Sweety el
Locus omnem
FROJD, Zigmund (FREUD, Sigmund),
psikolog dhe psikiatër austriak. Themelues i psikanalizës. Nga viti 1932
profesor në Vjenë, kurse në vitin 1928 për shkak të hitlerianëve
emigroi. Teoria e tij mbi jetën psikike ndi-koi jo vetëm në zhvillimin e
psikologjisë (Adleri, Jungu e tjerë), por me modifikime të ndryshme dhe
korrektura të shumta është e pranishme edhe në disa teza filozofike
deri në kohën tonë (E. Fromi, H. Markuze e tjerë), ndonëse vetë Frojdi
refuzonte vendosmërtisht që t'i atribuohet çfarëdo intence filozofike
koncepcionit të tij «natyror-shkencor». Nocioni i nënvetëdijes është
kategori fundamentale e psikanalizës së tij. Duke konsideruar se baza e
tërë jetës është në sferën e cila është krijuar duke prapsur instinktin
(para së gjithash ate libidinoz) në sferën e nënvetëdijes, ai pohon se
pikërisht kjo sferë qenësisht përcakton të gjitha aktet tona të
vetëdijshme. Të prapsurit, mosplotësimi i kënaqësisë së plotë të
instinkteve seksuale rezulton me neuroza të ndryshme, ekscese
patologjike, gabime në shkrim dhe në të folur e tjera. Zbulimi i sferës
së nënvetëdijshme, që i takon Frojdit, pa-raqet një zbulim
jashtëzakonisht të rëndësishëm, relevant sidomos për shpjegimin më të
thellë të disa feno-meneve jo vetëm psikike por edhe të përgjithshme
kulturore.
Me zmbrapsjen e instinktit libidinoz në të vërtetë nuk krijohen medoemos
neurozat: në manifestimet e sub-limuara të instinktit të paplotësuar
shfaqet për shembull arti. Artisti kryesisht, për shkak të nevojave të
fuqishme instinktive është i paaftë të gjendet në realitetin praktik:
andaj i drejtohet botës së imagjinatës dbe në të gjen kompensimin për
plotësimin e drejtpërdrejtë të dëshirave të veta. Nga kjo botë fiktive e
artit nuk është larg shpeshherë rruga deri te neurozat. Mirëpo artisti
me anën e mekanizmit mbrojtës, domethënë rne anën e aftësive të
sublimimit - ndonëse ka pësuar disfatë në jetë dhe e ndien veten të
vetmuar - prapëseprapë gjen ngushëllim në faktin se u ofron ngushëllim
joartistëve. Ndërkaq, bukuria në vetvete nuk u takon qëllimeve të
drejtpërdrejta të artistit: për të pikërisht janë të rëndësishme
problemet jetësore; bukuria i shërben vetëm si armë për mbrotje dhe për
lehtësimin e vështërsive. Neurotikët nuk e kanë këtë armë, kështu që u
bëhet «e pamundur rruga në realitet».
Në ëndrrat si dhe në religjionet dhe mitet manifestohet gjithashtu bota e
dëshirave të parealizueshme, të prapsura. Gjithë simbolika që krijohet
pikërisht për shkak të censurës dhe të pamundësisë që të shfaqen
drejtpër-drejt impulset libidinoze (këta censorë nuk flenë as në kohën e
ëndrrave) mund të kuptohet duke i reduktuar në format e veta të
pacensuara. Shpjegimet e ëndrrave zbulojnë dëshirat dhe qëllimet
sekrete, madje edhe atëherë kur iluzorisht duken se janë,të karakterit
të kundërt.
