Fatos Lubonja, shakaxhiu i 21 -it...

Fatos Lubonja, shakaxhiu i 21 -it...

O miseras hominum mentis, o pectora caeca! (1)

“Njeriu që beson se mund të jetojë pa mit, ose është jashtë tij sikur të mos kishte rrënjë, ose s’ka asnjë lidhje me të kaluarën, as me jetën stërgjyshore që vazhdon brenda tij, madje as edhe me shoqërinë bashkohëse”.
Karl Gustav Jung

* * *
Duke lexuar thirrjen e Fatos Lubonjës për dituri, përshtypja se shkrimi është enemi idesh në të cilën lëvdata është një meritë e argumentuar, avullon shpejt. Ndesh të njëjtën ide sorollatëse si insektet mbi sipërfaqen e ujit të ndenjur ku, përthyerja e një drite që s’i takon sajon iluzion pamor, si dhe mban peng autorin që e mahnit pasqyrimi i vetes. Pahitet ai lloj alegorizmi ku individualiteti fsheh ankthin. (autori endet kuturu). Kalfëtirë mendimi e mbartur nga kundërshtitë e brendëshme të diktuara prej diçkaje të pakontrollueshme, jashtë vullnetit, ku mungesa e kulturës është mjaftueshmëri qortuese për aq sa është. Sepse e diktuar dhe e ndikuar nga synimi i cili lëviz si një feedback (prapaveprim), lakuriqëson një kaq mund të thotë, gjithaq e papranueshme.
Çoroditja e Lubonjës është klasike. Mjafton të pyesësh: ç’lidhje ka miti i Skënderbeut me të qenët ose jo i ditur? Dhe vihemi përballë kushtesh në mungesë të plotë të logjikës: nëse e çmitizon Skënderbeun, je i ditur, në të kundërt, mbetesh i paditur!!! Ose na lini rehat ne të tjerëve ta hedhim posht Skënderbeun dhe ju të paditurit merruni me diturinë!!!
Paskësaj fillon e na rrëfen rrugën. Për t’u bërë të ditur, shqiptarët duhet të shurdhojnë veshin ndaj llogjeve që thuhen posht e përpjetë për Skënderbeun, përfshi edhe vetë Lubonjën, nga të tjerë të cituar dhe nga një farë mediokri si Oliver Schmitt. (jemi që jemi: pse të mos bëjmë edhe një sy qorr sa herë ndodhemi përballë monumentit të heroit në sheshin qendror të Tiranës, meqënëse një injorante gjermane e quan paraqitje të tipit komunist?) Kështu, The Ensemble of Shadows, (ansambli i hijeve) plotësohet. Kokra të qëmtuara andej këtej, çirren me të madhe pse shqiptarët mbështeten në mite kur s’duhet, madje, nëse s’mund t’i fshijnë nga jeta, të pastrojnë historinë pej tyre. Sikur të bëhet fjalë për një këmishë që pas një vapëhere e xhvesh, e nuhat te sqetullat, rrudh fytyrën prej efshit dhe e flak diku. Kemi të bëjmë me mitet, me atë që ka formuar shpirtin dhe vazhdon ta formojë, të shqiptarit dhe të çdo populli tjetër. “Nëpërmjet mitit njeriu ngrihet mbi skllavërinë e përditëshme, ndjek idetë e mëdha të së ardhmes dhe i realizon”, ka thënë sociologu amerikan Peter Berger. (Piramidat e flijimit)

... dhe të gjithë e përligj me individualizmin... në fakt...

Individualizmi fjalë për fjalë është çfarë s’mund të ndahet. In-dividui – i pa - ndashëm. U përdor si term në shekullin e XVIII duke përcaktuar përmbajtjen e njeriut, të përveçmit. Sendëzim i çfarë të dallon ty nga qeniet e tjera si ty. Individualizmi nuk kërcënohet nga grupi sepse njëherësh është tërësi psikologjike vetiake dhe qenie shoqërore. Mbetet i tillë, fizikisht, sa kohë që është një Robinson Kruzo, por nga çasti që shfaqet Premti, atëhere frytet intelektuale bëhen të dukëshme, grupi e njeh dhe pasojnë lidhjet e ndërsjellta që përcaktojnë në ç’masë individi është i asimilueshëm dhe sa lejon të asimilohet si një duhuri e diktuar nga identiteti etnik që formohet mbi bazën e perceptimit që ka për veten etnia në krahasim me etni të tjera. Kërcënimi nuk ushqehet me individin as edhe me individualizmin, përveçse në rastin kur prirja ose dëshira për të qënë autentik, origjinal, është një patjetër dëshirë e fshehur për të sunduar grupin. Kështu kalojmë në shekullin e XIX kur me individualizëm u kuptua mendimi që orienton drejt rëndësisë së një personi në shoqëri e përkundrejt saj. Varet nga sa këto ide që i parashtrohen grupit pranohen, në të kundërt mbetesh mbrapa derës si i paftuar. Në këtë rast, i paftuari ose i pavleri, kërkon të ngjashmit dhe nga çasti kur takon të parin, dyshi formon një grup tjetër nënështrues, po aq kërcënues, nëse mundësia për t’u gjykuar quhet e tillë. Shoqëria vepron në bazë të një ndërgjegjeje kolektive, e kuptuar jo aq si ndërthurje intimitetesh se sa pleksje e kujtesës. Për natyrë, kujtesa është një mozaik, e coptuar në vartësi të individëve që përbëjnë identitetin kombëtar, gjë që vështirëson identifikimin te vetja e domosdoshme nëse kemi parasysh se çdo ndërgjegje është ndërgjegje e diçkaje. Duke qënë vetiake, shpesh i ngatërron, i keqinterpreton dhe ia nënshtron gjykimit individual faktet, të cilat gjatë përzierjes i shndëron në përfytyrime, në shajni. E ndodhur nën goditjet e parreshtura të individualizmit, kujtesa, jeton dhe përjeton një gjendje të përherëshme frenetike, të pandërmjetme, që e bën të nevojëshme sëpari të mbledhë veten, më pas ta njohë, më tej të njohë çfarë përmban, ta pranojë e shumë më pas të përcjellë mesazhin e çfarë përmban në mjedisin që e ka krijuar, si një plotësim puzzle. Në masën që ajo arrin ta bëjë këtë, në atë masë edhe shërben. Përndryshe një shumësi kujtesash që nuk derdhen në një shtrat të vetëm, janë, po të perifrazoj Eda Di, personazhin e romanit Memento Mori: “Shumë vetmi s’përbëjnë një shoqëri”.
Vetëm kur priren për afrim, të mbledhura te e njëjta hapësirë, te një identitet, duke u bërë kolektive, janë në gjendje të prodhojnë historinë e njëherësh mitin. Sepse është tipar vetëm i memories së popullit që ai e ndan midis pjestarësh. Brenda kësaj ndarjeje ndodh bashkimi pa mohuar në relativitet vlerat pohëse. Kështu, nevoja për histori ndiqet nga nevoja për atdhe dhe realizimi i kësaj të fundit kërkon mbështetjen patjetër në mitet.
Individi, kjo farë e mbështjellë me lëvozhgë, mund të hapet e të lulëzojë vetëm në kontakt me tokën, (shoqërinë). Nëse dheu nuk e pranon, shndërohet në një epilog pa prolog. Përzgjedhje natyrale e ngutëshme mbi të cilin shoqëria është. Kur individët rigrupohen jo mbi bazën e ndërgjegjes kolektive, as mbi vlerat e trashëguara të edukimit, moralit etj, madje duke iu kundërvënë gjithë sa përbën identitetin, atëhere kemi shembullin patologjik, sikundër thotë Jung, (2) të një individualiteti të kërkuar, artificial e jo origjinal, ai i linduri që ekziston në pavetëdije dhe si pavetëdije. Ndoshta më keq, vërehet gjendja ku individi është vetë përthyerja, jo i përthyeri.
Nuk ka një individualitet jashtë individit sikurse s’ka një individ jashtë grupit, por as edhe grup pa dy individë. Ndërsjelltësia krijon atë pezulli e cila mundëson të qenët e individit dhe të shoqërisë. Kërcënimi është ndieshmëri vetiake ndaj ideve të grupit, ndaj asaj që në përgjithësi përfaqëson grupin, jo atribut i grupit i cili vepron për vetmbrojtje. Shpjegon pse harrojmë “meqënëse është fatale”, ngaqë je i detyruar të zgjedhësh se nga kush të pëlqen të ndihesh i kërcënuar. Lubonjën e joshin ata që janë kundër identitetit e kombësisë shqiptare. Në fakt edhe aty është i shkrirë me grupin, pra individualiteti i tij tenton të humbë të qenët i tillë, me ndryshimin se kjo i pëlqen. Është si një femër; nuk do të bëjë seks me Iksin përfurndon me Pi grekun. Pavarësisht motivit, në thelb janë marrdhënie seksuale. Veçse në formën e ndjekur nga Lubonja, dëshira për seks është dëshirë për të qenë i sunduar, kjo fëlligështi mazohiste struket te mendimi kështu më pëlqen mua, ose aty ndihem mirë. Qejfi i ha kumbullat tharta, por mëtimi i të qenit i kërcënuar nuk e përjashton kurrsesi të jesh pjestar i një grupi si duhuri, veçse grupi natyral, etnik, nuk mujshon.

...ankohet ngaqë nuk ndihet ai që duhet të ndihet... dhe...

Kjo shpjegon pse orvajtja e Lubonjës për t’u veçuar realizohet nëpërmjet dështimit. Quhet përpjekje për të krijuar një individualitet që detyron të tjerët të pranojnë, nëse s’mund ta përvetësojnë, dëshirën personale që vishet me petkun e një shqetësimi gjoja kombëtar; si nevoja për t’u bërë të ditur, e që synon ta bëjë normë këtë vijë të menduari personale. Një kafshitë bukë, është një copë vërtet, por ruan cilësinë e sëtërës nga edhe është shkëputur, përndryshe është tjetëror diçkaje të quajtur krunde. Këmbëngulja e Fatos Lubonjës për të qenë një individ i “lirë”, autentik e çon kundër rrymës. Dhe sërish ndërhyn Jung kur thotë se mund edhe të shkosh kundër normës duke e vlerësuar normë individualizimin, por përfundimi është një synim patologjik. Është një s’do mend që shpjegon pse perversiteti shalon Rozinantin. Individualizmi që përshkon sitën e liberalizmit çon në anarki. Përhap molepsje. Mendime që shpërnderojnë veç vetes edhe parimet e demokracisë, sepse të pa argumentuara, shndërohen në opinione. Opinioni është vrasës i së vërtetës.

... grindet me retë.

