Loja e rrezikshme me fenë - Blendi Kajsiu

Al-Punk

Still here
(po e hap ketu si teme pasi eshte sensitive per te dyja besimet fetare)
Herë pas here rishfaqet “problemi” i fesë në shkollat publike. Është një problem i stisur, sepse në vendin tonë nuk ekziston ndonjë përplasjes mes fesë dhe shtetit laik, aq më pak mes feve të ndryshme. Nuk ekziston ndonjë rrymë fetare, e cila është kundër edukimit laik që ofron shteti. Nuk ekziston as ndonjë kërkesë nga grupime fetare që kërkojnë ndryshimin e programit mësimor për të futur aty më shumë ide fetare (siç ndodh në Shtetet e Bashkuara të Amerikës, ku kundërshtohet dhënia e teorisë së evolucionit të Darvinit dhe jo historia biblike e krijimit).
Përkundrazi, besimtarët shqiptarë kërkojnë edukimin laik ashtu siç e ofron shteti, ndërsa shteti me ligjet që miraton, i detyron besimtarët të shkojnë drejt edukimit fetar.

Në këto kushte, debati mbi laicitetin e shkollës publike është bërë sa problematik, aq edhe i rrezikshëm. Debati është problematik, pasi ligjet që prodhon shteti ynë bazohen në një keqkuptim të thellë të konceptit të laicitetit si një qëndrim anti-fetar, apo kundër fesë. Laiciteti do të thotë ndarje e shtetit nga feja dhe jo luftë e shtetit me fenë. Kjo ndarje nënkupton që nuk ka një fe zyrtare, shteti nuk përkrah apo nuk mbështet asnjë pikëpamje fetare. Por kjo nuk do të thotë që shteti është kundër çdo shfaqje fetare në hapësirën publike.

Përkundrazi, në kuadrin e demokracisë liberale, laiciteti nënkupton lehtësira të barabarta për të gjitha fetë, pa përqafuar dhe pa predikuar asnjërën prej tyre. Konkretisht, kjo do të thotë që në hapësirën publike, shteti (dhe jo individët sikurse thotë ligji për arsimin parauniversitar) nuk duhet të shfaqë simbole fetare. Pra, institucionet shtetërore nuk duhet të vendosin simbole fetare në hapësirën e tyre, qofshin këto kryqe, ikona, apo gjysmëhëna. Po kështu, shteti si në programin mësimor, ashtu edhe në politikat arsimore, nuk duhet të përqafojë asnjë pikëpamje fetare. Pra, shteti nuk duhet t’i detyrojë studentët të varin një kryq në qafë, të rrisin mjekrën, të venë një shami në kokë, të luten apo të falen.

Ama, kjo nuk do të thotë që individëd nuk kanë të drejtë të shfaqin simbole fetare në hapësirën publike. Përndryshe i bie që në hapësirën publike të marrin pjesë vetëm ata që nuk besojnë. Fatkeqësisht, ky është koncepti i laicitetit që mbrohet nga shteti ynë. Në konceptimin zyrtar, laiciteti është kuptuar si një hapësirë publike, ku gjithçka duhet të zhvishet nga dimensioni fetar. Qytetari, që të marrë pjesë në hapësirën publike, duhet të heqë dorë nga besimi i tij, apo i saj fetar. I vetmi individ që mund të marrë pjesë rehat në këtë hapësirë publike, pa hequr dorë nga asgjë, është individi ateist apo agnostik.

Këtu qëndron perversiteti i konceptimit aktual të laicitetit nga zyrtarët tanë shtetërorë. Ky është një konceptim që laicitetin e kupton si ateizëm, ose si agnosticizëm në rastin më të mirë. Në këto dy raste, laicizmi përkthehet si mosbesim ose dyshim tek ekzistenca e Zotit. Helbete, nuk kemi pse të çuditemi, pasi vijmë nga një traditë e gjatë ateiste. Problemi është se vetë ateizmi është një koncept fetar. Ai është një fe materialiste, që bazohet tek besimi se Zoti, apo çdo transhendencë përtej botës aktuale, nuk ekziston (diçka po aq e paprovueshme sa besimi tek e kundërta).

Prandaj, duke i ndaluar besimtarët të shfaqin besimin e tyre në hapësirën publike, shteti ynë nuk sillet si një aktor laik dhe jo-fetar, por si një aktor anti-fetar dhe ateist (ose agnostik në rastin më të mirë). Shteti ynë e ka kthyer ateizmin në fenë e tij institucionale, duke shkelur kështu parimin themelor të laicizmit sipas të cilit shteti nuk ka fe, qoftë ky ateizmi apo agnosticizmi. Ndaj, referenca që i bëhet laicitetit kur ndalohet shkollimi publik i djemve me mjekër, i vajzave me shami në kokë, apo me kryq në qafë, është bërë tashmë tejet problematik me tonet e tij anti-fetare (dhe shpesh anti-islamike).