Impulsi themelor dhe thelbi i gjithë mësimit të Frojdit si dhe i një
serie veprash teorike të jashtëzakonshme të tij qëndron në synimin e tij
që sa më shumë të eliminohet censura e përhershme, e cila pengon të
shprehurit e lirë të impulseve, që këta të depërtojnë pa pengesa nga
burgjet e tyre, që të shprehet në mënyrë autentike njeriu i vërtetë,
burimor dhe jo i rremë dhe hipokrit, që në asociacionin e drejtpërdrejtë
të zbulohen gjurmat e veprimeve jonjerëzore të njeriut. Andaj metoda
fundamentale e shërimit psikanalitik qëndron në faktin që duke i bërë të
vetëdijshme elementet e ndryshme nga nënvetëdija që shfaqen te pacienti
(shpesh për shembull edhe në format simbolike në ëndrra), të zbulohen
shkaqet e vërteta të neurozave me anën e asociacioneve të lira dhe
nëpërmjet bisedave. Teoria e tij mbi Egon, mbi kompleksin e Edipit, mbi
ëndrrat, mbi shkaqet e ndryshme të pervezioneve, mbi krijimin dhe
përjetimin e artit, shpjegimi i tij i totemit dhe i tabusë, si dhe një
seri e tërë tezash mbi strukturën psikike dhe sociale të popujve
primitivë, patën (dhe në një masë të caktuar kanë edhe sot) ndikim
jashtëzakonisht të madh në shumë vazhdues dhe popullarizatorë të
psikanalizës në gjithë botën dhe në fusha të ndryshme shkencore (nga
psikologjia, psikiatria deri te sociologjia, estetika dhe filozofia e
kulturës). Ndërkaq, sot njëkohësisht provohet edhe një seri e tërë e
njëanshmërive dhe i tezave joshkencore, të ndera dhe të pavërtetuara dhe
i teprimeve plauzibile me të cilat, duke reduktuar tërë jetën në
elementet e instinkteve libidi-noze, janë të pasura veprat e Frojdit. Të
gjitha kryeveprat e Frojdit janë përkthyer në serbokroatishte, sidomos
në «Odabrana dela Sigmunda Frojda», Matica Srpska, në VIII vëll.: I
Psihopatologija svakodnevnog zivota; II Lfvod u psihoanaJizu; III
Dosetka i njen odnos prema nesvesnom; IV O seksuainoj teoriji; Totem i
tabu; V Iz kulture i umetnosti(Sumanutost i snovi u Gradivi V. Jensena;
Jedna uspomena iz detinjstva Leonarda da Vinci-ja; Mikelandelov Mojsije;
Dostojev-ski i oceubistvo; Nelagodnost u kultu-ri); VI Tumaëenje snova
I; VII Tuma-denje snova II; VIII Autobiografija; Nova predavanja za
uvodenje u psi-hoanalizu.
FROJD, Zigmund (FREUD, Sigmund), psikolog dhe psikiatër austriak.
Themelues i psikanalizës. Nga viti 1932 profesor në Vjenë, kurse në
vitin 1928 për shkak të hitlerianëve emigroi. Teoria e tij mbi jetën
psikike ndi-koi jo vetëm në zhvillimin e psikologjisë (Adleri, Jungu e
tjerë), por me modifikime të ndryshme dhe korrektura të shumta është e
pranishme edhe në disa teza filozofike deri në kohën tonë (E. Fromi, H.
Markuze e tjerë), ndonëse vetë Frojdi refuzonte vendosmërtisht që t'i
atribuohet çfarëdo intence filozofike koncepcionit të tij
«natyror-shkencor». Nocioni i nënvetëdijes është kategori fundamentale e
psikanalizës së tij. Duke konsideruar se baza e tërë jetës është në
sferën e cila është krijuar duke prapsur instinktin (para së gjithash
ate libidinoz) në sferën e nënvetëdijes, ai pohon se pikërisht kjo sferë
qenësisht përcakton të gjitha aktet tona të vetëdijshme. Të prapsurit,
mosplotësimi i kënaqësisë së plotë të instinkteve seksuale rezulton me
neuroza të ndryshme, ekscese patologjike, gabime në shkrim dhe në të
folur e tjera. Zbulimi i sferës së nënvetëdijshme, që i takon Frojdit,
pa-raqet një zbulim jashtëzakonisht të rëndësishëm, relevant sidomos për
shpjegimin më të thellë të disa feno-meneve jo vetëm psikike por edhe
të përgjithshme kulturore.