Të fajësosh Enver Hoxhën për paditurinë, sikundër bën Lubonja zbulon mjerimin e qenies, kur mllefet personale fshehin etjen për hakmarrjen që fekondon në pamundësi. Padituria është fakt personal. Mund të jetë edhe masive dhe të fajësosh një regjim për mungesë vëmendjeje ose për një leverdi e kushtëzuar nga qëllime të mirëfillta politike dhe ideologjike. Sigurisht jo për çfarë akuzon Lubonja. Të quash paditurinë masive, (kishte më pak analfabetë njëzet vjet më parë kur sundonte miti i Skënderbeut se sa sot kur dominon miti i Parasë) të lidhur me pse në atë regjim u mshua mbi mitin e heroit, do të thotë të mbulosh paditurinë tënde me një vjegë e cila është një megjithatë që nuk përligj nënështrimin e gjykimit pasionit të errët të urrejtjes. Një regjim, çdo regjim, politik, duhet të zbulojë atë që përbën thelbin e qenësisë së kombit dhe kjo do të thotë të vesh në epiqendër mitin. Ta përjashtosh mitin është njësoj si të nxjerrësh nga shtëpia atë që e ka ngritur shtëpinë.
Nëse i përket Enver Hoxhës merita e krijimit të mitit të Skënderbeut, atëhere të paktën paska një gjë për të cilën duhet t’i jemi mirënjohës.
Duke e krahasuar Enver Hoxhën me Skënderbeun, (referimi i artikullshkruesit), qëllimi është keqdashës sepse shfrytëzohen ndjenjat e kohës për Enver Hoxhën të cilat kërkohen të përcillen në thellësi si erëra të forta për të çrrënjosur edhe Skënderbeun. (stuhi në gotë) Miopia është e qartë. Për çdo figurë, vepra e të cilit në një farë mënyre është e lidhur me fatet e popullit, nga bashkohësit bëhet gjykim i shpëlarë në vorbullën e turbullt të pasioneve politike e vetiake, vlerësimi historik është tjetër gjë dhe kërkon breza të ardhshëm si edhe mjaft kohë. Për Skënderbeun u deshën shekuj, Ali Pashë Tepelena është ende në furrënaltë si edhe Enver Hoxha. Për të fundit nuk u krijua ndonjë mit as u mitologjizua personi i tij. Për Enver Hoxhën u krijua kult. Ku ndryshon miti nga kulti shpjegohet më tej.
Ndërsa merret me Kadarenë, harron, enkas ose jo, për fat të keq të tij, se Kadare tashmë është një qëndrueshmëri e kulturës shqiptare. Ndoshta Lubonja mendon se ka gjetur levën e arkimedit për ta lëvizur, në fakt sposton veten sepse nuk di që vegjeton në kënetë. Komenton një poezi dhe tregon paaftësi në të kuptuarit e poezisë në tërësi, si dhe rolin e fjalës e të simbolit që ajo lejon të përdoren. Pastaj mbrrijmë në përfundimin që Kadare duhet të fshijë nga faqja e dheut poezinë e tij sepse ne tashmë në Europë jemi duke hyrë sëbashku me... Turqinë!!! Është një budallallëk, sigurisht, por s’mund të shmangesh nëse qëllimi dikton; sepse të lidhësh të qenët i ditur ose detyrën për t’u bërë i ditur, me shembjen e mitit të Skënderbeut, është pak të quhet marrëzi, qoftë edhe me disa retushe, psh, ndryshimi i gjendjes civile të Skënderbeut duke e njohur si turk, sllav, grek, pse jo si sllavo – shqiptar, ose si greko-shqiptar... uh, sa variante paska! Dhe që të bëhet kjo duhet filluar me letërsinë, veprat e artit të cilat ndikojnë drejpërdrejt në ndërgjegjen e masave. Është një mjaftë që u bën qejfin të tjerëve, por quhet, nëse jo servilizëm; prostitucion historik.
Cili vend europian është bërë pjestar i komunitetit duke hequr pjesë të historisë sepse i kujton tjetrit diçka jo të përtypëshme?


* * *

Thirrja për dituri nga njëra anë e shoqëruar nga përpjekjet për të shkulur rrënjët historike, me mëtimin se nuk ndodh gjë, s’kanë asnjë lidhje me idetë iluministe, flamurmbajtës i vonuar paraqitet Fatos Lubonja duke e ngjyrosur portretin e tij jo në njëmendësinë shqiptare, por në amtinë e njëlloj individualizmi kozmopolit dhe i lirisë së kërcënuar që mbart, ankojë – kupto si një fatkeqësi antropologjike lindja dhe rritja në një mjedis të caktuar jo vetëm gjeografik por edhe kulturor e etnik. Nga ana tjetër bën salto mortale kur gjykon nacionalizmin shqiptar si shkaktar i fatkeqësive ose nxitës i nacional-shovinizmit sërb apo grek. Marrëzi me bazë histerike jo historike. Në fillim të tetëqindës kur u bë revolucioni grek, është fakt i mirënjohur jo vetëm prania, por rëndësia e shqiptarëve në krijimin e shtetit grek. Ndihma e përkrahja që i dha Ali Pashë Tepelena drejtpërdrejt e tërthorazi si dhe arvanitasit që në atë kohë përbënin më shumë se gjysmën e popullsisë së hapësirës gjeografike të quajtur Greqi dhe kapedanët që i drejtonin, Kollokotroni, Boçari – Marko dhe Not, Kiço Xhavella, Bubulina, Karaskaiqi, etj, sa për listë, qe shumë më tepër se kaq, ishte vendimtare. Madje edhe shqiptarët që ishin në arradhet turke dezertonin duke ndihmuar në këtë mënyrë luftën çlirimtare. Ndodhi që këtë rol historik shqiptarët e paguan shtrenjt sepse borgjezia greke bëri të vetën megalloidenë dhe në vend që të ndihmonte popullin fqinj që derdhi gjak kundër turqve sikundër ishte lidhur besë, i hodhën sytë me lakmi nga tokat e shqiptarit të lashtë sa vetë bota. Askush në Greqi nuk reagoi sepse u vinte për hosh të shpërngulnin shqiptarët nga dheu i të parëve. Nga njëra anë fabrikonin fallsitete, madje edhe kundër asaj ç’ka kanë shkruajtur historianët mbi dymijë vjet më parë, nga ana tjetër ç’rrënjosën monumentet dhe gurët u përdorën për qoshe shtëpish, ndërsa u shkuan plorin varreve për të groposur çdo shenjë jete. I njëjti skenar edhe me fqinjët verilindorë, kur kryengritësit sërbë kërkuan ndihmën e shqiptarëve në luftë kundër turqve. Sërish gjak shqiptari i derdhur dhe sërish e paguam shtrenjtë me territore e shpërngulje masive.
Virtyti i shqiptarit, besa, u përdor kundër vetë shqiptarit. Ja përse vlen për të gjithë brezat “Krushqit janë të ngrirë” dhe përse duhet të ushtojë fort këmbana në bedenat e “Kështjellës” sepse minjtë po përpiqen ta grryejnë nga brenda. Në këtë kuptim vlen vepra e çdo autori tjetër, poeti, shkrimtari, artisti e studiuesi, që të mos përsëritim gabimet.
Nacionalizmi kërcënues i popujve fqinjë është një paanasjelltësi. Grekët dhe sërbët krijuan shtet para shqiptarëve dhe filluan të mendojnë si t’i rrëmbjenë shqiptarit e ngushtojnë sa më shumë atë hapësirë jetike në të cilën jetonte prej një përherësie. I ndodhur përballë këtij kërcënimi, që ishte më i rrezikshëm se pushtimi turk, coptim dhe grabitje njëherësh e tokave nga fqinjët, nacionalizmi i shqiptarit ishte kundërveprim i mbrujtur me dashurinë për dheun e tij, ishte mbijetesë. Edhe pema, sikundër del nga zbulimet e fundit shkencore, është në gjendje të dallojë hijen e një peme tjetër dhe reagon kur hija e tjetrës përzgjatet mbi hijen e vet. Shqiptarët ndryshe nga popujt e tjerë përreth kanë qënë mirë të dallueshëm, qoftë për zakonet e tyre, për karakterin, ose për veshjet e mbi të gjitha ajo që përbën vlerë ata nuk identifikoheshin te feja por te kombi. Kjo nuk është dobësi, por ruajtje e llojit. Dhe këtë ruajtje të llojit, nuk mund ta bënte përveçse duke i dhënë ngjyra të forta e vetiake nacionalizmit pasiv, vetmbrojtës. Pema e ruajti llojin e vet shpjegon biologu Jared Diamond (3), duke i bërë farat ose të hidhura ose aq të forta sa, kushdo, njeri primitiv, shpend, apo kafshë e tokës, që hante frutin nuk i përtypte dot. Ruhej fara, ruhej lloji madje edhe përhapej. Ninullat e nënave shqiptare ngjiznin te fëmija identitetin që do të forcohej më pas. Ndjeshmëri që shqiptari nuk e humbi gjatë mijëra vjetëve. Ndjenjë, që sipas zonjës Durham, i dallon nga popujt e tjerë ballkanas. Vetëm shqiptari thoshte jam shqiptar ndërsa të tjerët pyetjes se kush je i përgjigjeshin jam ortodoks ose katolik. Dashur padashur një nga armiqtë e popullit shqiptar, krijuesi i pansllavizmit, Aleksandër Hilferding (1831 – 1872) duke cituar thënien e një gjermani që sipas tij ishte... “njohës i mirë i shqiptarëve, me të drejtë ka thënë për popujt që janë nën sundimin turk se sllavi, greku e vllahu më tepër çmojnë fenë se lirinë”. (4) Kërkesa për një atdhe të lidhur me një shtet ishte mëse normale. Një ndërgjegje e përbashkët e lidhur me gjuhën zakonet, traditat, historinë, territorin është pohës kombësie dhe jo shovinizëm. Kjo gjë e turbullon zotin Lubonja sepse ai kërkon lirinë për ta vendosur individin e tij gjetiu. Prapa diellit të shkojë por jo duke shkelur mbi shqiptarin.
Kështuqë, kushdoqoftë që sajon një të kundërt, psh si Natalie Clayer e sjellë në shkrim si për të na thënë: e shikoni si na gjykojnë? (E kujt i krisi!) Tregon jo vetëm mosnjohjen e historisë, më keq, shtrembërimin e saj qëllimor për të përligjur shtypjen e shqiptarëve deri në kohët moderne. Madje, nëse i bashkangjit mendimin se “Shqipëria mirë a keq u bë”, atëhere del fare qartë se Lubonja është jo vetëm për 1913, por edhe për status quonë e Kosovës para 1997. Pohimi nga vetë ai se mendimet e tij mund të cilësohen si antikosovare, s’është parandjenjë, është pranim i vetëdijshëm i thelbit antikosovar dhe antishqiptar i mbarsur te mendimi fatalist se Shqipëria mirë a keq u bë dhe harron se të të presin këmbë e dorë do të thotë të krijojnë një sakat i destinuar për të lypur në semaforë. Ndaj edhe kërcen pupthi si një pelivan nga një vend në tjetrin, kërkon mbështetje te filozofia, individualizmi, mitologjia, e koncepte të tjera, sërish duke u ngatërruar midis flokëve të Meduzës. Flet nga pozitat e njëlloj kozmopolitizmi që drejtohet kundër nacionalizmit dhe qahet sepse ky nacionalizëm e bën të ndihet i kërcënuar individualizmin e tij. Nuk ndalet këtu, por përmbajtjen e nacionalizmit shqiptar e lakon dhe njëherësh interpreton si ia do qejfi. Të gjithë popujt e botës, thirrjen e atdheut e konsiderojnë më të shenjtën dhe të shkosh kundër saj, në kuptimin etik është poshtërsi, në kuptimin fetar është mëkat dhe në kuptimin atdhetar është tradhëti.
Krahasimi me Hitlerin dhe ngjethja e mishit është vetëm një ndërthurje e reagimit me retorikën në mungesë të plotë të emocioneve, fallsitet.



