Shqiptaret dhe republika e Venedikut
Para disa kohesh,ne shtype te ndryshme shqiptare pati nje debat te gjere ne lidhje me periudhen venedikase ne historine e Shqiperise. Pak para tij, ishte rasti I librit te Theodor Shkodranit , ku pjesa me interesante mu duk zemerimi olimpik I Aurel Plasarit, si ato perendite te cilet zemerohen me mortalet qe s`u kane bere sherbimet e ofruar respektine duhur. Si me shume gjera te tjera, edhe historia eshte nje nga shkencat shqiptare qe akoma s`I eshte hequr ndryshku I 50-60 vjeteve te fundit. Nje pretendim per perjekje me serioze ne kete drejtim mund te duket si nje kerkese pa vend perballe njemije problemeve te perditshme qe kane njerezit ne Shqiperi, por historia ne Ballkan asnjehere nuk eshte perdorur dhe pare si ornament. Per vete specifiken e tij, Ballkani jeton po aq me te shkuaren sa c`jeton edhe me te tashmen e ne emer te kesaj te kaluare jane bere e behen shume gjera. Efekti I saj mbi te tashmen eshte aq I forte sa ka mundesi te kondicionoje edhe te ardhmen. Per kete arsye edhe ka aq perpjekje nga ana e te gjithe protagonisteve per ta bere te verteten e tyre te vertet universale. Kur lexon autore ballkanas, do te shohesh se ne menyre thuajse absolute objektivizmi I tyre ka flamur. Ne gjithe kete perplasje mendimesh, ai shqiptar, si zakonisht, mungon. Pavaresisht nga nje lume te dhenash, faktesh qe do te ndihmonin per te mbushur shume boshlleqe te historise se shqiptareve ne Ballkan, studiuesit dhe historianet tane kane me teper interes tu kushtohen trivialiteteve se sa te merren me to.
Nje nga burimet me interesante, ku faktet primare qe kane te bejne me shqiptaret jane te shumta, dhe gjeresisht te pashfrytezuara eshte dokumentacioni I republikes se Venedikut. Venedikasit luajne nje rol jo te vogel ne historine shqiptare te mesjetes se hershme e asaj te vonet. Ajo fillon me transportimin e ushtareve epirote per llogari te Bizantit ne vitet 990 nga Epiri ne jug te Italise ne luften kunder arabeve dhe mbaron me perzenien e venedikasve nga Butrinti prej ushtareve te Ali Pashe Tepelenes, ne vitin 1796.
Venediku ka nje histori krejt te vecante. I krijuar prej nje grusht refugjatesh nga mesi I shekullit te 6,ne harkun e rreth 1200 vjetesh, ajo arriti te behesh nje prej qendrave me te medha ekonomike, politike, kulturale ne Europe. Italia, per nje periudhe kohe pati 4 qytet-shtete te famshme, ate te Amalfit, Pises, Gjenoves dhe Venedikut. Por vetem dy te fundit munden t`I benin balle sfidave te kohes, duke qene per nje kohe te gjate konkurrente e me pas kundershtare te drejt perdrejte te njeri-tjetrit. Kolonite e tyre shtriheshin nga Adriatiku, Mesdheu e deri ne Detin e zi e ne Rusi.
Mbas San Marinos, Venediku mund te thuhet se eshte republika me e vjeter ne Europe. Qe ne vitet 700, ajo qeverisesh nga nje senat (ose "pregadi") me 120 anetare. Vec tyre ishin edhe 140 kandidate te tjere te mundeshem , per tu bere anetare te ketij senati. Nje trup I ketij senati, I quajtur "Senato mar" kishte pergjegjesi mbi te gjitha ceshtjet (finance, administrim etj) e territoreve venedikase te cilat arriheshishin vetem me anije. Autoriteti politik suprem I republikes se Venedikut ishte nje grup prej 10 te zgjedhurish, te cilet quhesh "Signoria", shprehje qe me kalimin e kohes filloi te simbolizonte qeverine e Venedikut. Ne krye te Signorias ishte Dozhi (doge), autoriteti I personalizuar me I larte I Republikes, I cili e kishte te perjetshem pozicionin e tij. Megjithese se senati dhe administrata venedikase dilte nga pjesa arsitokrate e qytetit, prap pushteti I tyre ishte I kufizuar ne menyre efikase nga nje sistem legal, teper I perpunuar dhe I zhvilluar, I cili perpi qesh te krijonte nje lloj barazie te pergjithshme te qytetatereve para ligjit, pavaresisht nga klasa te ciles I perkisnin.