Me zmbrapsjen e instinktit libidinoz në të vërtetë nuk krijohen medoemos
neurozat: në manifestimet e sub-limuara të instinktit të paplotësuar
shfaqet për shembull arti. Artisti kryesisht, për shkak të nevojave të
fuqishme instinktive është i paaftë të gjendet në realitetin praktik:
andaj i drejtohet botës së imagjinatës dbe në të gjen kompensimin për
plotësimin e drejtpërdrejtë të dëshirave të veta. Nga kjo botë fiktive e
artit nuk është larg shpeshherë rruga deri te neurozat. Mirëpo artisti
me anën e mekanizmit mbrojtës, domethënë rne anën e aftësive të
sublimimit - ndonëse ka pësuar disfatë në jetë dhe e ndien veten të
vetmuar - prapëseprapë gjen ngushëllim në faktin se u ofron ngushëllim
joartistëve. Ndërkaq, bukuria në vetvete nuk u takon qëllimeve të
drejtpërdrejta të artistit: për të pikërisht janë të rëndësishme
problemet jetësore; bukuria i shërben vetëm si armë për mbrotje dhe për
lehtësimin e vështërsive. Neurotikët nuk e kanë këtë armë, kështu që u
bëhet «e pamundur rruga në realitet».
Në ëndrrat si dhe në religjionet dhe mitet manifestohet gjithashtu bota e
dëshirave të parealizueshme, të prapsura. Gjithë simbolika që krijohet
pikërisht për shkak të censurës dhe të pamundësisë që të shfaqen
drejtpër-drejt impulset libidinoze (këta censorë nuk flenë as në kohën e
ëndrrave) mund të kuptohet duke i reduktuar në format e veta të
pacensuara. Shpjegimet e ëndrrave zbulojnë dëshirat dhe qëllimet
sekrete, madje edhe atëherë kur iluzorisht duken se janë,të karakterit
të kundërt.
Impulsi themelor dhe thelbi i gjithë mësimit të Frojdit si dhe i një
serie veprash teorike të jashtëzakonshme të tij qëndron në synimin e tij
që sa më shumë të eliminohet censura e përhershme, e cila pengon të
shprehurit e lirë të impulseve, që këta të depërtojnë pa pengesa nga
burgjet e tyre, që të shprehet në mënyrë autentike njeriu i vërtetë,
burimor dhe jo i rremë dhe hipokrit, që në asociacionin e drejtpërdrejtë
të zbulohen gjurmat e veprimeve jonjerëzore të njeriut. Andaj metoda
fundamentale e shërimit psikanalitik qëndron në faktin që duke i bërë të
vetëdijshme elementet e ndryshme nga nënvetëdija që shfaqen te pacienti
(shpesh për shembull edhe në format simbolike në ëndrra), të zbulohen
shkaqet e vërteta të neurozave me anën e asociacioneve të lira dhe
nëpërmjet bisedave. Teoria e tij mbi Egon, mbi kompleksin e Edipit, mbi
ëndrrat, mbi shkaqet e ndryshme të pervezioneve, mbi krijimin dhe
përjetimin e artit, shpjegimi i tij i totemit dhe i tabusë, si dhe një
seri e tërë tezash mbi strukturën psikike dhe sociale të popujve
primitivë, patën (dhe në një masë të caktuar kanë edhe sot) ndikim
jashtëzakonisht të madh në shumë vazhdues dhe popullarizatorë të
psikanalizës në gjithë botën dhe në fusha të ndryshme shkencore (nga
psikologjia, psikiatria deri te sociologjia, estetika dhe filozofia e
kulturës). Ndërkaq, sot njëkohësisht provohet edhe një seri e tërë e
njëanshmërive dhe i tezave joshkencore, të ndera dhe të pavërtetuara dhe
i teprimeve plauzibile me të cilat, duke reduktuar tërë jetën në
elementet e instinkteve libidi-noze, janë të pasura veprat e Frojdit. Të
gjitha kryeveprat e Frojdit janë përkthyer në serbokroatishte, sidomos
në «Odabrana dela Sigmunda Frojda», Matica Srpska, në VIII vëll.: I
Psihopatologija svakodnevnog zivota; II Lfvod u psihoanaJizu; III
Dosetka i njen odnos prema nesvesnom; IV O seksuainoj teoriji; Totem i
tabu; V Iz kulture i umetnosti(Sumanutost i snovi u Gradivi V. Jensena;
Jedna uspomena iz detinjstva Leonarda da Vinci-ja; Mikelandelov Mojsije;
Dostojev-ski i oceubistvo; Nelagodnost u kultu-ri); VI Tumaëenje snova
I; VII Tuma-denje snova II; VIII Autobiografija; Nova predavanja za
uvodenje u psi-hoanalizu.