1 - O mendje mjerane njerëzore, o shpirtra të verbër – Lucrezio, “De rerum natura”, libri i dytë fq 158 vargu 14.

2 - C.G.Jung “Tipi psicologici “Identità” fq 404, “Individualità” fq 419, “Individuazione”, FQ 419-421, “Individuo” fq 421.

3 – Jared Diamond, biolog, profesor në Universitetin e Kalifornisë në Los Angeles, libri “Armi, Acciaio e Malattie” (e shqipëruar “Armë, Çelik dhe Sëmundje”) botimet Einaudi, pjesa e dytë, “Si u zbulua agrikultura”, kap i VII, “Si të bësh një bajame”, fq, 86 - 99. Libër i vlerësuar me çmimin Pulitzer 1998 dhe për të cilin Bill Gates shkruan se “Libri i mrekullueshëm i Diamond, i bën ballë problemit qendror të historisë sonë: përse europianët dhe aziatikët kanë dominuar thuajse gjithë planetin, dhe jo afrikanët, amerikanët vendas ose popuj të tjerë?”

4 – Mark Krasniqi “Gjurmë e gjurmime”, fq 309.

Vijon... Perse shqiptaret nuk jane shoviniste...veshtrim panoramik mbi antikitetin.
 

Ergler

Primus registratum
Re: Fatos Lubonja, shakaxhiu i 21 -it...

F Lubonja eshte bere tamam si S Ngjela duke mos lene te tjeret te flasin,por vetem ai.Hahahaha!Mendoj se te dy kane rrjedhur nga pak.
 

atman

Forumium maestatis
Re: Fatos Lubonja, shakaxhiu i 21 -it...

* * *
Sikundër thashë, një vështrim kalimthi vlen gjithmonë si një orvajtje për të gjetur rrënjët dhe nganjëherë mjafton ta fillosh me një pyetje që duket aq banale:
Është vërtet pula e botës më e majme?
Mundet. Por shqiptari nuk ka dëshiruar kurrë pulën e tjetrit. Pra ai nuk ka qënë kurrë shovinist, për pasojë edhe nacionalizmi i tij nuk është një përbërje kërcënuese për qenësinë e të tjerëve, si ata jashtë trojeve të tij ashtu edhe ata që thithin me të të njëjtën ajër.
Pse?
Niçe thotë se kur shikon gjatë humnerën edhe humnera të shikon ty. Kjo e tremb Fatos Lubonjën ndaj nuk afrohet për të parë thellësinë marramendëse të shqiptarit, rrënjë që humbasin në brendësi të kohëve mitike dhe historike. Paraardhësit e shqiptarëve ishin të shtrirë gjeografikisht thuajse në gjithë Europën. (janë të gjitha gjasat që pararendësja e shqipes, trako -ilirishtja dhe protoilirishtja, të jetë gjuha e folur para kullës së Babelit dhe se mjaft fjalë të saj që janë pronësi edhe e gjuhëve të tjera, nuk flasin për gjenezën e përbashkët indoeuropiane, përndryshe shqipja do të qe rezultante e një pamundësie; gjuhë e lentuar duke huazuar fjalë andej këtej, domethënë po aq artificiale sa edhe esperantoja. Nëse jo, është pranuar si dega e parë e trungut indoeuropian. Atëhere pyesim: përse nuk lindën të tjerat para saj? Çfarë epërsie i jep asaj ky fakt?) Privilegji për të krijuar konceptet dhe mbi të gjitha ose një nga të gjitha për të emëruar.
Dëshmi është toponimia.
Fillon nga deti Balltik në veri, etimologjikisht fjala “baltë”, liqeni Balaton në Hungari. Zbresim në Piemont (Itali) dhe shikojmë se një nga lumenjtë quhet Dora Baltea i përbërë nga dy degë Dora dhe Doire, “Doire” të le përshtypjen e shumësit të shqipes “dorë”. Sidoqoftë do të gjejmë shumë “duar”, jo si tregues varfërie, por si shprehje e një imagjinate të pasur, degë që ushqejnë me ujra jo vetëm lumin, por edhe fantazinë krijuese si edhe jetën vetë. Qytetërimet e para ishin anës lumenjve. Dora Baltea... Një dorë dhe’ - sërish fjala “baltë”, diçka e zakontë pranë ujrave. Në asnjë gjuhë tjetër balta nuk rifiton një ngarkesë të fuqishme emocionale si pohim i atdheut, i vendit, (poezia e Çajupit). “Palta” në dialektin lombard e venet - vend, është balta në shqip, ndryshimi është një bashktingëllore e shurdhët që ka ruajtur xhelozisht, formën arkaike.
Fisi i dorëve i zbritur nga alpet e Shqipërisë së sotme ishte një shpërngulje e cila nuk dihet përse u bë, ndoshta e detyruar sepse ata pas vendosjes në Peloponez do të quhen Akenj dhe do të drejtojnë luftën kundër Trojës të ngritur si qytet nga Dardanët me të cilët kishin qenë fqinj në territoret e dikurshme. Akenj duket se e ka prejardhjen nga fjala Hakë. Akenj - akmarrës - hakmarrës.
Një pjesë e dardanëve kanë luftuar edhe kundër faraonit Ramses II. “Tashmë i poshtri Hitit kishte mbrritur në ato vise, pasi kishte bashkuar të gjitha vendet deri në det: kishte ardhur gjithë vendi hitit, naharina, Arzava, dhe vendet Dardane...”(5)
Në historinë antike të Siçilisë ndeshim qytetin Entela të Elimëve. (Elimi ishte një nga gjeneralët trojanë që u larguan pas rënies së Trojës, shok i Eneas e që i dha emrin një pjese të ishullit). Entela përdoret si emër i përveçëm vetëm nga shqiptarët. Antikë banorë të Siçilisë ishin edhe Sikanët. Thuhet se nuk ishin racë indo-europiane, por pësuan ndikimin e një populli indo-europian. Homeri thotë se zotëronin pjesën më madhe të ishullit dhe i quan pikërisht Sikanë. Rrënja Sikë ose Thikë ka formuar fjalë dhe emra të përveçëm.
Sikeun e gjejmë si emër të përveçëm tek Eneida e Virgjilit. Ishte burri i Didonës dhe njëri nga më të pasurit e Fenikisë. U vra nga kunati i tij Pigmalioni, ziliqar për pasuritë që desh t’i përvetësonte. Hija, ose vegimi i Sikeut iu shfaq në ëndër gruas, Didonës, duke i thënë të largohet nga Tiro sepse Pigmalioni po bënte plane ta vriste edhe atë. I tregoi edhe se ku e kishte fshehur thesarin aq të lakmuar. Didone mori thesarin dhe iku nga Kreta duke shkuar në Afrikë ku themeloi Kartagjenën. Duket se Shekspiri e mori subjektin e tij të Hamletit pikërisht nga kjo ngjarje.
Sikan – kemi rrënjën Sikë – Thikë. Në fjalorin e gjuhës italiane, fjala sicar shpjegohet etimologjikisht me emrin sikë – thikë të marrë nga ilirët e Dalmacisë e të Dardanisë, ose sipas enciklopedisë Eureka 2000, - sica (shumës – Siche) – pugnale (kamë ose thikë) e përkulur e përdorur nga gladiatorët thrakas në Romën e vjetër.
Pra, si e shpjeguar me prejardhje nga dialekti dalmat, dardan apo thrakas, vërtetohet që këta popuj flasin të njëjtën gjuhë e mbi të gjitha hedhin dritë mbi emrin e popullsisë Sikane si një pjesë e trungut trako – ilir e shkëputur gjatë emigrimeve shumë të herëshme ose e shtrirë natyralisht në kohë akoma më të herëshme, dhjetra mijëra vjet më parë.
Kur, çdo lombardas shqipton fjalën “lumbard” padashur ose pavetëdije, ai ka shqiptuar një kompozitë; “lum – lumi” dhe “bard - bardh” pasuri e shqipes e trashëguar nga ilirishtja; Bard – bardhë. Keltët më 21 mars festonin fillimin e zgjatjes së ditës, të dritës mbi hemisferë dhe e quanin festa bardike ose Alban e Ilir. Huazim në total, festë dhe fjalë bashkë? Ndoshta. Jo pse nuk arrinin të kuptonin përmbajtjen, ndryshe festa s’do të lidhej me zgjatjen e dritës por gjuha e tyre rridhte nga ilirishtja dhe tima qe natyrshmëri e një dege të shkëputur nga trungu që nëpërmjet shtegëtimeve plenohej gjetiu. Në ngadalësinë e një mjedisi tjetër u lentua një shumësi individësh që u trajtësua si një identitet i ri, i ndryshëm. Teoria e gjuhësisë, e përhapjes së gjuhës njësoj si valët rrethore të ujit, shpjegon mësëmiri pse në kufijtë e largët, psh te arbëreshët ose arvanitasit ruhen fjalët e vjetra. Shtegëtarët e mesit të mijëvjeçarit të dytë p.e.s, që do të dynden në Ballkan dhe shumë vonë do të quhen grekë, pasojë e devijimit morfologjik të fjalës ilire“gërxh”, u hutuan, u mahnitën dhe u namatisën nga mitologjia që gjetën në këto treva. Mrekulli dhe bukuri që do ta përvetësojnë në total sëbashku me Olimpin e perënditë, pa bërë përpjekje të kuptojnë domethënien sepse vetë domethënia e tyre është një post- facto.
“Emri Zeus, përfshin dhe shpreh nëpërmjet tingujve, imazhin krijues të thelbit, meqënëse, ata të cilët diktuan emrat e gjërave nisur nga epërsia e diturisë së tyre, dëshiruan, kësodore, si ata skulptorët e jashtëzakonshëm, të përdorin emrat si imazh, për të bërë të dukëshme cilësitë” - ka thënë Demokriti. (6) Pra siç shohim, për filozofin, emri (onoma) qëndron mbi gjënë (Pragma) sikurse statuja mbi modelin e saj.
Emri i Britanisë ka në rrënjë fjalën Bri – e prejardhur nga emri i nipit të Eneas, Briu që u shpërngul drejt ishullit ku edhe u ngul, por gjejmë edhe emrin Brindisi dhe stemën e qytetit dy brirë të shkëmbyer, gjesti i njohur i një miqësie që rrënjoset dhe i sinqeritetit. Në italisht shënon dollinë.
Pa u zgjatur, shtrirja ishte kaq e madhe sa kjo hapësirë jetike nuk mund të shërbente për të fabrikuar thënien: “Pula e botës është më e majme”, ose “Bari në shtëpinë e tjetrit është më i gjelbër”, sepse nuk kishte një oborr të tjetrit përreth ku të çukisnin pulat. Ai që ka gjithçka nuk synon atë pak a shumë të tjetrit. Përkundrazi, të ardhurit, pa lëng e plëng, rrëmbyen ç’mundën nga vendasit. Fabula e ferrës që i kërkoi pak vend vreshtit, nuk përfaqëson shqiptarin por të ardhurin. Shqiptari edhe kur formoi shtetin e tij me kufij të cunguar, me disa pakica të huaja të rastësishme brenda, nuk u soll kurrë me shovinizëm. Nuk përbënte një rrezik kundër vllamëve, grekëve, maqedonasve ose ndonjë grupimi të vogël që tashmë të kujtojnë mëtuesit në shtëpinë e Uliksit, të ngritur pikërisht rreth trungut të ullirit – shtrat – simbol i përjetësisë.
Përdhunim i shtëpisë së tjetrit. Këtu duhet kërkuar edhe urrejtja.
Burimi i shovinizmit duhet parë te pansllavizmi dhe ortodoksia që iu gjunjëzua. Arriti madje te fakti i dhimbshëm të hedhë shqiptarin në luftë kundër shqiptarit. Suljotët kundër shqiptarëve myslimanë. Histeria ka qënë e përmasave të tilla sa grekët shenjtëruan Frosinën, një ish prostitutë e dënuar nga Pashai i Tepelenës, vetëm që të ngjallnin dhe nxitnin urrejtje kundër shqiptarëve.
Ndërsa miti i Skënderbeut nuk u krijua për të shprehur urrejtjen kundër turqve të sotëm, por kundër turqve të dikurshëm; pushtuesit dhe qe normale. Folklori shqiptar këndon, përjetëson dhe logoris, për ata që bien për lirinë e vendit, jo për grabitësit, vajton nga dhimbja e madhe shpirtërore e shkaktuar nga të tjerët sa herë që i kanë shkatërruar vatrën, por nuk dëshpërohet, as edhe thyhet. Pikërisht te fjala e fundit (thyhet) gjendet e vërteta, ashtu sikundër te ferra e vogël fle lepuri i madh. Dëshirojnë që ne të përulemi, të thyhemi. Te e fundit nuk është faji tonë pse të tjerët nuk kanë thellësinë kohore, lashtësinë dhe historinë që kemi ne.