Po qe se ke thene Venedik, ke thene pragmatizem. Republika e venedikut dhe historia e saj jane epitoma e "realpolitics" dhe gjithshka kjo ide paraqet. Nje nder shembujt me te famshem eshte diskutimi I dozhit te verber 90 vjecar Enrico Dandolo me perfaqsuesit e papatit dhe mbreterve te tjere katolike te Europes, ne lidhje me transportimin e ushtareve dhe mbeshtetjen logjistike per gjithe pjesmarresit ne kryqezaten e katert. Mbas nje lekture te gjate te te derguarve mbi nevojen dhe urgjencen e clirimit te vendeve te shenjta nga saracenet, ne fund dozhi I verber e permblodhi gjithe ate qe paraqiste Venediku me shprehjen e tij te famshme "…po,po, por me cfare kushtesh." Me po te njejten mendesi, Venediku katolik do te transportonte ne vititn 991 ushtaret epirote te Bizantit ortodoks nga Epiri ne jug te Italise, do te siguronte te drejten eksluzive per te tregtuar me arabet, ne vitin 1082 do t`I jipte me qira nje pjese te flotes se vet Bizantit ne luften e tij kunder normaneve, ne vitin 1204, do te influenconte kryqtaret, ne saj te nje mosrespektimi kontrate, qe te niseshin per ne Jeruzalem e te perfundonin ne Kostandinopoje, ne vitin 1463 do te hapte nje lufte te pergjakshme me turqit, por ne vitin 1480 do te ndihmonte sulltan Mehmetin e dyte per te cuar trupat e tij nga Durresi e Vlora ne Brindizi dhe Otranto. Ne qofte se dicka I sherbente interesave te Republikes se San Markos, asgje nuk ishte e pamoralshme apo e ndaluar.
Te gjithe kete aktivitet dhe influence globale, Venediku e realizonte ne saje te pasjes se nje administrate dhe burokracie, shume te afte e te sofistikuar, e cila funksionoi thuajse gjithnje ne menyre perfekte. Ne listen teje te gjate te zoterimeve pertej detit nder te tjera benin pjese edhe shume qytete shqiptare, ku me te famshmit ishin Shkodra, Durres, Vlora, Butrinti e shume e shume te tjere. Ne te gjitha dokumentet e veta, deri ne vitin 1540, Venediku asnjehere nuk I quajti zoterimet e veta si koloni, por I trajtoi ato nen nje prespektive venedikase, ku qytetare do te ishin e quheshin vetem qytetaret e Venedikut, te cilet s`kishin nevoje per leje te posacme per te udhetuar per ne Venedik.
Republika e San Markos I adminsitronte zotermiet e veta me ane te te derguarve te senatit, te cilet quheshin "rettori" ose "proveditori". Dallimet midis dy emrave eshte se I fundit kishte te drejte te vendoste edhe mbi ceshtjet ushtarake qe kishin te benin me territorin qe ai administronte.
Nje nga pergjegjesite kryesore te proveditoreve ose rektoreve ishte detyrimi per te informuar ne menyre te vazhdueshme "la sua signoria" mbi ceshtjet e perditshem, mbi financat, mbi rregullin , gjendjen ne territor, levizje e armikut, masat dhe gadishmeria ushtarake. Kur ishte e nevojshme, mund te shkruheshin edhe 4-5 raporte, ose ndryshe "dispacci", ne dite, ose edhe nje ne 2-3 muaj. Zakonisht proveditori nuk qendronte ne postin e tij me shume se 2-3 vjet, dhe simbas ligjit, brenda nje viti mbas largimit nga detyra, ai ishte I detyruar ti paraqiste Senatit nje raport te hollesishem dhe me rekomandime mbi perberjen e popullsise se territorit qe ai kishte administruar, komente mbi keshillin drejtues te ati territori, nje analize te sistemit te taksave etj, etj. Por nese ky raport perfundimtar kishte nje karakter pergjithesues, dispaccet pershkruanin hollesisht gjerat dhe gjendjen e perditshme, me ngjarjet, problemet dhe protagonistet e tyre. Arkivi I Venedikut, I ndare ne d y pjese, ne ate publik dhe ate sekret, regjistronte cdo cope informacioni te rendesishem qe I vinte nga zoterimet e veta. Po te kihet parasysh ky "modus operandi" I adminsitrates venedikase, mund te merret me mend se cfare te dhenash dhe informacionesh do te mund te nxirreshin nga dispaccet dhe raportet perfundimtare te provveditoreve te ndryshem qe shkruanin nga Shkodra, Durresi, Vlora apo qendra te tjera shqiptare. Pergjithesish arkivat e Venedikut, si ato te pergjitheshme dhe ato sekrete jane botuar. Por simbas shume studiuesve, ka mjaft dokumente qe jane ne duar te kolektoreve private ose biblioteka familjesh, te cilat here pas here dalin ne siperfaqe. Nga ana tjeter, do te ishte interesante te shihesh edhe ne arkivat gjenoveze, sepse jo rralle raportet e ambasadoreve te tyre apo administratoreve te territoreve te tyre pertej detit merren me ceshtje qe deri diku interesojne edhe historine shqiptare.