psikolog dhe psikiatër austriak. Themelues i psikanalizës. Nga viti 1932
profesor në Vjenë, kurse në vitin 1928 për shkak të hitlerianëve
emigroi. Teoria e tij mbi jetën psikike ndi-koi jo vetëm në zhvillimin e
psikologjisë (Adleri, Jungu e tjerë), por me modifikime të ndryshme dhe
korrektura të shumta është e pranishme edhe në disa teza filozofike
deri në kohën tonë (E. Fromi, H. Markuze e tjerë), ndonëse vetë Frojdi
refuzonte vendosmërtisht që t'i atribuohet çfarëdo intence filozofike
koncepcionit të tij «natyror-shkencor». Nocioni i nënvetëdijes është
kategori fundamentale e psikanalizës së tij. Duke konsideruar se baza e
tërë jetës është në sferën e cila është krijuar duke prapsur instinktin
(para së gjithash ate libidinoz) në sferën e nënvetëdijes, ai pohon se
pikërisht kjo sferë qenësisht përcakton të gjitha aktet tona të
vetëdijshme. Të prapsurit, mosplotësimi i kënaqësisë së plotë të
instinkteve seksuale rezulton me neuroza të ndryshme, ekscese
patologjike, gabime në shkrim dhe në të folur e tjera. Zbulimi i sferës
së nënvetëdijshme, që i takon Frojdit, pa-raqet një zbulim
jashtëzakonisht të rëndësishëm, relevant sidomos për shpjegimin më të
thellë të disa feno-meneve jo vetëm psikike por edhe të përgjithshme
kulturore.
Me zmbrapsjen e instinktit libidinoz në të vërtetë nuk krijohen medoemos
neurozat: në manifestimet e sub-limuara të instinktit të paplotësuar
shfaqet për shembull arti. Artisti kryesisht, për shkak të nevojave të
fuqishme instinktive është i paaftë të gjendet në realitetin praktik:
andaj i drejtohet botës së imagjinatës dbe në të gjen kompensimin për
plotësimin e drejtpërdrejtë të dëshirave të veta. Nga kjo botë fiktive e
artit nuk është larg shpeshherë rruga deri te neurozat. Mirëpo artisti
me anën e mekanizmit mbrojtës, domethënë rne anën e aftësive të
sublimimit - ndonëse ka pësuar disfatë në jetë dhe e ndien veten të
vetmuar - prapëseprapë gjen ngushëllim në faktin se u ofron ngushëllim
joartistëve. Ndërkaq, bukuria në vetvete nuk u takon qëllimeve të
drejtpërdrejta të artistit: për të pikërisht janë të rëndësishme
problemet jetësore; bukuria i shërben vetëm si armë për mbrotje dhe për
lehtësimin e vështërsive. Neurotikët nuk e kanë këtë armë, kështu që u
bëhet «e pamundur rruga në realitet».
Në ëndrrat si dhe në religjionet dhe mitet manifestohet gjithashtu bota e
dëshirave të parealizueshme, të prapsura. Gjithë simbolika që krijohet
pikërisht për shkak të censurës dhe të pamundësisë që të shfaqen
drejtpër-drejt impulset libidinoze (këta censorë nuk flenë as në kohën e
ëndrrave) mund të kuptohet duke i reduktuar në format e veta të
pacensuara. Shpjegimet e ëndrrave zbulojnë dëshirat dhe qëllimet
sekrete, madje edhe atëherë kur iluzorisht duken se janë,të karakterit
të kundërt.