* * *


Mjafton të hedhë një sy përreth, për të parë qoftë edhe kalimthi çfarë ndodh me popuj të tjerë europianë, thjesht për analogji, ose për të mos rënë brenda.
Zhana D’Ark – në kujtesën e francezit është simboli i atdheut, i njeriut që luftoi për lirinë dhe bashkimin e Francës, është Madam Franca e jo një madamë e përdalë sikundër një Skënderbe maskara që propozon Lubonja dhe liliputët pasndjekës. Madje francezët kanë krijuar mitin e Luigjit të XIV duke e quajtur mbreti diell. Ndërsa Zhak Rasin do të pyesë për mbretin diell: “Sikur fati ta kishte lindur në çdo lloj errësire bota, duke e parë, do ta njihte padronin e saj”? (7) Imagjinoni, quhet padron i botës!
Italia s’mund të kuptohet si shtet unik pa Garibaldin.
Polonia shndëroi në mit kënetën dhe pyllin Bialowieska dhe bizontin që vegjeton në të duke ia përshtatur idesë së bashkimit dhe pavarësisë kombëtare. 1500 vargjet që shkruajti Hussowski për bizontin që jetonte në këto anë, saga e tij, gjithë vështirësitë, përpjekjet për ta mbrojtur pyllin nga hordhitë shkatërruese, kurorëzoheshin me fitore. Armiqtë dështonin. Nuk e vrisnin dot Bizontin dhe pylli këndellej. Gjithmonë fitimtar. Pikërisht këto përpjekje shërbyen pasqyra ku aristokratët fillimisht, e më pas populli polak, filluan të shohin vetveten, vetë polaku identifikohej me bizontin.
Në linjën Sherwud (quhej pylli i famshëm) - Robin Hud – Rikard Zemërluani, anglezët identifikoheshin. Për ta, kjo pjesë historie thuajse e mitizuar, nuk është vetëm një zbavitje për fëmijë, por ka një domethënie të madhe sepse shohin te pylli i Sherwood – it mjedisin e tyre.
Këta: (ndër të cilët Natalie Clayer, Berndt Fischer, Noel Malcolm) duket se harrojnë këtë fakt kaq të rëndësishëm të trajtuar kurdoherë dhe kaq gjerë nga të gjitha fushat e format e artit. “Ndër të cilët” harrojnë se Kipling i thurrte himne perandorisë që kishin ndërtuar, perandorisë ku nuk perëndonte dielli kurrë duke bërë të vetën si simbol krenarie luanin edhe pse luanë në ishull nuk ka patur kurrë. “Ndër të cilët” lenë në harresë se “Post imperial – tristesse” që pështjelloi mendjen dhe qenien engleze pas lufte sepse po përjetonin perëndimin e perandorisë, shpirti tashmë i hallakatur, e shtronte si një urgjencë rigjetjen e vetes, të individit dhe të identitetit, të rigjente Un-in, për të shpëtuar qenien, individin e sëbashku me të edhe grupin, shoqërinë, kombin duke e nxjerrë nga labirinti ku endej në errësirë, simbolikisht kaq e ngjashme me endjen e ebrenjve në shkretëtirë:
Kështu guri.
Një gur i burgosur si asgjëja në gjithësi.
Krijuar nga një gjumë i zi...
(Vargje nga poezia Pibroch të Ted Hughes)
Nga kjo gjendje tronditëse mund të dilte vetëm duke përdorur fillin e Arianës dhe për fat këtë rol e luajti poezia e poetë si Ted Hughes, Hill, Tomlinson etj. Kjo poezi shpëtimtare iu drejtuan Unit psikologjik duke e kaluar kujtesën nga filtri i historisë në atë të mitologjisë për të gjetur përgjigjen e pyetjes “Kush jam”? vetëm në atë mjedis ku edhe modelohet e ripërtërihet në një kurrsesi para syve tanë. Ç’ka ndodhi me popullin anglez, ishte jo si një ndëshkim por si një ringjallje e paraprirë nga poezia. Ndërsa ne duhet të heqim dorë nga Kadare sepse na qënka ndërtuesi i miteve komuniste - sipas Fatos Lubonjës.
O tempora! O Mores! (8)

* * *
Në fakt qorri e gjen vetë gropën...

* * *
Para disa vitesh ndërsa kërkoja një rrugë në një zonë të panjohur, periferike, të Milanos, pyes të parin që më doli përpara, një zezak senegalez.
- Nuk e di, - tha, - jam i huaj - shtoi.
Kam qeshur me vete njëcopëz herë. Ishte e nevojëshme që zezaku në Itali të thoshte se jam i huaj? Mund të kishte shtetësinë italiane por si origjinë, kombësi, i përkiste tjetër etnie.
Aludoj për ebrenjtë.
Për fat të keq të tijin, autori humbet drejtpeshimin sepse nuk ka kthjelltësinë e mendimit. Mungesa e kësaj qartësie pason edhe një keqinterpretim të historisë së popullit ebre’. Në këtë mënyrë jo vetëm që shkel në dërrasë të kalbur por edhe i fyen ebrenjtë. Shkruan në atë mënyrë sa krijon përshtypjen se fajtor për holokaustin janë ata vetë, ata me nacionalizmin e tyre, (që, në vitet tridhjetë ishte një komb pa atdhe) sepse nuk u shkrinë me të tjerët (sipas Lubonjës duhej bërë meqënëse s’kishin atdhe dhe kështu duhet të veprojnë të gjithë shqiptarët jashtë kufijve të Shqipërisë) sepse të dalluarit edhe i ndëshkoi. Nuk ishte një zgjedhje e ebrenjve izolimi, ose mbyllja brenda komunitetit, i quajtur nacionalizëm i dënuar(!!!), por qe një shtrëngim.
Historikisht, për kohën që sundoi paganizmi, mbi ebrenjtë nuk rëndoi asnjë paragjykim. Kishte mjaft bërthama ebrenjsh në Romë dhe Aleksandri, të lulëzuara dhe të shkrira me shoqërinë kohanike madje të përkrahura nga perandoria romake për rolin e tregëtarit që luanin, por edhe nga fakti që perandoria duke përfshirë mjaft popuj brenda, respektonte besimet pagane. Duke qenë në përgjithësi tregëtarë, urreheshin nga përfaqësuesit e kulturës agrare të cilët e gjykonin të padrejtë që nga prodhimet e tyre dikush tjetër të nxirrte fitime, por e pranonin si një të keqe të domosdoshme. Aristokracia edhe pse i shikonte me përbuzje për zanatin që ushtronin, sërish ndalej te përçmimi.
Kur kristianizmi u bë besim zyrtar i perandorisë, shek. i IV e.j, ndryshoi qëndrimi. Ebrenjtë mbajtën fenë e tyre e njëherësh nuk u përpoqën t’ua detyrojnë të tjerëve, sikundër bëri kristianizmi. Burim vendimesh me pasoja fatale i shohim më vonë. Mbledhja e IV e peshkopëve të kishës katolike në basilikatën Shën Xhovani të Lateranos, viti 1215 (concilio Lateranense) që krahas të tjerave, luftën kundër herezisë e shtriu edhe me vendimin që ebrenjtë të mbanin shenjën, yllin e Davidit, me qëllim që të dalloheshin në rrugë, shenjë përbuzëse; ndëshkimi si vrasës të Krishtit - Zotit. Vazhdoi me vendimin e 12 Korrikut 1555 të papës Paolo IV, “Cum nimis absurdum” pak a shumë në shqip do të thotë; “meqënëse është tej mase absurde” në të cilën ebrenjtë ishin të detyruar të mbanin brenda shtetit papal shenjën e verdhë, s’kishin të drejtë pronësie dhe mjekët ebrenj s’duhej të kuronin kristianët, vazhdon me krijimin e getos së Romës e cila gjenezën e kishte në Venecia. Kjo është prova që tregon se si një paragjykim mund të kthehet në ideologji e politikë. (Papa Vojtila i kërkoi ndjesë popullit ebre, natyrisht nuk riparon dëmet, por njohja e fajit është një qëndrim moralisht i vlerësuar.)
Vetëm në mesin e shekullit të nëntëmbëdhjetë me lindjen e nacionalizmit, antisemitizmi mori një ngjyrë tjetër akoma më kërcënues sepse synoi zhdukjen fizike. Pak a shumë u vërejt në të gjithë Europën e zhvilluar industriale të kohës. Në Gjermani tashmë i dimë frytet që dha, por edhe francezët e kanë përvojën e tyre me çështjen Dreifus. Përgjigja e ebrenjve ishte pasive; shpërngulja në masë drejt Polonisë.
Megjithatë ka një pyetje këtu:
Cili është mesazhi që përcjell Fatos Lubonja me antisemitizmin e tij?
Shqiptarë hiqni dorë nga nacionalizmi sepse do ta pësoni si ebrenjtë? Nëse Lubonja është i të njëjtit mendim me ata që cilësojnë dhe ngjyrosin nacionalizmin shqiptar si antisllav e antigrek, përderisa e sjell në shkrim pa mbajtur qëndrim të kundërt, por as edhe të argumentuar, atëhere nuk duhet të ankohet për reagimin instiktiv e vetmbrojtës, reagim që ndërtohet mbi mitet, figurat, legjendat dhe mbi historinë e shkuar në të cilën shqiptari gjen strehën kur cënohet.