Ne rrjeshtat e meposhtme do te perpiqem te ofroj nje fare kronologjie te aktivitetit te njerit prej provveditoreve venedikas ne More te Greqise, me saktesisht ne qytetitn e Nauplionit. Ai quhesh Bartolome Minio dhe ishte administrator I Venedikut ne Nauplion nga nentori I 1479 deri ne mars te 1483. Ne dispaccet e tij, ai merret shpesh me shqiptaret, me emrat e tyre, me bemat e tyre. Prej ketyre shkrimeve del ne pah natyra e ketyre shqiptareve, jo gjithmone ne nje drite pozitive, por gjithmone pjesmarrese, aktive, per mire ose per keq, aq sa te krijohet pershtypja se Nauplioni eshte nje qytet shqiptar dhe jo grek. Ne fjalet dhe rrjeshtat e Minios, edhe atehere kur ai ndihet I desiluzionuar e I zemeruar ne kulm me shqiptaret, ka nje lloj pranimi te tyre, nje lloj respkti ndaj tyre, guximit, kokefortesise dhe trimerise se shqiptareve. Cfare eshte tjeter interesante, eshte fakti se shume nga mbiemrat e shqiptareve qe permenden neper dispacce te ndryshme jane ne rezonance me at o te personazheve te Marin Barletit, deri ne piken sa duket sikur te dy flasin per te njejtet persona.
- vijon-
Para disa kohesh,ne shtype te ndryshme shqiptare pati nje debat te gjere ne lidhje me periudhen venedikase ne historine e Shqiperise. Pak para tij, ishte rasti I librit te Theodor Shkodranit , ku pjesa me interesante mu duk zemerimi olimpik I Aurel Plasarit, si ato perendite te cilet zemerohen me mortalet qe s`u kane bere sherbimet e ofruar respektine duhur. Si me shume gjera te tjera, edhe historia eshte nje nga shkencat shqiptare qe akoma s`I eshte hequr ndryshku I 50-60 vjeteve te fundit. Nje pretendim per perjekje me serioze ne kete drejtim mund te duket si nje kerkese pa vend perballe njemije problemeve te perditshme qe kane njerezit ne Shqiperi, por historia ne Ballkan asnjehere nuk eshte perdorur dhe pare si ornament. Per vete specifiken e tij, Ballkani jeton po aq me te shkuaren sa c`jeton edhe me te tashmen e ne emer te kesaj te kaluare jane bere e behen shume gjera. Efekti I saj mbi te tashmen eshte aq I forte sa ka mundesi te kondicionoje edhe te ardhmen. Per kete arsye edhe ka aq perpjekje nga ana e te gjithe protagonisteve per ta bere te verteten e tyre te vertet universale. Kur lexon autore ballkanas, do te shohesh se ne menyre thuajse absolute objektivizmi I tyre ka flamur. Ne gjithe kete perplasje mendimesh, ai shqiptar, si zakonisht, mungon. Pavaresisht nga nje lume te dhenash, faktesh qe do te ndihmonin per te mbushur shume boshlleqe te historise se shqiptareve ne Ballkan, studiuesit dhe historianet tane kane me teper interes tu kushtohen trivialiteteve se sa te merren me to.
Nje nga burimet me interesante, ku faktet primare qe kane te bejne me shqiptaret jane te shumta, dhe gjeresisht te pashfrytezuara eshte dokumentacioni I republikes se Venedikut. Venedikasit luajne nje rol jo te vogel ne historine shqiptare te mesjetes se hershme e asaj te vonet. Ajo fillon me transportimin e ushtareve epirote per llogari te Bizantit ne vitet 990 nga Epiri ne jug te Italise ne luften kunder arabeve dhe mbaron me perzenien e venedikasve nga Butrinti prej ushtareve te Ali Pashe Tepelenes, ne vitin 1796.