Impulsi themelor dhe thelbi i gjithë mësimit të Frojdit si dhe i një
serie veprash teorike të jashtëzakonshme të tij qëndron në synimin e tij
që sa më shumë të eliminohet censura e përhershme, e cila pengon të
shprehurit e lirë të impulseve, që këta të depërtojnë pa pengesa nga
burgjet e tyre, që të shprehet në mënyrë autentike njeriu i vërtetë,
burimor dhe jo i rremë dhe hipokrit, që në asociacionin e drejtpërdrejtë
të zbulohen gjurmat e veprimeve jonjerëzore të njeriut. Andaj metoda
fundamentale e shërimit psikanalitik qëndron në faktin që duke i bërë të
vetëdijshme elementet e ndryshme nga nënvetëdija që shfaqen te pacienti
(shpesh për shembull edhe në format simbolike në ëndrra), të zbulohen
shkaqet e vërteta të neurozave me anën e asociacioneve të lira dhe
nëpërmjet bisedave. Teoria e tij mbi Egon, mbi kompleksin e Edipit, mbi
ëndrrat, mbi shkaqet e ndryshme të pervezioneve, mbi krijimin dhe
përjetimin e artit, shpjegimi i tij i totemit dhe i tabusë, si dhe një
seri e tërë tezash mbi strukturën psikike dhe sociale të popujve
primitivë, patën (dhe në një masë të caktuar kanë edhe sot) ndikim
jashtëzakonisht të madh në shumë vazhdues dhe popullarizatorë të
psikanalizës në gjithë botën dhe në fusha të ndryshme shkencore (nga
psikologjia, psikiatria deri te sociologjia, estetika dhe filozofia e
kulturës). Ndërkaq, sot njëkohësisht provohet edhe një seri e tërë e
njëanshmërive dhe i tezave joshkencore, të ndera dhe të pavërtetuara dhe
i teprimeve plauzibile me të cilat, duke reduktuar tërë jetën në
elementet e instinkteve libidi-noze, janë të pasura veprat e Frojdit. Të
gjitha kryeveprat e Frojdit janë përkthyer në serbokroatishte, sidomos
në «Odabrana dela Sigmunda Frojda», Matica Srpska, në VIII vëll.: I
Psihopatologija svakodnevnog zivota; II Lfvod u psihoanaJizu; III
Dosetka i njen odnos prema nesvesnom; IV O seksuainoj teoriji; Totem i
tabu; V Iz kulture i umetnosti(Sumanutost i snovi u Gradivi V. Jensena;
Jedna uspomena iz detinjstva Leonarda da Vinci-ja; Mikelandelov Mojsije;
Dostojev-ski i oceubistvo; Nelagodnost u kultu-ri); VI Tumaëenje snova
I; VII Tuma-denje snova II; VIII Autobiografija; Nova predavanja za
uvodenje u psi-hoanalizu.
FROJD, Zigmund (FREUD, Sigmund), psikolog dhe psikiatër austriak.
Themelues i psikanalizës. Nga viti 1932 profesor në Vjenë, kurse në
vitin 1928 për shkak të hitlerianëve emigroi. Teoria e tij mbi jetën
psikike ndi-koi jo vetëm në zhvillimin e psikologjisë (Adleri, Jungu e
tjerë), por me modifikime të ndryshme dhe korrektura të shumta është e
pranishme edhe në disa teza filozofike deri në kohën tonë (E. Fromi, H.
Markuze e tjerë), ndonëse vetë Frojdi refuzonte vendosmërtisht që t'i
atribuohet çfarëdo intence filozofike koncepcionit të tij
«natyror-shkencor». Nocioni i nënvetëdijes është kategori fundamentale e
psikanalizës së tij. Duke konsideruar se baza e tërë jetës është në
sferën e cila është krijuar duke prapsur instinktin (para së gjithash
ate libidinoz) në sferën e nënvetëdijes, ai pohon se pikërisht kjo sferë
qenësisht përcakton të gjitha aktet tona të vetëdijshme. Të prapsurit,
mosplotësimi i kënaqësisë së plotë të instinkteve seksuale rezulton me
neuroza të ndryshme, ekscese patologjike, gabime në shkrim dhe në të
folur e tjera. Zbulimi i sferës së nënvetëdijshme, që i takon Frojdit,
pa-raqet një zbulim jashtëzakonisht të rëndësishëm, relevant sidomos për
shpjegimin më të thellë të disa feno-meneve jo vetëm psikike por edhe
të përgjithshme kulturore.