* * *
Është vërtet çmitizimi njohje?
 

atman

Forumium maestatis
Re: Fatos Lubonja, shakaxhiu i 21 -it...

Per nje gabim nuk muna te vija referimet.

5 - Historia botërore, vëll. I parë, Egjipti i vjetër, pjesa e tretë – Perandoria, kap. i XI Ramsesët, fq 286.
6 - “I Presocratici. - Testimonianze e frammenti”. Editori Laterza, kapitulli mbi Demokritin, fq 777 paragraf. 142
7 – “Il re Sole – Mbreti Diell” Jeta private dhe shoqërore e Luigjit të XIV, autor Guido Gerosa
8 - Cicerone “Le Catilinarie”, fq 89 – Fabri editori.
 

atman

Forumium maestatis
Re: Fatos Lubonja, shakaxhiu i 21 -it...

Ç’është çmitizimi dhe dekostruktimi e të tjera...
Janë dy fjalë kyç në të cilën ngrihet loja e Lubonjës për të shembur mitin e Skënderbeut.
Edhe pse pohon se nuk ka për qëllim të shembë mitin e Skënderbeut, vetë përdorimi i fjalës çmitizim hedh posht atë që pohon. Një harakiri? Ndoshta.
Në gjuhën shqipe tingulli dhe shkronja “ç” përdoret si për të krijuar folje nga emra që u heq kuptimin, ashtu edhe folje nga folje të tjera me kuptim të kundërt, psh – armatos – çarmatos, - mitologjizoj – çmitologjizoj, etj. (shiko “Fjalor i gjuhës së sotme shqipe”, botim i Akademisë së shkencave, Tiranë 1980.) Është një harakiri. Të çmitologjizosh do të thotë të shembësh mitin, ta rrëzosh plotësisht ngrehinën e tij. Njeriu ka vdekur, tashmë duhet vrarë heroi.
Madje autori kur përdor fjalën çmitizim në kllapa ka mbyllur atë dekostruktim ose dekonstruktim me shkronjën “n” – sikundër e ka shkruajtur dhe sërish gabon në mënyrë të trashë sepse “çmitizim” në shqip nuk ka si korrenspodencë, përshtatje ose përkthim korrekt, në italisht “dekonstruktim” dhe anasjelltas. Por, nëse pranohen si të tilla, atëhere vetiu edhe dekostruktimi është shembje. Në gjuhën italiane “Costruzione” (ndërtoj) ka si të kundërt fjalën “demolizion” – shembje, rrënim, “distruzione” – shkatërrim.
Atëhere për ta shpëtuar autorin e ndreqim termin dhe e shikojmë në një mënyrë tjetër.
Dekostrucionizëm.
I përdorur në këtë formë adresojmë mendimin te një tendencë filozofike dhe kritikë letrare kohanike të themeluar nga francezi Derrida. Ajo që për dekostrucionizmin njihet si thembra e Akilit është të konsideruarit e realitetit si një shumësi pandreqësish gjërash të pandreqëshme, kjo kërkon ta marrësh e rimarrësh në dorë pafundësisht një pjesë të tij, ose një fije të kësaj kripe duke kërkuar të vërtetën, atë të vërtetë që fshihet sepse bazohet në një lojë përcjelljeje të përherëshme, (pak a shumë çfarë ndodh me përrallat si një tejbartje e pafund e kohës – e papërcaktuar). Mirëpo ndjekësit pranojnë se të gjitha përpjekjet për të shpjeguar (kupto arnime) duhen parë si rindërtime të pjesëshme. Tërheqim vëmendjen te ky pohim:
Duhen parë si rindërtime arbitrare, të padrejta në kufijtë e një tërësie të përcaktuar domethëniesh – pra shkojnë nga shkojnë dhe e kanë të nevojëshme një tërësi të përcaktuar pa të cilën mbeten si peshku pa ujë sepse njeriu që të hajë bukë duhet të ketë bukë.
Është thelbi i dekostrucionizmit që tregohet i pamëshirshëm për Lubonjën.
Edhe pse Lubonja nuk i drejtohet, po shkruaj disa fjalë për Demitizimin duke zgjeruar hapësirën. Demitizimi në vetvete është term specifik. Prifti protestan, teologu, Bultmann, e futi në fjalor, në një diskutim që përfshiu thuajse “kokat intelektuale më të mëdha” gjatë luftës së dytë botërore, duke synuar të çlirojë kristianizmin nga elementët mitologjikë që quheshin të kapërcyer nën këndvështrimin kozmologjik, i cili fokuson (ka si objekt) tashmë një univers në lëvizje, në zhvillim, (nuk është më ai i kohës kur u shkruajtën dhiatat) duke ia përshtatur dijeve të njeriut modern. Vlerësohet si një orvajtje për të njohur, por mbetet në këto kufij sepse ndryshe nga sa thoshte Bultmann, miti i dhjatës së re nuk soset, shterret, gjatë shpjegimit të gjithësisë, ka edhe një vlerë që i shpëton kozmologjisë dhe kjo është jeta, një thelb i pakapshëm, thuajse i huaj për kozmologjinë të cilën e intereson gjithësia dhe zhvillimi i saj. Megjithatë, njeriu i drejtohet mitit të Adamit dhe Evës, jo pse është shpjegimi i vetëm që i bëhet krijimit, as edhe pse ngaqë është një shpjegim më shumë, por sepse përmban e përcjell një ngarkesë emocionale e psikologjike që e ndihmon shoqërinë e sotme të kuptojë tërthorazi një kohë kur ai nuk ka qenë e pas kësaj ta përvetësojë si një përvojë mbi të cilën ndërton norma të etikës.
Nëse përdorim arbitrarisht sitën e kozmologjisë edhe për mitin e Skënderbeut, domethënë duke u përpjekur ta demitizojmë, nuk befasohemi pse kalon përtej miti në gjithë madhështinë e vet sikundër nuk habitemi pse shikojmë sipër krundet, (qëllimi për ta rrëzuar). Nuk bëhet fjalë për ta parë historinë në një mënyrë të re, mbi bazën e fakteve të reja, që megjithatë e humbasin forcën ndikuese kur ndodhemi përballë një personazhi historik, vërtet të ngrirë në një kohë mirë të caktuar, por nga ana tjetër që iu nënështrua ecurisë drejt mitizimit, gjë që përjashton vetiu prekjen. Sikundër shpjegohet më poshtë, bëhet fjalë për çfarë vëmendëson mitin, domethënë heroin e jo qenien.
Çdo hero është njeri, por jo çdo njeri është hero.
Njeriu mbërthehet me të mirat e të këqiat e karakterit midis dy datave; lindjes e vdekjes, ndërsa heroi i mitizuar kapërcen vetë heroin dhe vlera e tij pushton hapësirën ekzistenciale të kombit, do të thotë se qenësia autentike e personit nuk mbaron në mënyrën po aq prozaike të fizikut në ditën e vdekjes, thelbi i përcillet së ardhmes si një pakundërshti e kushtëzuar nga fakti që s’duhet prekur sepse është e tillë për natyrë si edhe pse tashmë është vlerë për një komb të tërë e që duhet përdorur sa herë e lipsin ngjarjet, kjo ecuri njëherësh injoron mendime e dëshira individësh.
Edhe sikur të pranojmë se ai nuk ka asnjë qëllim ta shembë mitin përveçse ta ndryshojë ose përshtatë, për fat të keq të tijin të ndryshosh mitin është njësoj si të privosh lëvizjen nga vetë lëvizja.

