimin e ketyre familjeve.
…..vazhdon