Venediku ka nje histori krejt te vecante. I krijuar prej nje grusht refugjatesh nga mesi I shekullit te 6,ne harkun e rreth 1200 vjetesh, ajo arriti te behesh nje prej qendrave me te medha ekonomike, politike, kulturale ne Europe. Italia, per nje periudhe kohe pati 4 qytet-shtete te famshme, ate te Amalfit, Pises, Gjenoves dhe Venedikut. Por vetem dy te fundit munden t`I benin balle sfidave te kohes, duke qene per nje kohe te gjate konkurrente e me pas kundershtare te drejt perdrejte te njeri-tjetrit. Kolonite e tyre shtriheshin nga Adriatiku, Mesdheu e deri ne Detin e zi e ne Rusi.
Mbas San Marinos, Venediku mund te thuhet se eshte republika me e vjeter ne Europe. Qe ne vitet 700, ajo qeverisesh nga nje senat (ose "pregadi") me 120 anetare. Vec tyre ishin edhe 140 kandidate te tjere te mundeshem , per tu bere anetare te ketij senati. Nje trup I ketij senati, I quajtur "Senato mar" kishte pergjegjesi mbi te gjitha ceshtjet (finance, administrim etj) e territoreve venedikase te cilat arriheshishin vetem me anije. Autoriteti politik suprem I republikes se Venedikut ishte nje grup prej 10 te zgjedhurish, te cilet quhesh "Signoria", shprehje qe me kalimin e kohes filloi te simbolizonte qeverine e Venedikut. Ne krye te Signorias ishte Dozhi (doge), autoriteti I personalizuar me I larte I Republikes, I cili e kishte te perjetshem pozicionin e tij. Megjithese se senati dhe administrata venedikase dilte nga pjesa arsitokrate e qytetit, prap pushteti I tyre ishte I kufizuar ne menyre efikase nga nje sistem legal, teper I perpunuar dhe I zhvilluar, I cili perpi qesh te krijonte nje lloj barazie te pergjithshme te qytetatereve para ligjit, pavaresisht nga klasa te ciles I perkisnin.
Po qe se ke thene Venedik, ke thene pragmatizem. Republika e venedikut dhe historia e saj jane epitoma e "realpolitics" dhe gjithshka kjo ide paraqet. Nje nder shembujt me te famshem eshte diskutimi I dozhit te verber 90 vjecar Enrico Dandolo me perfaqsuesit e papatit dhe mbreterve te tjere katolike te Europes, ne lidhje me transportimin e ushtareve dhe mbeshtetjen logjistike per gjithe pjesmarresit ne kryqezaten e katert. Mbas nje lekture te gjate te te derguarve mbi nevojen dhe urgjencen e clirimit te vendeve te shenjta nga saracenet, ne fund dozhi I verber e permblodhi gjithe ate qe paraqiste Venediku me shprehjen e tij te famshme "…po,po, por me cfare kushtesh." Me po te njejten mendesi, Venediku katolik do te transportonte ne vititn 991 ushtaret epirote te Bizantit ortodoks nga Epiri ne jug te Italise, do te siguronte te drejten eksluzive per te tregtuar me arabet, ne vitin 1082 do t`I jipte me qira nje pjese te flotes se vet Bizantit ne luften e tij kunder normaneve, ne vitin 1204, do te influenconte kryqtaret, ne saj te nje mosrespektimi kontrate, qe te niseshin per ne Jeruzalem e te perfundonin ne Kostandinopoje, ne vitin 1463 do te hapte nje lufte te pergjakshme me turqit, por ne vitin 1480 do te ndihmonte sulltan Mehmetin e dyte per te cuar trupat e tij nga Durresi e Vlora ne Brindizi dhe Otranto. Ne qofte se dicka I sherbente interesave te Republikes se San Markos, asgje nuk ishte e pamoralshme apo e ndaluar.