* * *

Çfarë është miti?
Lubonja flet për mitin mbi bazën e disa njohurive folkloristike, apo leksikore. Gjë që nuk e kursen nga pozita qesharake kur u bën thirrje të tjerëve për t’u bërë të ditur.
(Udhakonjësit përrallaxhinj, si Pëllumb Kulla, Franko Egro (citimet e Lubonjës). Më vjen keq por duhet t’i likuidoj që këtu, për t’u kursyer lodhjen.
Përralla fillon: Na ishte njëherë...Elementi kohë humbet plotësisht. Kjo është veçoria kryesore që e dallon mbi të gjitha nga historia si shkencë e cila patjetërson ekzistencën e kohës e të datës si një domosdoshmëri eshtrash. Kur flasim për Skënderbeun kemi data të njohura që e suazojnë atë saktësisht në një periudhë të caktuar të historisë. Shkurt kemi një personazh historik. Mund të bësh përralla, por s’mund ta përrallizosh heroin, sepse po evendose në kohë heroin duhet t’i thuash natën e mirë përrallës. Ta mbash si përrallë, do të thotë të përjashtosh historinë nga historia dhe heronjtë mbartës. Përralla është një trashendencë (tejbartje) e përherëshme e kohës në të cilën qëllimi nuk është kallzimi i së vërtetës, por zbavitja e dëgjuesit. Si edhe është një përjashtim apriori i çdolloj ngarkese fetare... Na ishte njëherë...mund të kthehemi mbrapa deri në big bang)
I rikthehemi mitit.
Sipas të gjithë fjalorëve, me “Mith – Mithe” kuptohet një rrëfim. Thuhet se vjen nga greqishtja por ndoshta gjemë një kompozitë të shqipes; Mi – the, Mi tregove, Më rrëfe, dhe në këtë pikë lidhet çuditërisht edhe me një figurë mitologjike sikundër është Errëfeu – Orfeu, rrëfimi mbi krjimin e botës. Pak rëndësi ka. Çfarë vlen të theksohet është një rrëfim dhe i shenjtë.
Të qenët i shenjtë është cilësia e parë, gjë që detyron nderim dhe paprekshmëri. Askush, pasi ka mbaruar ky proces, (mitizimi), nuk gëzon të drejtën ta dhunojë çfarë miti përfaqëson e përcjell. Dhe me përfaqësim nuk kuptohet vetëm një mit si i tillë, por gjithë roli që luan në shoqëri përfshi edhe individin e formimin e tij. “Shënoj ndërkaq si ide etnike; përfytyrimi mitologjik e lidh individin pas sistemit të tij të njohur të ndjenjave, aktivitetit dhe besimeve historikisht të kushtëzuara, duke e bërë një pjestar të aftë të një organizmi shoqëror”. (9)
Miti orienton që nga thellësia e kohës kulturën e së ardhmes. Si pjesë e ndishme por e padukëshme e njëhershmërisë që përvetëson vlerat e së tashmes duke u shndëruar në anteram (pararendës), ai ngrihet dhe shtrihet si një urë midis së kaluarës dhe të ardhmes. Vëmendëson kulturën drejt së kaluarës dhe nxjerr nga rrjedha historike atë përbërje themelore që kërkohet detyrimisht e paluajtur. Kjo do të thotë se protagonisti i mitit i përket një realiteti të pandryshueshëm. Sepse miti, ose koha në mit, ka tjetër rol nga ai në histori, është një kohë në prapaskenë, kohë para kohës dhe kohë pas kohës, njëhershmëri në të cilën e përmban atë, por edhe që kërkon të çlirohet prej saj si një vetiu, ku duhuria duke qenë një kaq e prerë zbulon origjinën e ngjarjeve që kanë ndodhur e që s’mund të ndodhin, ndaj edhe i muros në ndërtesën e gjithëshme. Ja përse miti quhet metastorik, sepse ngjarja në të i qëndron pastajësisë dhe mëtejshmërisë së fakteve që rrjedha e historisë afron. Miti shndërohet vetiu në mbajtës – ruajtës konceptesh dhe jo normash e rregullash vulgare të cilat pjellin përçartje. Heroi mitologjik nuk është shenjtor, pra as kult, (theksoj se kulti ka ngarkesë fetare si kur lidhet me adhurimin ndaj Zotit, ashtu edhe kur ngrihet mbi një individ të caktuar, duke i veshur atributet e një perëndie. Ndryshim tjetër nga miti është se një veprim kulti është i detyruar, pra nuk je i lirë të mendosh si të duash e të zgjedhësh formën që dëshiron në marrdhëniet dypalëshe. Duhen zbatuar rregulla të përcaktuara mirë dhe rebelimi ndaj tyre ndëshkon. Ndëshkon si në rastin e kultit të mirëfilltë fetar ashtu edhe në mos respektimin e kultit të individit. Për kultet ekzistojnë ligje, ndërsa për mitin jo. Nuk është dënuar njeri pse kërkon të boshatisë veten nga mitet.) në vijim, heroi mitologjik nuk është kult sepse nuk i ngremë tempuj dhe as blatojmë, nuk kryejmë ritualitete duke përtypur nëpër dhëmbë ndonjë lutje, sikundër bëjmë në rastin e një shërbese fetare. Askush nuk bën kryqin kur kalon pranë monumentit të Skënderbeut. Miti vetë po, kjo do të thotë se miti nuk është traditë, por pasojat e tij, janë të tilla, shndërohen në traditë e zakon, domethënë shenjtërohet vetë domethënia e mitit e cila ngjizet nga vepra e ndjekur nga qëllimi, zbulimi i një origjine, prejardhjeje, të caktuar, ose heroizmi i një kohe. Asnjëherë, krijuesi i mitit nuk është pjestar i mitit por në çdo mit kemi një hero mitologjik.
Përshembull figura e Skënderbeut dhe liria e atdheut janë pandarësi, simetri e njëra tjetrës sepse i përkasin realitetit që duhet të jetë identik me veten, i pandryshueshëm qoftë për mekanizmin e brendshëm që ndërton mitin, qoftë edhe për arsyet që e kanë krijuar. Në këtë mënyrë mënjanohen pësimet e panevojëshme e të rrezikëshme (sikundër po ndodh) që shkakton një kotësi në përpëlitjet për t’u ngritur në fuqi.
Krijimi i miteve të tjera, të reja është një kërkesë e jetës, por kjo nuk është bërë mbi gërmadhat e miteve të vjetra. Madje tendenca nuk vihet re as edhe në mitet intelektuale. Janë krijuar vepra letrare të shumta në thellësi të kohës e tashmë, mbështetur mbi mite, duke dhënë interpretime të reja, por asnjëra nuk ka ndryshuar bërthamën e mitit. Ka thuajse katër shekuj qëkurse u krijua miti i Faustit duke marrë jetë nga një person real, John Faustus që ka jetuar rreth mezit të shekullit të XVI e që kaloi një pjesë të mirë të jetës në burg për herezi sepse iu dedikua magjisë; për kohën e mjaftueshme për t’u dënuar me flakët e ferrit. Duke e bërë jo vetëm ngjethëse fuqinë e tij por edhe mjaft interesante fakti që kryente marrdhenie seksuale me Helenën e Trojës, njëhershmëri tragjike dhe e dënueshme. Gjithçka u shkruajt në një libër të kohës i botuar në gjermanisht e më pas edhe në anglisht. Mbi versionin zyrtar ngrihen një serë veprash letrare duke filluar që nga drama e Kristofor Marlout, (Christopher Marlowe) “Historia tragjike e jetës dhe vdekjes së doktor Faustus” botuar më 1591, te Fausti i Gëtes, te Doktor Faustus i Tomas Manit etj, një numër veprash të frymëzuara nga miti duke ruajtur të gjitha thelbin e mitit aq sa epoka e sotme quhet faustiane nisur nga pasionet, si ato pohëse dhe mohëse. Realisht Fausti përfaqëson dëshirën, urinë, e madhe të njeriut për dije. Besimin në progres, te shkenca e cila i ka dhënë njeriut gjithmonë e më shumë një fuqi mbi natyrën jo të mbinatyrëshme sikundër ëndëron gjë që e detyron të bëjë pakt me Djallin, por edhe një fuqi shkatërruese, duke e barazuar me Zotin. Pyetja që ngrihet në fund të çdo krijimi i mbështetur mbi këtë mit, është një:
Cili do të jetë fundi tonë? Përgjigjet përhapin të njëjtën mirzë.
Rambo është sot një figurë mitike. Edhe pse duket si një shpirt i trazuar dhe jashtë realitetit, i gjymtuar nga lufta, i strehuar në vetminë e tij, dalngadalë figura plotësohet dhe shndërohet në mit. Është në gjendje të luftojë njëherësh ndaj një ushtrie të tërë përballë, të djegë tanke e të rrëzojë aeroplanë, e megjithatë të dalë fitimtar. E pamundur, natyrisht, por miti ndërtohet edhe në këtë mënyrë. “Miti ia përcjell jashtësisë çfarë është e brendësisë”. (10) Dhe brendësia këtu është një lëndë e përpunuar nga dëshira për të fituar, lufta për drejtësi, për demokraci. Shkurt për të jetuar në një shoqëri të lirë. Duke e konceptuar kështu ne e pranojmë mitin si një pasuri.
“Rishikojmë më me vëmendje rrëfimin e Gjenezës duke u përpjekur ta braktisim idenë ngulëse se është një mit dhe kujtojmë se asnjë kohë nuk ka pasur kaq ngutje për të krijuar mite intelektuale sa koha jonë, e cila, ndërsa kërkon të çrrënjosë të gjitha mitet, krijon vetë ajo të tjera”. Kierkegaard fq 47. Për mitet intelektuale, filozofi shkruan se ato e turbullojnë mendimin dhe e lëmshojnë konceptin. Kjo ndodh sipas antropologëve ngaqë ndërhyrja e gjuhës është një këqyrje e ndikuese pas ndodhish, normalisht roli i saj shërben për të krijuar mundësi mitit të përcillet, domethënë si përshkruese jo shpjeguese, si edhe rivendos rregull, gjërat në vend pas kaosit, (gjendja e një vendi të pushtuar në psikologjinë popullore quhet edhe kaotike, si një përmbysje, rrëmujim, kokëposhtësi e jetës, dhunë ndaj saj). Por, kur ajo ngatërrohet me mitin, në atë masë sa miti humbet ngjyrën përdoruese sipas të cilit është i lidhur me realitetin shoqëror për të dhënë një shpjegim, ose shpjegimin e duhur, atëhere ne shndërohemi në një shoqëri të hiçit, pa përmbajtje, llafazanë që nuk kuptojmë brendësinë e shpirtit të njëri tjetrit. Krijojmë boshllëk te qenia, psikologjik e shpirtëror ngaqë i refuzojmë mitet, nuk u lemë vend të ndikojnë vetëdijen në mënyrë të pavetëdijëshme, sepse ne padyshim jetojmë nën hije e tyre, njësoj si në kohën e Homerit, thotë Maks Myler (Max Muller). Mitet ndërhyjnë në jetë duke i dhënë ngarkesën e duhur emocionale si edhe duke i veshur një qëllim, gjuha si një mjet i arsyes nuk është gjithmonë e aftë të lendëzojë atë që shpirti ndien, madje disa e shpërdorojnë atë sikundër ndodh me Lubonjën. Shoqëria pa mitologji është si një trung pa rrënjë, i paracaktuar të thahet në kohë. (Çfarë afron Lubonja). Me mitin, ndajmë vetminë, thotë shkrimtarja Hannah Green duke e përmbledhur rëndësinë në pak fjalë të mençura.
“Pa mite çdo kulturë xhvishet nga energjia krijuese e shëndetëshme; vetëm një horizont bashkësish mitesh përmbledh në një gjithë lëvizjen kulturore...
Përpiqemi tashmë të vemë përbri njeriut abstrakt që nuk drejtohet nga mitet, edukimin abstrakt, zakonet abstrakte, të drejtën abstrakte, shtetin abstrakt: na përfaqëson endja kuturu e fantazisë artistike; që nuk pengohet nga asnjë mit atdhetar” ...(11 )
Janë katër rolet kryesore të mitit shkruan psikoterapisti amerikan Rollo May:
E para, – i jep kuptim identitetit personal.
E dyta, - përligj përse i përkasim grupit dhe pasojat, si dashuria për qytetin e lindjes atdheun etj.
E treta, - themelon vlerat morale.
E katërta, - miti është mënyra tonë për të zgjidhur misterin e krijimit.( 12)

* * *
Ja njeriu i Platonit!
Diogjeni, (13) filozofi grek i lashtësisë i pakënaqur prej përkufizimit që Platoni i bëri njeriut duke e quajtur kafshë dykëmbëshe dhe pa krahë, një ditë për të shprehur kundërshtinë e tij, shpuploi një gjel dhe e hodhi në oborrin e shkollës së Platonit duke thirrur:
- Ja njeriu i Platonit.