Këtu qëndron edhe rrezikshmëria e argumenti se laiciteti përjashton shfaqjen e fesë në publik. Mënyra se si institucionet e arsimit publik kapen vazhdimisht me besimtarët, është shqetësuese. Në kushtet kur adoleshentët shqiptarë gjithnjë e më pak frekuentojnë shkollat e mesme, gjithnjë e më pak mësojnë, gjithnjë e më pak respektojnë mësuesit dhe gjithnjë e më shumë pinë klubeve, duket sikur shqetësimi kryesor i institucioneve të edukimit publik janë individëd që venë një shami në kokë, apo një kryq në qafë, edhe pse këta nuk shquhen për sjellje problematike. Përkundrazi, ndryshe nga shumë bashkëmoshatarë që shkojnë në shkollë pothuajse lakuriq, ata e duan edukimin laik publik. Ndërsa shteti ia mohon këtë të drejtë, duke i çuar me zor drejt shkollave fetare.

Në këtë mënyrë, shteti shqiptar nga njëra anë krijon pakënaqësi të komuniteteve fetare (e veçanërisht të atij Islam, por jo vetëm). Nga ana tjetër, kjo pakënaqësi shoqërohet me margjinalizimin e besimtarëve drejt institucioneve, apo hapësirave të edukimit fetar. Kështu, në vend që besimtarët të përfshihen në hapësirën publike, ata në mënyrë të padrejtë përjashtohen prej saj, duke krijuar të gjitha premisat për radikalizim. Është një situatë absurde që nga hiçi synon të krijojë probleme sociale me komunitetet fetare.

Një absurditet i tillë mund të shpjegohet vetëm me faktin se debatet mbi laicitetin, shaminë, mjekrën apo kryqin, shërbejnë për të tërhequr vëmendjen nga një sërë problemesh reale të arsimit parauniversitar. Këto fillojnë nga mungesa skandaloze e financimit, cilësia e ulët e mësimdhënies dhe e teksteve, e deri tek kapja e arsimit parauniversitar nga partitë politike, që pa pikë turpi emërojnë aty mësuesit. Debati shterpë mbi laicitetin e arsimit publik jo vetëm nuk ka lidhje me problematikën e arsimit parauniversitar, por shërben për ta mbuluar atë.

Ndaj, ky debat më shumë se një diskutimi serioz i ngjan një loje sa të lodhshme, aq edhe të rrezikshme. E lodhshme, sepse argumentet që përdoren në të janë tashmë tejet bajate dhe pa logjikë. E rrezikshme, sepse disa probleme që mund të zgjidhen relativisht lehtë, siç është financimi apo kontrolli partiak i shkollave parauniversitare, mbulohen duke nxitur konflikte sociale që po u hapën, zor se mbyllen.

Në këto kushte është e domosdoshme që autoritetet më të larta të qeverisë, siç është ministri i Arsimit, apo kryeministri Berisha, të ndërhyjnë qartë dhe me vendosmëri për t’i dhënë fund persekutimit idiot të besimtarëve që nuk duan gjë tjetër veçse të njëjtin edukim publik, si çdo qytetar tjetër shqiptar. Edhe pse një ndërhyrje e tillë do e zhvendosë vëmendjen tek një sërë problemesh reale të arsimit publik që nuk fshihen as pas shamisë, as pas mjekrës dhe as pas kryqit. Në këtë mënyrë, qeveria do mund të na dëshmojë se përpara interesave të saj të ngushta dhe afatshkurtra, vendos interesat e gjera dhe afatgjata të shoqërisë.
 

Al-Punk

Still here
Tani diskutimi, kaq problem e kemi te shohim veshje fetare ne ambientet e perditshme? A nuk eshte i njejti racizem si dikur grupet fetare ndaj mos-fetareve?
 

Kondrapedali

Kondrapedali
Tani diskutimi, kaq problem e kemi te shohim veshje fetare ne ambientet e perditshme? A nuk eshte i njejti racizem si dikur grupet fetare ndaj mos-fetareve?

Mandi, kjo është një temë e diskutuar gjatë dhe në mos gaboj, ideja që dilte më shpesh ishte pikërisht përplasja mes besimtarësh të besimeve të ndryshme. Bëhet pra identifikimi religjoz, markimi me "numrin e bishës", diskriminimi fetar, panvarësisht arsyeve që qëndrojnë në sfond. Në grindje e sipër, mes dy nxënësve themi, një nga sharjet e shumta del që ka të bëjë me besimin (kaurr i qelbët apo taleban, etj.). Pra, gradualisht krijohet pikërisht ajo që nuk egziston në Shqipëri, urrejtja fetare.