Te gjithe kete aktivitet dhe influence globale, Venediku e realizonte ne saje te pasjes se nje administrate dhe burokracie, shume te afte e te sofistikuar, e cila funksionoi thuajse gjithnje ne menyre perfekte. Ne listen teje te gjate te zoterimeve pertej detit nder te tjera benin pjese edhe shume qytete shqiptare, ku me te famshmit ishin Shkodra, Durres, Vlora, Butrinti e shume e shume te tjere. Ne te gjitha dokumentet e veta, deri ne vitin 1540, Venediku asnjehere nuk I quajti zoterimet e veta si koloni, por I trajtoi ato nen nje prespektive venedikase, ku qytetare do te ishin e quheshin vetem qytetaret e Venedikut, te cilet s`kishin nevoje per leje te posacme per te udhetuar per ne Venedik.
Republika e San Markos I adminsitronte zotermiet e veta me ane te te derguarve te senatit, te cilet quheshin "rettori" ose "proveditori". Dallimet midis dy emrave eshte se I fundit kishte te drejte te vendoste edhe mbi ceshtjet ushtarake qe kishin te benin me territorin qe ai administronte.
Nje nga pergjegjesite kryesore te proveditoreve ose rektoreve ishte detyrimi per te informuar ne menyre te vazhdueshme "la sua signoria" mbi ceshtjet e perditshem, mbi financat, mbi rregullin , gjendjen ne territor, levizje e armikut, masat dhe gadishmeria ushtarake. Kur ishte e nevojshme, mund te shkruheshin edhe 4-5 raporte, ose ndryshe "dispacci", ne dite, ose edhe nje ne 2-3 muaj. Zakonisht proveditori nuk qendronte ne postin e tij me shume se 2-3 vjet, dhe simbas ligjit, brenda nje viti mbas largimit nga detyra, ai ishte I detyruar ti paraqiste Senatit nje raport te hollesishem dhe me rekomandime mbi perberjen e popullsise se territorit qe ai kishte administruar, komente mbi keshillin drejtues te ati territori, nje analize te sistemit te taksave etj, etj. Por nese ky raport perfundimtar kishte nje karakter pergjithesues, dispaccet pershkruanin hollesisht gjerat dhe gjendjen e perditshme, me ngjarjet, problemet dhe protagonistet e tyre. Arkivi I Venedikut, I ndare ne d y pjese, ne ate publik dhe ate sekret, regjistronte cdo cope informacioni te rendesishem qe I vinte nga zoterimet e veta. Po te kihet parasysh ky "modus operandi" I adminsitrates venedikase, mund te merret me mend se cfare te dhenash dhe informacionesh do te mund te nxirreshin nga dispaccet dhe raportet perfundimtare te provveditoreve te ndryshem qe shkruanin nga Shkodra, Durresi, Vlora apo qendra te tjera shqiptare. Pergjithesish arkivat e Venedikut, si ato te pergjitheshme dhe ato sekrete jane botuar. Por simbas shume studiuesve, ka mjaft dokumente qe jane ne duar te kolektoreve private ose biblioteka familjesh, te cilat here pas here dalin ne siperfaqe. Nga ana tjeter, do te ishte interesante te shihesh edhe ne arkivat gjenoveze, sepse jo rralle raportet e ambasadoreve te tyre apo administratoreve te territoreve te tyre pertej detit merren me ceshtje qe deri diku interesojne edhe historine shqiptare.
Ne rrjeshtat e meposhtme do te perpiqem te ofroj nje fare kronologjie te aktivitetit te njerit prej provveditoreve venedikas ne More te Greqise, me saktesisht ne qytetitn e Nauplionit. Ai quhesh Bartolome Minio dhe ishte administrator I Venedikut ne Nauplion nga nentori I 1479 deri ne mars te 1483. Ne dispaccet e tij, ai merret shpesh me shqiptaret, me emrat e tyre, me bemat e tyre. Prej ketyre shkrimeve del ne pah natyra e ketyre shqiptareve, jo gjithmone ne nje drite pozitive, por gjithmone pjesmarrese, aktive, per mire ose per keq, aq sa te krijohet pershtypja se Nauplioni eshte nje qytet shqiptar dhe jo grek. Ne fjalet dhe rrjeshtat e Minios, edhe atehere kur ai ndihet I desiluzionuar e I zemeruar ne kulm me shqiptaret, ka nje lloj pranimi te tyre, nje lloj respkti ndaj tyre, guximit, kokefortesise dhe trimerise se shqiptareve. Cfare eshte tjeter interesante, eshte fakti se shume nga mbiemrat e shqiptareve qe permenden neper dispacce te ndryshme jane ne rezonance me at o te personazheve te Marin Barletit, deri ne piken sa duket sikur te dy flasin per te njejtet persona.
- vijon-