* * *
Ja njeriu pa mite... (i Niçes):
... përjetësisht i uritur, midis gërmadhave të së kaluarës, duke u munduar të rrëmojë e kërkojë për të gjetur rrënjët qoftë edhe pse për këtë i duhet të rrëmojë në antikitetin më të thellë.(14)

* * *
... “Genet u paraqit mjeran, me parrukë, prostitutë, rrethuar nga fanepsje që i ngjanin dhe i zbukuruar me një kurorë baroneshe me perla fallco. Kur i ra kurora dhe u shpërndanë perlat, hoqi protezën e dhëmbëve nga goja, e vuri mbi krye dhe thirri me buzët e përveshura nga brenda: “Megjithatë zonjat e mia do të jem njësoj një mbretëreshë!”( 15)
Ja Skënderbeu i Fatosit!
“Skënderbeu mund edhe të mos ketë qenë shqiptar.”
... “nuk na paska ndërtuar ndonjë shtet të pavarur shqiptar”
...se ai nuk është bashkuar për të luftuar vetëm me shqiptarë për interesa shqiptarie, por se është bashkuar edhe me sllavë etj. për interesa fetare dhe pronësie,
...se ka qenë vasal i mbretit të Napolit dhe, si i tillë, ka bërë edhe ndoca masakra në Puglia,
...se ka marë Krujën jo me ndonjë luftë nacional - çlirimtare, por me një ferman të rremë, kjo do të thotë që njerëzit të humbasin dashurinë për të. Dhe kjo humbje dashurie për Skënderbeun do t'u shkaktoka thyerjen e shtyllës kurrizore apo helmimin e palcës së saj dhe rënien përtokë.
Se duhet t’i ndryshojmë ato që duhet t’u tregojmë fëmijëve për Skënderbeun...e të tjera gjepura të këtij lloji.
Kujt i lipsej se çfarë bënte Skënderbeu me femrat, nëse vuante nga prostati, apo nga ulçera, përveç rasteve kur këto ndikonin drejpërdrejt në marrjen e vendimeve të rëndësishme që lidheshin me fatet e kombit? Askujt! Përveç Fatos Lubonjës që na sugjeron diçka e cila nuk është një njohje e mitit të Skënderbeut, por një shtypje antikulturore e proceve shpirtërore dhe instiktive që lëvrijnë brenda sferës së djathtë të trurit, dmth gjymtim i pranuar. Skënderbeu është një figurë sa historike aq edhe mitologjike, ndërlikë që nuk lejon ta xhveshësh çfarë është mishëruar në të sepse përpunimi pa humbur aspak nga vetvetja e bëri të rifitojë vlera tashmë gjenetike. Atëhere ku është synimi?
Të xhveshim shqiptarin nga Skënderbeu.

* * *

“Cili është karakteri i një populli, - do të pyeste Benedeto Kroçe: - Historia e tij, gjithë historia e tij, asgjë tjetër veç historia e tij”.
Ndryshe quhet nevoja për histori. Skënderbeu është pjesë e historisë së popullit shqiptar, jo vetëm pjesë por edhe bërës i saj e jo vetëm kaq, por edhe mit. Figura e tij shkallëzoi drejt mitizimit dhe nuk ishte shek. i XIX që e sajoi të tillë por gjithë shekujt pararendës sepse pa dashur të përsërit, miti i Skënderbeut nuk është një mit intelektual. U përcoll gojarisht nëpër shekuj, nëpërmjet folklorit dhe e pa ndikuar nga gjuha e shkruajtur, shqipja si domosdoshmëri. I kulmizuar në atë qenie strumbullar, ku u mbështollën fije për fije vit pa viti, pesë shekuj e do të mbështillen në përherësi duke u përcaktuar si vijimësi. Vijimësi të cilën vetë Gjergj Kastrioti e ndjen t’i rrjedhë nëpër rremba nga çasti kur duke i folur popullit, do të shqiptojë frazën kaq të njohur:
“Lirinë nuk ua solla unë, atë e gjeta midis jush”... zbulohet papritur se ai njeh psikologjinë dhe shpirtin e popullit nga edhe ka ardhur. Një udhëheqës i huaj, një feudal, sllav, grek ose latin, ose një metiç, nuk mund të shqiptojë kurrsesi ato fjalë drejtuar një populli që s’është i tij, qoftë edhe për lajkë.
Vetë Skënderbeu e ndjen të nevojëshme t’i drejtohet prejardhjes, rrënjëve historike e mitologjike të shtresëzuara në kohë, te një hero i lashtësisë së kombit shqiptar, sikundër është Pirro:
... “nëse kronikat tona nuk gënjejnë, ne quhemi epiriotë dhe duhet të kini dijeni së në kohë të tjera paraardhësit tanë kaluan në vendin që ju mbani, sot dhe patën luftime të mëdha me romakët, dhe ne e dimë se më të shumtën e herëve u ndanë me nder sesa më turp”...
Jehona e bëmave të tij, u përcoll në gjithë kontinentin. Volteri do të shkruante se sikur Kostandinopoja të kishte luftuar si Skënderbeu, nuk do të kishte rënë. U quajt vërtet kalorës i krishterimit, (papa Kalisti III në letrën që i shkruante heroit) por kjo është një afërmenç e diktuar nga pozicioni që mori Skënderbeu; lufta kundër turqve e renditi nga njëra anë, sikurse populli shqiptar me luftën kundër pushtuesve nazi-fashistë, nën drejtimin e PKSH, kaloi vetiu me njërën nga palët ndërluftuese. Në sytë e popullit ishte mbrojtësi, njeriu që u dha lirinë, që u riktheu atdheun. Marin Barleti, veprat e autorëve të ndryshëm, opera Skënderbeu, historia e Skënderbeut, portretet e tij, zulma e tij, ngjizën luftëtarin, burrin e shtetit, atdhetarin, prindashësin, burrin e familjes, diplomatin etj dhe krijuan figurën legjendare, pas kësaj mbetej një hap drejt mitologjisë.
Vlen të theksohet se mitologjizimi i Skënderbeut filloi që në kohën e tij, qëkurse u quajt Iskander – Aleksandër, paralel me bëmat dhe me fitoret si komandant i një ushtrie të cilës më vonë do t’i kthehet kundër natyrisht. Historikisht Skënderbeu luftoi kundër turqve. Kur një ushtri e huaj vjen paftuar dhe të rrëmben tokën, të plaçkit mall e gjë, e të komandon, quhet pushtues dhe kush lufton kundër tij është Hero. Kush cënon figurën e heroit çlirimtar vetiu, është kundër veprës së tij, sepse vepra nuk ndahet nga njeriu që i kryen. Dhe është ajo çmesa për njeriun.
Me Gjergj Kastriotin ndodhi ajo që studiuesit e quajnë Dema. (16 )
Është një pavarësisht vdekjes çfarë ndodh pas vdekjes së mjaft heronjve mitologjikë. Trupi coptohet dhe shpërndahet viseve (miti i Osirides) duke shpresuar në vetitë mirëbërëse, domethënë përhapjen e kulturës, adhurimin ndaj perëndive, punimin e tokës, bërja e ligjeve etj. Mbjellja e copave të trupit bën që të mbijë bimësi që ushqen popullin. Ndërsa heroi tonë u çvarros nga turqit dhe eshtrat e tij i përdorën si hajmali, duke besuar në vetitë çudibërëse. Gjest, më shumë mitologjik se sa vandal. (Në kohët e sotme ndeshim një shfaqje tjetërlloj. Intelektualë, njerëz të artit, figura të shquara, për arsye të ndryshme kanë kërkuar të digjen dhe hiri të shpërndahet në oqean, lumë, apo në ajër, etj. E njëjta mënyrë edhe pse për motive të tjera).
Kali i Skënderbeut kapërcente nga një majë mali në tjetrën, sofra e Skënderbeut ishte gjigante, përkrenaria, brirët në përkrenare, (për brirët më kujtohet të kem lexuar një artikull në një nga gazetat shqiptare. Tashmë kam harruar edhe autorin, por mbaj mend mirë temën. I interpretonte sipas Kabalasë, brirët e kokën e dhisë. Nuk di sa është i drejtë sepse fjalori i shkencave okulte, për zërin “Brirët” shkruan se mbartin cilësi të ferrit që karakterizon të gjitha shfaqjet demoniake”, (Milano 2002, përkthyer nga Chiara Tonarelli). Sidoqoftë procesi i mitizimit përfshiu edhe veshjen, armët, përkrenaren, imtitë e saj, koka e dhisë, brirët, shpatën e tij e rënde sa nuk e mbanin dot shtatë burra, etj. Zmadhim tej mase? Jo. Ka një bazë reale, një të vërtetë të përjetëshme që e mbart miti, sikundër thotë shkrimtari Tomas Man.
E vërteta ështe se Skënderbeu dilte gjithmonë fitimtar mbi armiqtë.
Mitologjizimi vazhdoi në shekuj. Kaq e kaq vepra për të, kushtuar nga të huajt të cilat në pamundësi për t’i renditur, shkallëzohen në kohë dhe nuk i përkasin vetëm shekullit të XIX e aq më shumë kohës së regjimit totalitar. Tashmë njëfarë opinionisti thotë se ç’punë prishet nëse Skënderbeu ishte edhe një maskara? Unë nuk di si mund të quhet ndryshe populli që mban si hero kombëtar një maskara, patjetër duhet të jetë një popull larg, shumë larg, virtyteve, dmth një popull maskara.
Mendoj se është sharlatan nëse jo maskara, ai që ngre pretendime të tilla.
Që ta ndryshosh mitin e Skënderbeut, sot, duhet të kesh në dorë po ato mjete që e krijuan dhe kjo do të thotë të zbresësh shkallëve të pesë shekujve dhe me një fshesë në dorë t’i pastrosh. Punë Sizifi për fshesaxhinj si Lubonja. T’i heqësh thelbin figurës është njësoj si t’i heqësh farën frutit, domethënë ta çosh drejt zhdukjes llojin.
Madje çudia është se këtë figurë mund dhe duhet ta ndajmë me popuj të tjerë. Flitet në atë mënyrë sikur Skënderbeu të jetë monedhë ose plaçkë që mund të përfundojë për t’u shitur në pazarin e pengjeve, apo edhe të huazohet. Duhet ta ndajmë këtë figurë me fqinjët vetëm e vetëm sepse ata nuk patën një të tillë e cila do t’u jepte nder në histori, ndërkohë që Skënderbeu u bë me përmasa planetare? Jo, i dashur, kjo nuk ka ndodhur dhe s’mund të ndodhë kurrë. Përse u duhet sllavëve Skënderbeu? Përgjigjen e jep Niçe: “përfytyrojmë një kulturë që s’ka një bazë prejardhjeje, të ngulët e të shenjtë dhe për këtë është e dënuar të shfrytëzojë të gjitha mundësitë e të ushqehet mjerisht mbi të gjitha kulturat: e pra, kjo është e tashmja si përfundim i atij sokratizmi që synoi shkatërrimin e mitit”. (17 )
Ja si shpjegohet uria historike e sllavëve që kërkon të shtrohet i paftuar në sofrën e historisë së një populli. Pasi grabitën tokat, nevoja për histori është e ngutëshme sepse kjo, më e shumta i ndihmon të rrënjëzohen, më e pakta shërben si gozhda e nastradinit...Prova, është beteja e fush-kosovës më 1389, e kultizuan dhe shndëruan në vend pelegrinazhi, kur faktet historike dëshmojnë se nuk ishte luftë vetëm e sërbëve, por e gjithë ballkanasve, dhe roli i shqiptarëve, sipas kronikave, ishte shumë më i madh se i të tjerëve. Mirëpo nevoja për histori nuk është e njëjtë me nevojën fiziologjike për të ngrënë. Në një popull që i mungojnë mitet ajo përdor mënyrat e të ngrënit për të ushqyer njeriun e uritur duke ngulur thonjtë, sikundër shprehet Niçe mbi vandakun e kulturave të tjera me qëllim që të shndërohet në histori dhe kritikë. Miti ndërton kujtesën e popullit që në gjenezën e tij duke e kthyer në pasuri vlerë e shumllojëshme e cila lëviz në trajtën e trashëgimisë mbi binarët e identitetit kombëtar dhe të individualitetit.
Për motive të tjera, qarqe të caktuara greke, kërkojnë ta përvetësojnë. Përligjin urinë që kanë për tokat shqiptare, sepse, sipas tyre, kjo gjë i shtyn kufijtë e Epirit deri sipër Shkumbinit. (antihistorike natyrisht, por edhe kujtesë e pakët, harrojnë që Epirotët ishin fis ilir)