Personalisht jam dakort me këtë aplikim të laicitetit duke patur parasysh nivelin dhe botëkuptimin e masës. Nganjëherë më mirë më pak se më shumë.
 

gurax

Pan ignoramus
Tani diskutimi, kaq problem e kemi te shohim veshje fetare ne ambientet e perditshme? A nuk eshte i njejti racizem si dikur grupet fetare ndaj mos-fetareve?
Une e kam problem ne nje fare mase te shoh veshje fetare ne ambiente publike. Per arsyet me poshte.

Edhe une jam dakord me pjesen me mire me pak sesa me shume. Ti shkohet pas qefit te te tereve eshte shume me problematike sesa mos i shkohet pas qefit te asnjerit. Nuk eshte vetem tek veshja por nje teresi ekspozimesh dhe dukurish qe kane te bejne me fene.

Duke vazhduar ne linjen qe nisi Mandi, shteti per mua nuk eshte vetem ai qe pergatit ligjet dhe qe merret me te drejtat e individit ne cdo gje, eshte shume me teper dhe ne menyre te theksuar eshte dhe rregullatori i popullates duke vendosur ne menyre te paanshme disa rregulla qe jane per te miren e te gjitheve pa dallime. Shembulli i Kondrapedali vlen te sillet si nje rast klasik i nje problematike e cila ne fakt nuk ekziston, dy veta qe merren me budallalleqe qe ne thelb kane idene "feja ime eshte me e mire se e jotja" dhe me pas vijojne shprehje si taleban, terrorist, kaur i ndyre, infidel si dhe fragmentimi i paevitueshem i shoqerise.Dihet qe mendja njerezore ne menyre te pashmangshme krijon ato qe quhen perkatesi e nje grupi te caktuar. Njeriu eshte qenie sociale dhe ne cdo moment te jetes se tij, ne menyre te pavetedijshme e asocion veten me grupime te caktuar interesash: nese me pelqen alkoli do te rri me njerez qe pine, nese me pelqen te vjedh do te rri me hajdute, nese me pelqen arti do te rri me njerez qe ju pelqen arti. Eshte fakt qe feja eshte nje element shume i forte dhe eficent per te krijuar ato qe quhen "elemente te lidhjeve sociale" (social bonding elements). Nese une jam nje i krishtere, rri dhe e identifikoj shume lehte veten, interesat, botekuptimin, me njerez qe i perkasin te njejtes fe. Shenjat dalluese per te cilat po flitet ne kete teme, i bejne keta individe lehtesisht te identifikueshem.Rezultati final eshte krijimi i ketyre grupimeve, ne baze te nje ideologjie personale, por qe tashme shfaqet ne publik dhe qe historia ka treguar perhere qe heret a vone do te cojne ne konflikt. (duke filluar me shembullin e Kondrapedali, e me tej).

Shteti, per mua, nuk ka si detyre ti beje qefin te gjitheve. Ky eshte nje thjeshtim i rolit te shtetit. Shteti ka si detyre te siguroje mbarevajtjen e shoqerise, te garantoje shanse te barabarta per te gjithe duke mos prishur te miren dhe ekuilibrin e perbashket. Vendimet dhe ligjet e shtetit ne kete rast shihen nen kendveshtrimin qe jane me te mirat per te garantuar harmonine kolektive per te tere. Kjo gje mund te arrihet ne disa menyra sigurisht, por secila prej tyre ka kosto. Perseri duke ju kthyer shembullit te Kondrapedali, mund te shpenzohet kohe dhe energji duke u marre me dy nxenesit dhe duke ju thene qe te dy kane te drejten e vet per te besuar cfare te duan, nuk kane te drejte te ofendojne njeri tjetrin, eshte e gabuar te shash dike sepse vishet ne nje menyre qe eshte kontradiktore jo me gustot dhe preferencat, por me ideologjine fetare perkatese, etj etj. Por kjo gje mund te arrihet dhe duke ju thene te dyve qe feja eshte personale dhe te dy jane gabim ne cdo cast qe promovojne fene e tyre per te ulur poshte ate te dikujt tjeter, promovimi eshte vetem personal por irrelevant ne publik.
Ne te dy rastet shteti i trajton te dy njesoj dhe nuk mban anen e asnjerit, por zgjidhja e dyte eshte shume me e qarte, shume me e vendosur, shume me bindese, dhe aplikohet e njejte jo per nje rast por per miliona raste te ndryshme. Nderkohe qe e para kerkon shqyrtimin e te nje milion rasteve per te identifikuar cfare i tha nxenesi 1 nxenesit 2 dhe pse e ka gabim, dhe anasjelltas.

Shteti te drejtat dhe drejtesine ndaj shtetasve e bazon ne prakticitetin dhe harmonine e perditshme, jo ne drejtesine ideologjike fetare. Ajo eshte e vlefshme deri sa nuk behet pengese. Nese ideologjia fetare fillon behet pengese per prakticitetin, kjo gje nuk perkon dhe eshte ne kundershtim me politikat e ndjekura nga shteti. Pikerisht kjo eshte domethenia e shprehjes "shtet laik".
 
Top