Me zmbrapsjen e instinktit libidinoz në të vërtetë nuk krijohen medoemos
neurozat: në manifestimet e sub-limuara të instinktit të paplotësuar
shfaqet për shembull arti. Artisti kryesisht, për shkak të nevojave të
fuqishme instinktive është i paaftë të gjendet në realitetin praktik:
andaj i drejtohet botës së imagjinatës dbe në të gjen kompensimin për
plotësimin e drejtpërdrejtë të dëshirave të veta. Nga kjo botë fiktive e
artit nuk është larg shpeshherë rruga deri te neurozat. Mirëpo artisti
me anën e mekanizmit mbrojtës, domethënë rne anën e aftësive të
sublimimit - ndonëse ka pësuar disfatë në jetë dhe e ndien veten të
vetmuar - prapëseprapë gjen ngushëllim në faktin se u ofron ngushëllim
joartistëve. Ndërkaq, bukuria në vetvete nuk u takon qëllimeve të
drejtpërdrejta të artistit: për të pikërisht janë të rëndësishme
problemet jetësore; bukuria i shërben vetëm si armë për mbrotje dhe për
lehtësimin e vështërsive. Neurotikët nuk e kanë këtë armë, kështu që u
bëhet «e pamundur rruga në realitet».
Në ëndrrat si dhe në religjionet dhe mitet manifestohet gjithashtu bota e
dëshirave të parealizueshme, të prapsura. Gjithë simbolika që krijohet
pikërisht për shkak të censurës dhe të pamundësisë që të shfaqen
drejtpër-drejt impulset libidinoze (këta censorë nuk flenë as në kohën e
ëndrrave) mund të kuptohet duke i reduktuar në format e veta të
pacensuara. Shpjegimet e ëndrrave zbulojnë dëshirat dhe qëllimet
sekrete, madje edhe atëherë kur iluzorisht duken se janë,të karakterit
të kundërt.
Impulsi themelor dhe thelbi i gjithë mësimit të Frojdit si dhe i një
serie veprash teorike të jashtëzakonshme të tij qëndron në synimin e tij
që sa më shumë të eliminohet censura e përhershme, e cila pengon të
shprehurit e lirë të impulseve, që këta të depërtojnë pa pengesa nga
burgjet e tyre, që të shprehet në mënyrë autentike njeriu i vërtetë,
burimor dhe jo i rremë dhe hipokrit, që në asociacionin e drejtpërdrejtë
të zbulohen gjurmat e veprimeve jonjerëzore të njeriut. Andaj metoda
fundamentale e shërimit psikanalitik qëndron në faktin që duke i bërë të
vetëdijshme elementet e ndryshme nga nënvetëdija që shfaqen te pacienti
(shpesh për shembull edhe në format simbolike në ëndrra), të zbulohen
shkaqet e vërteta të neurozave me anën e asociacioneve të lira dhe
nëpërmjet bisedave. Teoria e tij mbi Egon, mbi kompleksin e Edipit, mbi
ëndrrat, mbi shkaqet e ndryshme të pervezioneve, mbi krijimin dhe
përjetimin e artit, shpjegimi i tij i totemit dhe i tabusë, si dhe një
seri e tërë tezash mbi strukturën psikike dhe sociale të popujve
primitivë, patën (dhe në një masë të caktuar kanë edhe sot) ndikim
jashtëzakonisht të madh në shumë vazhdues dhe popullarizatorë të
psikanalizës në gjithë botën dhe në fusha të ndryshme shkencore (nga
psikologjia, psikiatria deri te sociologjia, estetika dhe filozofia e
kulturës). Ndërkaq, sot njëkohësisht provohet edhe një seri e tërë e
njëanshmërive dhe i tezave joshkencore, të ndera dhe të pavërtetuara dhe
i teprimeve plauzibile me të cilat, duke reduktuar tërë jetën në
elementet e instinkteve libidi-noze, janë të pasura veprat e Frojdit. Të
gjitha kryeveprat e Frojdit janë përkthyer në serbokroatishte, sidomos
në «Odabrana dela Sigmunda Frojda», Matica Srpska, në VIII vëll.: I
Psihopatologija svakodnevnog zivota; II Lfvod u psihoanaJizu; III
Dosetka i njen odnos prema nesvesnom; IV O seksuainoj teoriji; Totem i
tabu; V Iz kulture i umetnosti(Sumanutost i snovi u Gradivi V. Jensena;
Jedna uspomena iz detinjstva Leonarda da Vinci-ja; Mikelandelov Mojsije;
Dostojev-ski i oceubistvo; Nelagodnost u kultu-ri); VI Tumaëenje snova
I; VII Tuma-denje snova II; VIII Autobiografija; Nova predavanja za
uvodenje u psi-hoanalizu.