***

Në shekujt e gjatë të errësirës, qëndresa e popullit maskohej brenda qenies dhe i nënështrohej në mënyrë të pavetëdijëshme vetëdijes. Ishte një mjet mbrojtës dhe njëherëshmëri që zhduk të gjitha të këqiat, mbresat, (çfarë pësuam) sepse ato nuk i shërbejnë kujtesës dhe për më shumë qenies që kërkon të ruhet, në dy mënyra; instiktive e shoqërore. Janë turqit që duhet të pranojnë se ishin shkaku, jo ne që vuajtëm e vuajmë pasojat. Shkaku merr fund në çastin që e pjell, pasojat mund të jenë tragjike në jetën e një populli.
Krenaria që kemi ne sot si popull, u brumos në një pjesë të mirë nga miti i Skënderbeut. Nëse në Shqipëri ekziston një harmoni midis tre besimeve fetare, (të paktën nuk është vrarë e prerë sikundër ndodh me popuj të tjerë, në emër të besimit) kjo, në pjesë, i dedikohet edhe mitit të Skënderbeut. Jo pse i jati mund të ketë ndryshuar emrin ose ai vetë, por ngaqë pikërisht kur duhej, të gjithë shqiptarët e të tre besimeve gjetën mbështetje te heroi në të njëjtën kohë, për të realizuar pavarësinë. Kjo nuk i pëlqen Fatos Lubonjës, përkundrazi. Nuk do të na prishej gjiza sikur këto mendime të tijat që nuk janë aspak të sakta e që vuajnë patologjinë e një paditurie kronike, të mos bëheshin të njohura botërisht dhe të gjenin përkrahje e hosanara nga njerëz pa atdhe ose atdheshitës. Shqiptari nuk vdes nëse goditet apo fyejnë Skënderbeun, shqiptari plagoset në sedrën e tij dhe kjo cënon dinjitetin e krenarinë e një kombi të tërë, krijon mundësinë të nëpërkëmbet dhe më e keqja nga të gjitha ndikon në zgjedhjet që bëhen duke përcaktuar një të ardhme të dyshimtë. Pra, nuk shënon fatin, por kushtëzon rrugën që duhet përshkuar. Sepse goditja e krenarisë kombëtare është dhimbje që ndihet në gjithë trupin, nën hijen e një ndërkaq që tenton të flijojë kombin duke e çuar në krizë ndërgjegjen e tij, gjë qe nuk ndihmon në kapërcimin e vështirësive të çdo lloji qofshin.


* * *
Pas betejës së parë, të cilën Skënderbeu dhe shqiptarët, duhej ta fitonin doemos dhe e fituan duhej festuar nga gjithë ushtria. Prijësi nxorri shpatën e tij të rëndë dhe i ra horizontalisht malit duke e prerë në mes. Krijoi një sofër aq të madhe saqë shtroi rreth saj për të ngrënë e pirë gjithë ushtrinë.
Të gjithë prindët kur kalojnë nga anët e Prrenjasit le t’ua tregojnë fëmijëve, ndodhet pak më lart se shpatet e malit ku është mbështetur qyteza. Ende sot e kësaj dite quhet sofra e Skënderbeut. Tregojuani fëmijëve, le të ndizet përfytyrimi i tyre dhe krenaria për një prijës që dinte të shkrihej me popullin dhe luftëtarët e vet. Anglezët kishin një mbret Artur dhe tryezën e rrumbullakët vetëm për fisnikë të zgjedhur, ndërsa ne një sofër të rrumbullakët ku shtrohet gjithë populli me Skënderbeun.

* * *
Sëfundi Lubonja tha:
- Unë jam aq i gjatë sa prek retë me dorë.
- Si janë retë të buta apo të forta?
- Të buta, - përgjigj Lubonja.
- E janë koqet e Skënderbeut.

* * *

9 - J. Campbell, “Maskat e Zotit”; Hyrje në mitologjitë primitive.
10 - Soren Kierkegaard – “Koncepti i ankthit” – nën kujdesin e Cornelio Fabro, kap i parë, fq 48.
11 - Niçe – “Lindja e tragjedisë”. Kap XXIII , fq 151 – 152. botimet ADELPHI.

12 - Rollo May, “Thirrja e mitit”, kap “Miti dhe kriza ekzistenciale”, faq 26, botimet Rizoli spa 1991.
13 - Diogene Laerzio “Jetë filozofësh” vol. i I, libri i VI, – Diogene – fq 217, paragrafi 40, Editori Laterza.
14 - Niçe - “Lindja e tragjedisë”, fq 152.
15 - Jean Genet, “Ditari i një vjedhësi”, artikulli shoqërues i Bataille, fq 251, citat i marrë nga analiza e gjatë që i bën Sartre këtij kurorëzimi te “Notre – Dame des Fleurs.”
16 - Dema - term papua e fisit marind – anim e Guinesë së Re, i përdorur nga A.E.Jensen. Heronjve të veçantë pas vdekjes, shpesh jo për shkaqe natyrale, trupi u coptohet dhe shfrytëzohet për vetitë e tij çudibërëse ose për të sjellë në kujtesë një kohë mitike të lidhur me heroin. Fjalori enciklopedik, zëri DALI – EGB, botimet Mondadori 2007, vëll. 6.
17 – Niçe. “Lindja e tragjedisë” fq 152.
 

Guest
Re: Fatos Lubonja, shakaxhiu i 21 -it...

Shume shkrim i goditur. Nese jeni ju autori, urime atman!
E degjova ne nje emision te B. Fevziut. Kisha tjeter pershtypje per Lubonjen, por ky kishte rreshkitur fare dhe sidomos ne kete temen e Skenderbeut, mendoj qe i vuri vize vetes njehere e mire.
 

atman

Forumium maestatis
Re: Fatos Lubonja, shakaxhiu i 21 -it...

Faleminderit per vleresimin Fantazi.
Po, jam autori dhe per nje harrese nuk e firmosa posht duke theksuar edhe te drejtat e autorit. Perfitoj nga rasti per te te uruar edhe vitin e Ri.
 

Guest
Re: Fatos Lubonja, shakaxhiu i 21 -it...

Edhe njehere urime pra, meqenese jeni autori i ketij shkrimi me vlere me nje teme kaq aktuale, ndaj mendoj qe patjeter duhet botuar ne shtypin e dites, pasi ka fakte dhe mendime te vlefshme.

Meqenese edhe une jam ne linje ne kete moment, gjithashtu te uroj nga zemra:
Gezuar Vitin e ri 2009 dhe mbaresi ne cdo drejtim.
 

atman

Forumium maestatis
Re: Fatos Lubonja, shakaxhiu i 21 -it...

FLM edhe njehere. Ke te drejte, duhet bere perpjekje per ta botuar ne shtyp. Cfare thote Lubonja i lexova shume para se t'i futnin ketu ne forum dhe shtanga, pastaj m'u kujtua edhe nje fjale e Dritero Agollit kur thoshte se tashme po i versulen edhe heroit kombetar, Skenderbeut, e kishte fjalen per librin e Blushit i cili edhe mund te pertypet nese e trajtojme si nje letersi, por Fatos Lubonja duket se vulosi krijimin e nje linje te tille, anti Skenderbe. Keshtu mendova te shkruaja diçka dhe kjo diçka ishte per mua nje detyrim i madh sepse m'u desh te lexoja mjaft materiale dhe te lija jashte mjaft te tjera, sepse asnjehere nuk mbetesh i kenaqur kur shkruan diçka. Pastaj kur e lexon vijne mendime te tjera e te tjera. Pafund. Duhet ndalur diku dhe keshtu bera. Ndala ketu. Nese ka vlere, kjo me kenaq mjaft sepse mendoj se eshte e domosdoshme te pakten te mos kemi turp nga e kaluara tone dhe...te tjera e te tjera sepse po filloj te rishkruaj.
Mireundjekshim keshtu nepermjet forumit.
 
Top